מאדים: הספיריט יצאה לדרך
לאחר שהתגברו על התקלות הטכניות שעמדו בדרכה, הנחו מדעני נאס"א את הגשושית לרדת מכן הנחיתה שלה וכעת היא ניצבת על אדמת המאדים - ומוכנה להתחיל במסעי המחקר שלה
אנחת רווחה בנאס"א: הגשושית "ספיריט" ירדה בהצלחה מכן הנחיתה שלה, עליו ניצבה בימים האחרונים עקב תקלה טכנית, וכעת היא ניצבת על פני השטח של המאדים וממתינה להוראות נוספות מצוות הבקרה של סוכנות החלל האמריקנית. בשעות הקרובות, תחל הגשושית לנוע על פני השטח האדמדמים של המאדים (לפרוייקט מיוחד של ynet בנושא, לחצו כאן).
הספיריט נחתה על פני המאדים ב- 4 בינואר, אך תקלה מנעה את התרוקנותם המוחלטת של שקי האויר שבלמו את נחיתתה. נתיב הירידה המקורי של הגשושית, ממשטח הנחיתה אל הארץ הנכספת נחסם, ומהנדסי נאס"א עמלו כדי לקבוע לגשושית נתיב ירידה חלופי.
ספיריט הגיעה אל המיקום הנוכחי שלה לאחר שנחבטה אל קרקע המאדים במהירות עצומה של למעלה מ- 240 ק"מ בשעה (אך עדיין נמוכה מהמהירות המתוכננת) שגרמה לה לקפץ לגובה של 8 מטרים מעל פני הקרקע ולהמשיך ולקפץ עוד 28 פעמים עד שנעצרה סופית אי-שם במכתש גוסב.
בסוף השבוע נעשה צעד נוסף כאשר הספיריט התרוממה אל מלוא גובהה וניצבה איתן על גלגליה והפכה באחת מסתם גשושית - לרכב חלל ממונע. כל שנותר היה לשחרר את הכבל שעיגן את הספיריט אל משטח הנחיתה, צעד חשוב בדרך אל החופש. משימה זו בוצעה בהצלחה.
הדמיות הנתיב
כיוון שהנתיב החלופי של הספיריט טמן בחובו סיכון גדול יותר מאשר הנתיב המתוכנן, עמלו מהנדסי נאס"א על הדמיות שונות כדי לוודא כי הסיכון אינו רב מדי. לצורך הירידה נדרשו החוקרים להפנות את הספיריט בכ- 115 מעלות מהנתיב המקורי, בשלושה שלבים. הראשון בן 45 מעלות בוצע, בד בבד עם המסע הראשון של הספיריט על גלגליה, למרחק של כ- 30 ס"מ לאחור על גבי משטח הנחיתה.
לאחר שני התמרונים הראשונים, הייתה הספיריט מוכנה לאחד מהקטעים המסוכנים ביותר של מסעה – שלושת המטרים הראשונים של הירידה ממשטח הנחיתה אל קרקע המאדים. גם תמרון זה הצליח, והספיריט ניצבת כעת בבטחה על אדמת המאדים.
למעשה, בנאס"א כבר הכינו בנק מטרות עבור רכב החלל התאב לצאת לדרכו – אחד היעדים הוא מכתש סמוך המצוי במרחק של כ- 100 מטר ממקום הנחיתה. המכתש אמנם קטן, ורחבו כ- 200 מטר, אך מכתשים עשויים ללמד רבות על קרקע המאדים – על תוכה וברה: מכתשים בסדר גודל כזה נוצרים על ידי פגיעה של מטאוריט קטן, הנכנס עמוק מתחת לפני הקרקע. כתוצאה מהפגיעה מותז חומר, המכיל סלעים ואבנים לרדיוס גדול סביב המכתש. הספיריט תבחן הן את קרקע המכתש (משימה מסוכנת בפני עצמה כיוון שהמדענים צופים "תהומות" בעומק של כמה מטרים) וכן תבחן אבנים בדרך אל המכתש שסביר להניח שנוצרו בפגיעה והועפו לכל עבר.
ממה בנוי המאדים?
אנליזה של הסלעים עשויה למד על הרכב פני הקרקע ומבנה החומר מתחת לפני הקרקע - עובדה חשובה כאשר זוכרים כי אחת מהנחות החוקרים היא כי המים שכנראה זרמו בעבר בעליזות על פני המאדים מצויים כעת במצב קפוא מתחת לפני הקרקע. אנליזות מוקדמות יותר של הקרינה תת אדומה של פני הקרקע ומדידות נוספות שכבר בוצעו על ידי הספיריט עשויות לרמז על נוכחות מים או על נוכחות קרבונטים – סלעים, דוגמת גיר, שנוצרים בנוכחות מים, אם כי עדיין מוקדם להסיק מסקנות לגבי התוצאות.
יש לזכור כי רכב חלל כבר ביקר במאדים וחקר את פני השטח, הלא הוא הפאת'פיינדר, בשנת 1997, אך הספיריט אמורה לכסות שטח נרחב פי עשרות מאשר נחקר בעשור הקודם, בין היתר לצלם את הגבעות הנראות היטב באופק בצילומים הפנורמיים הנהדרים, גם אם מרחקן גדול, כנראה, מהטווח שאליו מסוגל הספיריט לנוע.
צריך לזכור כי רכב החלל התאום – האופורטיוניטי, אמור להגיע אל המאדים בעוד כעשרה ימים.
פורסם לראשונה 14.01.04, 17:45
הספיריט על פני המאדים (הדמיה)
צילום: רויטרס
מומלצים