שתף קטע נבחר

האם נמלי ישראל הם פרצה לטרור?

ביולי השנה ייכנסו לתוקף תקנות בינלאומיות חדשות לאבטחת נמלי הים מפני אירועי טרור. בדיקת ynet מעלה כי בישראל, כמו תמיד, נעים בעצלתיים ולא ממש מזדרזים לעמוד בסטנדרט החדש. מומחי אבטחה: "שלושת הנמלים הגדולים בישראל אינם ערוכים לאירועי טרור". רשות הנמלים בתגובה: "מוכנות הנמלים אושרה לפני מספר חודשים על ידי גורמי הביטחון הממלכתיים

נמלי ישראל אינם ערוכים לסטנדרטים הבינלאומיים החדשים לאבטחת נמלי הים - כך עולה מבדיקת ynet. בחודש יולי השנה ייכנסו לתוקף תקנות בינלאומיות חדשות לאבטחת נמלי הים, שאומצו על ידי ממשלת ארצות הברית והאו"ם בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר וגל הטרור העולמי.

 

התקנות החדשות מטילות את האחריות על מניעת הברחת חומרי לחימה ומטעני נפץ דרך הנמלים גם על הנמל שממנו יצא המטען - וגם על הנמל הקולט אותו. התקנות מחייבות את חברות הנמלים להתקין משקף נייד אחד לפחות בכל נמל. כן מחייבות התקנות את ההנהלה להציב בכל נמל מספר מסוים של מאבטחים.

 

משקף הוא מכונה, דרכה יכולים אנשי הביטחון להעביר תיקים ומטענים, ולגלות בעזרתה מכשירי מתכת שהוכנסו למטען. כיום מוצבים משקפים בכל שדות התעופה ובכניסה לבתי המשפט, לכנסת ולמוסדות חשובים אחרים. 

 

הממשל האמריקני כבר יישם את התקנות בנמלי ארה"ב וב-20 נמלים מרכזיים בעולם, שארה"ב לקחה אחריות על אבטחתם.

 

מבדיקת ynet עולה, שנמלי ישראל אינם ערוכים כלל לתקנות החדשות. דוגמאות? בנמל אשדוד יש משקף נייח בלבד; בנמל חיפה אין משקף, ואנשי עסקים המתמודדים במכרז להתקנת המשקף טוענים, שההתקנה תתחיל רק ב-2005; בנמל אילת, הקרוב לחופי ערב הסעודית ולנמל עקבה, אין משקף ואין כל תוכנית להתקנתו.

 

"ככל שידוע לי, מדינת ישראל עדיין לא השלימה את ההיערכות המיטבית למניעת החדרת אמל"ח ופצצות מתקתקות דרך הים, באמצעות אוניות סוחר", אומר אל"מ במילואים דרור אלוני, המשמש כיועץ בתחום האבטחה.

 

"לרשות הנמלים אין דרך למנוע היום הברחת אמצעי לחימה מישראל דרך נמלי חיפה ואילת", מוסיף פיני מידן-שני, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת water-pool, המוכרת משקפים ניידים ומתמודדת במכרז להתקנת המשקף הנייד בנמל חיפה. "בנמל אשדוד ניתן, אולי, למנוע חלק מההברחות מישראל החוצה, אך שלושת הנמלים אינם ערוכים כיום להתמודד עם הסכנה הגדולה ביותר: מכונית תופת או מטען נפץ גדול, שיועמס במכולה ויגיע באונייה מנמל אחר".

 

האחריות על הביטחון בנמלים מוטלת על רשות הנמלים והשב"כ. גורמים בענף הימיה טוענים, שגם מספר המאבטחים שהציבו הרשויות בכל נמל נמוך מכפי שנקבע בתקנות. תקציב אבטחת הנמלים נלקח כולו מכספי הסיוע האמריקני, וגורמים בענף טוענים שהממשל האמריקני, מפעיל לחץ על הרשויות הישראליות לנצל את הכסף להתקנת מערכות אפקטיביות - ואילו הרשויות הישראליות, למרבה האבסורד, אינן ממהרות להתקין את המערכות.

 

אז הכל מתנהל בעצלתיים, בינתיים. הכל, הרי יהיה בסדר. לא?

 

תגובות

 

מרשות הנמלים נמסר בתגובה: "נמלי ישראל עומדים כיום בדרישות הבטחון לפי הקוד הבינלאומי לבטחון אוניות ומתקני ים. מוכנות הנמלים אושרה לפני מספר חודשים על ידי גורמי הביטחון הממלכתיים המנחים מקצועית את הרשות בכל נושאי האבטחה. הנמלים מפעילים מערך אבטחה רחב ומקצועי, הכולל אמצעים וכוח אדם. נושא הצבת משקפי מכולות בנמלים הוא באחריות המכס ורשות הנמלים בכפוף להנחיות היחידה למלחמה בטרור. בנמל אשדוד יש משקף, העונה לכל דרישות הביטחון, והמכס מתכנן להקים משקף גם בנמל חיפה".

 

מהמכס נמסר בתגובה: "אין להשוות את יכולתו של המשקף בנמל אשדוד ליכולתו של שום משקף בעולם. בנמל חיפה אנחנו מקימים משקף. הקמת משקף היא פרוייקט רציני, שאינו מתבצע מהיום למחר. בנמל אילת אין כמעט יבוא, ולכן אין צורך במשקף".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל אשדוד. רק משקף נייח
נמל אשדוד. רק משקף נייח
צילום: לע"מ
מל חיפה. אין משקף בכלל
מל חיפה. אין משקף בכלל
צילום: רוני שיצר
נמל אילת. גם אין תוכנית להתקין
נמל אילת. גם אין תוכנית להתקין
צילום: גו קוט
מומלצים