שתף קטע נבחר

הונדה VTX1800 - אשרי המנוע

הוא נראה כמו הארלי מודרני, נשמע כמו הארלי קלאסי, אבל הוא זול מהאופנוע האמריקני בצורה משמעותית. הונדה משחררת קרוזר, גדוווול

עולם אופנועי התיור בעל המראה הקלאסי - קרוזרים, בלשון התעשייה - זכה לעדנה באמצע שנות ה-90'. עד אז, הנוסחה הפופולרית הוכתבה על-ידי הרלי דייוידסון והקהל האמריקאי, עשרות רבות של שנים. אלא שלפני שנים אחדות כאמור הצליחו היפנים לפצח את הנוסחה, החלו למכור אופנועים דומים למקור האמריקני, וראו כי טוב. הקהל רכש, הביקורות היו טובות, וכל שנותר היה להתמקד בדגמים שונים. ואת זה יודעים היפנים איך לעשות.

 

בסך הכל, הבסיס אינו מסובך יתר על המידה. מנוע V גדול-נפח בעל שני צילינדרים, קירור אוויר (או לפחות מראה שכזה...) מושב נמוך, בסיס גלגלים ארוך, הרבה כרום והמון ניקל. ואם אפשר גם צליל מתאים. וכאן (בערך) הייתה הבעיה הגדולה. מנועי הקרוזרים לא היו משכנעים במיוחד, והקהל התלונן על חסרון "אופי", "סגנון", "ייחוד".

 

כך פחות או יותר נולדה תת-קטגוריה בשם "פאוור קרוזר" או "תיור כוחני" אם תרצו. מה שעמד מאחורי השם היו אופנועים עם אותה נוסחה פחות-או-יותר, אך כאלה המפגינים את התחום בו ליפנים עדיפות משמעותית על כל תעשייה אחרת, כולל זו האמריקנית. המנועים מהווים בעיה, חסרי אופי? נעשה את מה שאנחנו עושים הכי טוב, אמרו היפנים, והחלו משחררים לאולמות התצוגה אופנועי קרוזר כבדים במיוחד, מעוצבים היטב, אך חשוב מכל, עם מנועים גדולים המייצרים הרבה כוח.

 

1.8, ליטר

 

כך גם הונדה VTX1800, שזה עתה נחת בישראל כדגם 2003. מדובר באופנוע שמגיע אלינו היישר מארה"ב, שם הוא מיוצר לצדו של הגולד ווינג הגדול והוותיק. ומבחינות רבות, מדובר בנציג החדיש והמשמעותי ביותר של הקטגוריה. וכן, המנוע בנפח 1.8 ליטר.

 

מראה האופנוע מרהיב, וזו לשון המעטה. שלל חלקי המתכת הבוהקים שמכסים את המנוע עצום הגודל, אינם משאירים ספק לגבי השורשים האמריקנים. לוח המחוונים מסתכם כראוי במד מהירות גדול, קריא וברור על הכידון. נורות החיווי והאזהרה ממוקמות בחלקו העליון של מיכל הדלק, ומשלימות מראה שמושך המון תשומת לב בעמידה, ולא פחות מכך בזמן נסיעה.

 

למרות ממדים עצומים - אורך כללי של כמעט 2.5 מטר - ובניגוד למקובל בקטגוריה, ידי הרוכב נשלחות אל הכידון באופן טבעי ונוח, ואילו רגליות ומנופי בלם והילוכים, המאלצים רוכבים על אופנועים אחרים להתמתח מלוא אורכם, ממוקמים היטב אף הם. למעשה, בעיית הנוחות היחידה הופיעה רק בתנועה עירונית, עקב חום בלתי נסבל הנפלט מראש המנוע בקרבת רגל ימין.

 

ואם כבר, תנועה עירונית ואיטית מחייבת סבלנות, ריכוז וביטחון ניכר בפעולות הרוכב. עקב משקלו הרב (320 ק"ג), התנהלות האופנוע מסורבלת בתנועה, גם בשל אורכו. עד כדי כך, שבתנועה עמוסה עדיף לרוכב ליישר קו עם טורי המכוניות ולפנות מקום לדו-גלגליים זריזים ממנו.

 

כוח, וכוח

 

בכבישים משובשים, כמו באותה תנועה עירונית, סיפק המתלה הקדמי רמת שיכוך סבירה, אך אלה שמאחור התקשו יותר. נראה כי עקב שיקולי עיצוב, הדורשים זנב אופנוע נמוך וקרוב לגלגל אחורי, סיפק מערך המתלים מאחור מהלך קצרצר בלבד. וזה התגלה כקצר מדי. יתכן וניתן לכוון את עומס הקפיץ, אך ערכת כלים מתאימה לא נמצאה באופנוע.

 

יציאה לכביש מהיר וישר, וה-VTX חושף את כוחו. כיסוי הניקל של המנוע מסתיר כאן לא רק מערכת הזרקת הדלק והרבה נפח מנוע, אלא 97 כ"ס ובעיקר, כמעט 16 קג"מ כבר ב-3,000 סל"ד. והמשמעות ברורה. ההונדה הזה מסוגל לא רק להאיץ במהירות גבוהה יחסית למשקלו, אלא גם להתנהל בקלילות במהירות איטית יחסית ובהילוכים גבוהים, תוך השמעת הצליל המתאים ממערכת הפליטה.

 

בכבישים פחות ישרים, כאלה שאינם שטח מחייה טבעי ל-VTX, מתגלה היגוי נייטרלי במפתיע, כזה שמצליח להשרות ביטחון על הרוכב למרות המשקל הרב ומרווח ההטיה האפסי. את זה האחרון אגב, מומלץ לקחת בחשבון, בעיקר לממהרים שבין רוכבי הקרוזר. ואם כבר מצב "טיול", המורכב מאחור זוכה למרחב מחייה סביר, אך נוחות הנסיעה עבורו נפגמת על-ידי אותם זוג בולמים אחוריים. נוחות הרוכב תיפגם במהירויות גבוהות יחסית, עקב חסרונו של מיגון רוח כלשהו. שיקולי עיצוב כבר אמרנו?

 

ומה עוד? ה-VTX מצויד במערכת בלימה משולבת, בה לחיצה על דוושת הבלם האחורי מפעילה גם את מערכת הבלימה לפנים. עוצמת הבלימה אכן טובה, אך ידית הבלם הקדמי חסרה רגש ולא ייצרה האטה משמעותית מספיק.

 

סיכום

 

אין שום ספק כי ה-VTX הוא אופנוע שכיף לחיות עמו. הוא מספק הנאת רכיבה כנדרש, מראה כוחני כמתחייב, והוא אפילו זול יחסית. נכון, 120,000 שקל הם לא "מחיר מציאה", אך ה-V ROD של הארלי המתחרה בו, יקר ממנו בכמעט 60,000 שקל. ולמה הארלי מתחרים, ולא נניח קאוואסאקי עם ה-VN 1500 למשל (זול ב-6,000 שקל) או ימאהה דראגסטר 1100 (זול ב-35,000 שקל)? כי המנוע הוא העיקר כאן, לא רק מבחינת ביצועים, אלא בעיקר מבחינת אופי פעולה.

 

 

יתרונות: מנוע, מנוע, מנוע. וגם: מראה ונוכחות.

 

חסרונות: שימושיות יומיומית, מתלים.


טבלת נתונים להונדה VTX1800C

טבלת נתונים להונדה VTX1800C
שם יצרן ודגם הונדה VTX1800C
מנוע 1,795 סמ"ק, 2 ציל', 4 פעימות, 8 שס'
קירור מים
הספק/מומנט 97 כ"ס/15.6 קג"מ
אורך 245.5 ס"מ
רוחב 93 ס"מ
בסיס גלגלים 171.5 ס"מ
צמיגים 130/70R18 מלפנים, 180/70R16 מאחור
נפח מיכל דלק 17 ליטר
אחריות 24 חודשים ללא הגבלת ק"מ
מחיר 125,696 שקל
ביטוח חובה 3,455 שקל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הונדה VTX
צילום: טל זהר
בזכות המנוע
צילום: טל זהר
מד מהירות
צילום: טל זהר
עיצוב כוחני
צילום: טל זהר
כן, יש גם מנוע. כבר אמרנו?
צילום: טל זהר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים