שתף קטע נבחר

ימאהה מג'סטי - כמעט מושלם

הבן הצעיר במשפחת קטנועי המנהלים של ימאהה עושה כמעט הכל מצוין. האם זה מספיק כדי להעניק לו תואר "קנייה כדאית"?

זכות ראשונים שמורה לימאהה מג'סטי, קטנוע מנהלים "אמיתי" ראשון אצלנו. ולא סתם. בניגוד לדגמים רבים, הימאהה המגודל נחת בישראל סמוך לתחילת שיווקו בעולם הגדול, עוד ב-1996, תוך שהוא מגדיר למעשה את הקטגוריה היוקרתית של שוק הקטנועים.

 

את זה עשה בעזרת מנוע ארבע פעימות חזק בנפח 250 סמ"ק, עם תיבת הילוכים אוטומטית כמובן, וממדים מכובדים הכוללים מיגון רוח ומושב נוח. נפח אחסון חסר תקדים, איכות גימור יפנית מרשימה ועיצוב רענן, רק הפכו אותו דומיננטי יותר.

 

בינתיים התנערו המתחרים, ראו כי טוב (מאד טוב, ומאד-מאד ריווחי) והציגו דגמים דומים, חלקם איכותיים וטובים לא פחות. המצב החדש אילץ את ימאהה לבצע מקצה שיפורים נרחב ב-1999, שעשה לקטנוע הגדול רק טוב. היום, כמעט חצי עשור מאוחר יותר, זה לא יספיק. התחרות הצמודה עם שאר היצרנים מחייבת הוספת קטנוע חדש למשפחה - ימאהה מג'סטי 400.

 

דגם חדש

 

בתערוכת מילאנו האחרונה הוצג כאמור דור שלישי למג'סטי, למעשה קטנוע כמעט חדש לחלוטין, עם מנוע חדש בנפח 400 סמ"ק ובתוספת הזרקת דלק. צילינדר בודד מייצר הספק מרבי של 35 כ"ס. אבל גם השלדה חדשה, וכך גם מערכת המתלים. יש חישוק קדמי שצמח בגודל ל-"14, האחורי כעת "13 – שניהם שונים לטובת יציבות טובה יותר.

 

והמראה? בעינינו לפחות נראה המג'סטי טוב. טוב מאד אפילו. למרות ממדים נדיבים ומשקל גבוה למדי (197 ק"ג), הוא נראה צנום יחסית. קווי מסיכת החזית מתמזגים באופן נאה מתחת לחופה הקדמית, ואילו יחידת התאורה הקדמיות - למרות שטח פנים גדול – אינן מטרידות את העין.

 

וכך, בעת שקטנועים רבים חוטאים בעיצוב מגושם ו"בומבסטי", נשמרת כאן צללית נמוכה, ארוכה והרמונית, אשר הפריט היחיד שבולט מהקו הוא משקף קדמי גבוה. וכאשר הוא צבוע ב"אפור-עכבר כהה", נראה הימאהה טוב מכל מתחריו.

 

נוח ומאובזר

 

וחוץ מיופי? לוח מחוונים נאה וקריא כולל מד דלק, מד טמפרטורה חיצונית ושני מדי מרחק מתאפסים, כולם מרוכזים בצג דיגיטלי. חבל שנורות חיווי ואזהרה ממוקמות נמוך מדי, ואינן קריאות בתאורה בעייתית. משבת תנועה (אימובילייזר) מובנה אמור להקשות על גנבים פוטנציאלים. אבל בעיקר אהבנו את מעצור החניה מתחת לידית שמאל, המאפשר שחרור ללא הורדת יד מהכידון. מצוין.

 

מושב המג'סטי מרווח, מספק תמיכה מצוינת ומרגיש טוב גם לאחר רכיבה ארוכה. החלק הקדמי ניתן להזזה על-פני מסילה קצרה, בנפרד מהאחורי. תנוחת ישיבה מצוינת מאפשרת שליטה קלה בקטנוע גם במהירויות נמוכות. מרחב המחייה לרגליים טוב, ומאפשר שינוי תנוחה מפעם לפעם.

 

נפח האחסון גדל בשלושה ליטרים לעומת הדגם הקודם, ועומד על 69 ליטרים בדיוק. התא המואר מתחת למושב – עם פתיחה בעזרת לחיצה על המפתח בחריץ ההתנעה - מספיק לצמד קסדות שלמות, כולל מעט מקום עבור חליפת גשם. מתחת לכידון ישנם שני תאים קטנים, אחד מהם ננעל. גם פתח תדלוק מתחת לרגלי הרוכב מצא חן בעינינו.

 

מנוע ו...

 

35 כ"ס או לא, משיכת מצערת ראשונית מניבה זינוק מהוסס מעט. זה מצוין עבור השתחלות איטית בתנועה איטית, פחות טוב בכביש הפתוח. המג'סטי מהסס במשך שנייה-שתיים ראשונות, ולאורך מספר שניות נוספות הוא עדיין איטי מעט. אך מעבר לקו 60 קמ"ש הופכת התאוצה טובה יותר.

 

הסיבה לכך היא יחס העברה ארוך יחסית, הפוגם ישירות בתאוצה אך מאפשר מהירות מרבית גבוהה ושיוט נינוח יחסית. זה האחרון מתאפשר גם תודות למיגון רוח יעיל, המאבד יכולת רק במהירויות קיצוניות. צריכת הדלק מושפעת אף היא מיחס העברה ועמדה במהלך המבחן על כ-19 ק"מ לליטר בנזין, ברכיבה ממוצעת-מהירה. מיכל בנפח 14 ליטרים מאפשר אם כך מרווחי תדלוק נאים של למעלה מ-200 ק"מ.

 

ואם כבר, אז הערה לימאהה. למרות הצהרות כי שולבו כאן תושבות מנוע מתקדמות, האמורות לנטרל כמעט לחלוטין רעידות, פעולת המנוע מורגשת באופן מוגזם בעמידה, ועלולה אף להפוך טורדנית ממש. לעומת זאת, בנסיעה לא ניכרת בעיה שכזו.

 

גם בנושא הנוחות זכאי הימאהה למחמאות, עם יכולת ספיגת מהמורות נאותה, כל עוד קצב התנועה סביר. קוטר גלגלים גדול יותר ומתלים מכוילים היטב, מעניקים נסיעה נעימה ויציבה יחסית. ההיגוי זריז ומהיר, ובתנועה עירונית מאפשר שינויי כיוון נמרצים בביטחון מלא, הנתמכים גם בזווית צידוד טובה.

 

אלא שברכיבה בכביש המהיר הופך ההיגוי הזריז לבעייתי-משהו. כאן הוא לפתע קליל מדי, ומקשה על שמירת קו התקדמות אחיד. בכביש מפותל יותר נדרשת רמת ריכוז גבוהה, כדי להתמודד עם היגוי שהופך אפילו עצבני לעיתים. זאת עקב זווית היגוי חדה יחסית ומפסע קצר מדי, ולמרות בסיס גלגלים ארוך וחישוקים גדולים.

 

אגב, אותה תחושת חוסר יציבות מורגשת גם בבלימות חריפות בקו ישר. מערכת הבלימה מצוינת אמנם, וצמד הדיסקים בקוטר 267 מ"מ מספקים יכולת האטה מרשימה והיזון חוזר מצוין, אך גיאומטריית המתלה הקדמי מייצרת חוסר שקט מיותר בחרטום.

 

סיכום

 

ימאהה מג'סטי מציע חבילה איכותית ומפנקת, כולל נפח אחסון גדול, מנוע חזק, מהירות מרבית גבוהה, נוחות מרשימה, מיגון רוח יעיל, מתלים טובים ובלמים מעולים. אפילו תג-מחיר של 42,000 שקלים – גבוה אבסולוטית כמובן – אינו יוצא דופן, וזהה כמעט לגמרי למתחרה העיקרי בשוק המקומי, סוזוקי בורגמן. אבל...

 

אבל למרות כל המחמאות, כדאי לזכור עניין אחד חשוב. המג'סטי הופך מעניין עבור דיירי הפריפריה, או כאלה המבלים שם את זמנם לצורך עבודה יומיומית. למרות איכויותיו העירוניות, אין סיבה להשקיע כסף רב כל-כך עבור תענוגות ההשתחלות ברחובות צרים ולנסיעות קצרות. הימאהה הזה נועד לגמוע מרחקים.

 

ושם בדיוק הופכת המגרעת היחידה, עם חלק קדמי "לא רגוע" במהירות שיוט מקובלת של לפחות 90-100 קמ"ש, לבעיה שאי אפשר להתעלם ממנה. כי דווקא בתנאי העבודה לו הוא מיועד, נכשל המג'סטי במתן ביטחון ויציבות (גם נפשית...) הולמת. חבל.

 

בעד: עיצוב, מנוע, מתלים, בלמים

נגד: יציבות במהירות גבוהה


טבלת נתונים לימאהה מגסטי 400

טבלת נתונים לימאהה מג'סטי 400
שם יצרן ודגם ימאהה מג'סטי 400
מנוע צילינדר אחד, 4 פעימות, 4 שס'
נפח 395 סמ"ק
קירור מים
הספק מרבי/מומנט מרבי 34 כ"ס/3.7 קג"מ
אורך 223 ס"מ
רוחב 78 ס"מ
בסיס גלגלים 156.5 ס"מ
צמיגים לפנים/מאחור 120/80R14 מלפנים, 150/70R13 מאחור
מיכל דלק 14 ליטר
אחריות 24 חודשים
מחיר 41,985 שקלים
עלות ביטוח חובה 3,450 שקלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ימאהה מג'סטי 400
צילום: טל זהר
נראה טוב
צילום: טל זוהר
תנוחת הישיבה טובה
צילום: טל זהר
התאוצה נפגעת מיחס העברה
צילום: טל זוהר
ארוך, אך הרווח הוא מהירות מירבית גבוהה יותר ושיוט נינוח
צילום: טל זהר
מיגון הרוח יעיל
צילום: טל זהר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים