בעקבות התאונה: האלוף חלוץ קירקע את מטוסי הסקייהוק
הבוקר נטש טייס את המטוס בדרום הר חברון, צנח ופונה לבית החולים במצב קל. ראש ענף בטיחות טיסה בצה"ל ל-ynet: מדובר בתקלה נדירה של אש שפרצה בגחון המטוס. נראה כי הטייס פעל על פי הנהלים, אבל תתבצע חקירה עד תום על מנת להבין את הכשל הטכני
מפקד חיל האוויר, דן חלוץ, החליט הערב (יום ד') לקרקע את מערך מטוסי הסקייהוק בעקבות תאונת האימונים שהתרחשה הבוקר בדרום הר חברון, בה התרסק מטוס מסוג זה. ראש ענף בטיחות טיסה בצה"ל אמר ל-ynet: "מדובר בעניין שגרתי ואני מניח שלאחר בדיקה ראשונית של התאונה, מטוסים יחזרו לטוס".
אש פרצה בגחון המטוס והתפשטה במהירות. הטייס צנח בשלום. הוא פונה על ידי מסוק "ינשוף" לקבלת טיפול רפואי בבית החולים "שיבא" בתל השומר ומצבו מוגדר קל. בחיל-האוויר מבהירים כי לא נמצאו בו מערכות מסווגות כלשהן.
ועדת החקירה שמינה האלוף חלוץ לבדיקת תאונת האימונים שהתרחשה הבוקר מעל שמי דרום הר חברון, החלה את עבודתה ותגיש בימים הקרובים דו"ח ביניים לגבי נסיבות התאונה.
"אש בגחון - תקלה נדירה"
סגן אלוף ח', ראש ענף בטיחות טיסה בחיל האוויר, אמר ל-ynet כי מדובר בכלי טיס, עיט מסוג N, שנכנס לחיל האוויר בשנות ה-70' ודגמים ישנים יותר של המטוס משרתים צבאות בעולם כבר משנות ה-50'.
מדובר במטוס שנועד למשימות מבצעיות, אך משמש בעיקר הדרכה של חניכים באקדמיה לטיס של חיל האוויר. מדובר במטוס נוח, ידידותי למשתמש, קל לתפעול ומערך התחזוקה של חיל האוויר מתחזק אותו בצורה טובה. "ככלל, מדובר בתאונה נדירה יחסית. בפעם האחרונה שבה נרשמה תאונה במטוס מסוג זה היתה לפני כחמש שנים, אז איתרנו תקלה במנוע, אולם זה לא מחייב שהתאונה שאירעה הבוקר קרתה מסיבות דומות", אומר סא"ל ח'.
מפרטים נוספים שעולים מהתאונה, עולה כי הטייס שהבחין באש שפרצה במטוס ניסה לכבותה באמצעים שונים שהיו ברשותו.
מטוס נוסף דו מושבי שטס לידו והבחין באירוע, דיווח על המצוקה של הטייס. טייס העיט שלא הצליח להשתלט על הלהבות, החליט בגובה של 17,000 רגל לנטוש את המטוס.
כשכל האירוע מתרחש לנגד עיניהם של היושבים במטוס הנוסף. המצנח נפתח בגובה של 14,000 רגל ותוך מספר דקות נחת הטייס על הקרקע בשלום. מסוק של חיל האוויר שהיה בדרום הארץ הגיע למקום וחילץ אותו.
סא"ל ח' ציין כי גם הפעם פעל הטייס על פי הנוהל וכל חלקי המטוס נאספו. "אני אומר בביטחון מלא כי החקירה תתבצע עד תום על מנת להבין את הכשל הטכני שהתרחש".
לגבי קרקוע מערך המטוסים, אמר סא"ל ח' כי מדובר בפועלה שגרתית שנדרשת להקטין סיכונים מסוג זה בעתיד וכאשר יתבררו הפרטים הראשונים לגבי הנסיבות שהביאו לתאונה, יחודשו הטיסות.