שימוש הוגן
והפעם: ממשל זמין, אבל רק עם אקספלורר, סקאל מכה עם דואר זבל בפעם המי יודע כמה, פיקסלים שרופים בצגי המחשב שלכם? מבחינת הייבואנים זה בסדר גמור, ולמה בזק לא מאפשרת ללקוחות להתחבר ל-ADSL מבלי לדבר בטלפון?
1. הממשל זמין רק עם אקספלורר
הגולש נ. פנה אלינו והתלונן כי אתרי הממשלה השונים אינם נגישים בדפדפנים שאינם אינטרנט אקספלורר כמו "מוזילה" ובמערכות הפעלה חופשיות כמו לינוקס, זאת, מאחר והם אינם תואמים לתקנים בינלאומיים, המקפידים על תאימות לפלטפורמות מגוונות. חוסר התאימות הזו אינה משמחת במיוחד, בהתחשב בכך שמשרד האוצר התחייב כבר לפני זמן מה לעבור לסטנדרטים אחידים ולהתאים את אתרי הממשלה לצפייה בדפדפנים אחרים מלבד אקספלורר.
על פי דובר המשרד, בימים אלה מסתיימת העבודה על "מסמך המפרט את התאמת האתרים הממשלתיים לדפדפן מסוג מוזילה, שיופץ בין משרדי הממשלה". תהליך ההתאמה צפוי להסתיים בסוף 2004, כאשר באוצר מציינים, כי אתר שרת התשלומים הותאם לגלישה במוזילה לפני מספר חודשים.
2. סקאל מכה שנית
לפני שבועיים כתבנו במדור על הדואר הפרסומי הבלתי רצוי ששולחת חברת סקאל און ליין לגולשים שמעולם לא רצו לקבלו, וגם לכמה מהם שביקשו להימחק מרשימת התפוצה של החברה, אך לשווא - הם נידונים לקבל דואר זבל מסקאל גם אם הודיעו לחברה שאינם מעוניינים בו.
לפני שבועיים נמסר לנו מהחברה, כי "סקאל און ליין שולחת דואר אלקטרוני רק ללקוחות החברה המעוניינים להתעדכן במבצעי החברה, כפי שחברות רבות נוהגות לעשות. למי שאינו מעוניין בשירות זה יש אפשרות להסיר את שמו מרשימת התפוצה באמצעות פנייה לשירות הלקוחות, והפניה תטופל בהתאם".
השבוע, הפתעה, הפתעה, שוב נחתה בתיבת הדואר שלנו ושל משתמשים רבים הודעת זבל מסקאל, למרות שחלק מנמעני ההודעה לא ביקשו לקבלה. שוב פנינו לחברה, על מנת להבין מדוע היא בוחרת לנקוט בשיטות שיווק מפוקפקות כאלה. "חברת סקאל און ליין מקיימת פעילות שיווק וקידום מכירות הכוללת הגרלות ומבצעי 'חבר מביא חבר', שבהם נרשמים לקוחות לאתר לקבלת עדכונים מבצעים והטבות בקבוצת סקאל", נמסר לנו, "החברה מעוניינת בקהל לקוחות מהימן ושבע רצון ולכן מאפשרת לכל אחד מהרשומים ברשימת התפוצה, להסיר את שמו וכתובתו בכל עת על ידי הסרה באתר או על ידי פנייה פשוטה למחלקת שרות לקוחות של סקאל".
אם גם אתם לא נרשמתם לרשימת התפוצה של סקאל, ובכל זאת מקבלים ספאם סקאל - החברה מציעה שתאשימו את חבריכם בדואר הזבל שמגיע אל מפתן תיבתכם. הם אלה שרשמו אתכם, כביכול.
3. ADSL ללא טלפון? יוק
גלישה באמצעות שירות WOW של בזק מחייבת את הגולש לשלם עבור קו ADSL, אך מה קורה כאשר הקו משמש אך ורק לגלישה באינטרנט ולא לשיחות טלפון? מדוע נאלצים הגולשים צרכני בזק לשלם תשלום חודשי של 50.86 שקל בחודש, מבלי שיהיו זכאים אפילו להנחה ולתשלום דמי שימוש מופחתים בסך 21 שקל?
לאחר שקיבלנו מספר תלונות על הנושא, פנינו לבזק, שם נאמר לנו כי החברה נאלצת לתפעל את קו ה-ADSL בדיוק כפי שהיא מתפעלת קו טלפון רגיל, ולכן גובה עליו דמי שימוש זהים. "מבחינה טכנולוגית אי אפשר לחסום שיחות טלפון יוצאות, מבלי לחסום גם את החיוג לאינטרנט", על פי החברה.
בנוגע לדמי השימוש המופחתים, נאמר לנו בבזק כי האחראים לנושא הם בכלל חברי ועדת הכספים של הכנסת, שקבעה לפני מספר שנים כי מי שמנהל שיחות בעלות שאינה עולה על 22.5 שקל לחודש, רשאי לשלם דמי שימוש מופחתים, משום שהוועדה רואה בו אדם נזקק. "חברי הועדה יצאו מנקודת הנחה שמי שיש לו אינטרנט - הוא לא נזקק".
האמנם הטכנולוגיה לא מאפשרת לחסום שיחות יוצאות ולאפשר גלישה בלבד? ממשרד התקשורת נמסר כי אפשר גם אפשר. על פי דובר המשרד, "באופן עקרוני, ניתן לבקש חסימת קו, אולם, החסימה היא בתשלום, ובכל מקרה, המנוי משלם תשלום חודשי קבוע לבזק עבור הקו עצמו, המשמש גם ל-ADSL". במשרד התקשורת בוחנים בימים אלה את הסוגיה.
למרבה האירוניה, גם במוקד 199 של בזק סותרים את התשובה של משרד דובר החברה. שם אמרו לנו כי אכן ישנה אפשרות חסימה לשיחות יוצאות, שאינה מגבילה את החיוג אינטרנט, ומחירה 71.39 שקל, בתשלום חד פעמי. רוב הצרכנים לא ירוויח מכך דבר, שכן עליהם להמשיך לשלם את התשלום הקבוע, אך הדבר מוכיח כי חסימה טכנולוגית של שיחות טלפון בלבד בהחלט אפשרית.
4. פיקסל שרוף? עד שמונה זה בסדר גמור
מסכי LCD כבר אינם נחשבים למוצר מותרות השמור לדודים עשירים מאמריקה, ומחיריהם הולכים ויורדים כל העת. מחשבים רבים היום נמכרים כבר עם מסך LCD דק וסקסי, וגם בעלי מחשב יותר, שמסך ה-CRT השמנמן שלהם התיישן ותפס מקום רב מדי על שולחן העבודה - החליפו אותו באופציה הדקה יותר.
עם זאת, לא רבים הלקוחות הערים למחלה חשוכת המרפא של מסכי ה-LCD, "מחלת הפיקסל השרוף". גם מסך LCD חדש עלול להישלף מהקופסה כשפיקסל שרוף (אחד או יותר) ממביט אליכם מעליו יצרני הצגים, שכנראה אינם מוטרדים מהטכנולוגיה הבעייתית, החליטו שבין שלושה לשמונה פיקסלים שרופים במסך חדש - נחשבים תקינים ועומדים בתקן העולמי.
מאמטל, יבואנית מסכי Mag ו-BenQ בישראל נמסר לנו כי מסך שבו יש עד שלושה פיקסלים שרופים - נחשב תקין מבחינת היצרן. כיבואנית, אמטל מחליפה מסך עם פיקסל אחד שרוף, בתנאי שלא חלף יותר משבוע מיום הקניה. "כשמדובר בחנויות שעובדות איתנו בהיקף גדול, נסכים לספוג החזרות גם מעבר לשבוע", הם אומרים.
תלוי לאיזו חברה פניתם
"פיקסל שרוף לא מצביע על קלקול במסך, ולא מפריע בצפיה. רואים אותו רק בצבעים מסוימים, בעיקר על רקע שחור" אמרו באמטל, והוסיפו ש"מסכי LCD ידועים כמוצר שיש לו בעיות כאלה, יש אמנם דגמים שהיצרן מבטיח שלא יופיעו בהם פיקסלים שרופים - אבל לא מייבאים אותם לארץ בגלל המחיר הגבוה שלהם".
יוסי ארז, מנהל אבטחת איכות בקבוצת חיון, יבואנית מסכי סמסונג בישראל, מסביר שבכל מסך יהיו פיקסלים שרופים בשלב זה או אחר של חייו. הממוצע התיקני היום הוא בין חמישה לשמונה פיקסלים שרופים, תלוי לאיזו חברה פניתם.
"המדיניות שלנו היא שבשבועיים-שלושה הראשונים אחרי הרכישה, במידה ומתגלים שניים או יותר פיקסלים שרופים - אנחנו מחליפים. מול דילר (חנות המוכרת ישירות לצרכן הסופי), אנחנו עובדים לפי התאריך של חשבונית המכירה, וכל עוד מדובר בטווח זמן סביר אנחנו מקבלים את המסך ומחליפים אותו", אומר ארז.
נפגעתם משירות לקוי של ספק האינטרנט? קניתם מודם או מעבד וגיליתם שעבדו עליכם? שלחו אלינו את התלונה שלכם ל-computers@y-i.co.il.