שתף קטע נבחר

המע"מ ירד? לא בדיוק

בענפים רבים מתעלמים מהפחתת המע"מ, ולא הורידו מחירים. הסיבות להתעלמות מגוונות, ממבצעי סוף עונה, דרך עליית האירו ועד והקירבה לחג הפסח

הורדת המע"מ ב-1%, מ-18% ל-17%, לא הריצה אתמול את הציבור לחנויות. מה זה כבר אחוז אחד, אמרו לקוחות שכבר הגיעו לחנויות, ואיך בכלל נדע שהמחיר באמת ירד ולא עובדים עלינו?. "ידיעות אחרונות" בדק אתמול כיצד השפיעה הורדת המע"מ על המחירים בתחומים שונים. המסקנה: בעלי עסקים רבים התעלמו מהפחתת המע"מ ולא הפחיתו מחירים, ויש שאפילו העלו אותם.

 

הסיבות לכך מגוונות. חלק מבעלי העסקים טוענים, שכאשר הוחלט להעלות את המע"מ ל-18% הם העדיפו לספוג את העלייה כדי לא להעלות מחירים - ולכן כעת הם בוחרים שלא להוריד את המע"מ. אחרים טענו שנאלצו לספוג בחודשים האחרונים את שערי עליית האירו, שמתח הרווחים שלהם נשחק או שנאלצו לעמוד מול עליית מחירי חומרי הגלם.

 

רשתות שיווק: הרוב התעלמו

 

לפחות לגבי רשתות השיווק, הלקוחות הספקנים צדקו. רוב רשתות המזון הגדולות לא מיהרו להוריד אתמול מחירים, ולו רק באחוז בודד. למרות שכל מה שנדרש מהן הוא לעדכן את הקופות בלחיצת כפתור - נראה שרק חנויות מעטות טרחו לעשות זאת.

 

זאת, למרות שהיו אמורות לעדכן את המחירים לפחות לגבי מוצרים שנמצאים בפיקוח, כמו מוצרי חלב וביצים. גם בשאר המוצרים מתחום המזון, הטואלטיקה וחומרי הניקוי לא חל אתמול כל שינוי. להיפך, חלק מהמחירים אף עלו בימים האחרונים והם יעלו עוד לקראת פסח (מלבד המבצעים).

 

שתי קניות שביצענו בשבוע האחרון, לפני ואחרי הורדת המע"מ, ממחישות את התמונה: הורדת המע"מ לא הזיזה לקופה אפילו בגרוש אחד. ביום שישי האחרון ביצענו קנייה בסניף קוסמוס במגדלי עזריאלי, ואתמול - היום הראשון להורדת המע"מ - שבנו וקנינו את אותם מוצרים.  שני החשבונות הסופיים היו זהים על הגרוש, למרות שבקנייה של כ-500 שקל אמור היה הצרכן לחסוך כ-5 שקלים.

 

מהנהלת רשת שופרסל, הבעלים של סניפי קוסמוס, נמסר בתגובה כי שופרסל הורידה מחירים לכל מוצרי היסוד הנמצאים בפיקוח, ובנוסף מורידה מחירים לאלפי מוצרים החל מיום שלישי, ה-2 במארס (היום – י.י).

 

בין הצדיקים בסדום מצאנו אתמול את רשת סופר-פארם. הרשת דאגה לעדכן לא רק את הקופות אלא כל מוצר ומוצר על המדף, מבושם ועד סוכריה. עובדים בסניפי הרשת דיווחו כי בימים (ובלילות) האחרונים הם החליפו את מדבקות המחיר על כל המוצרים.

 

חנויות אחרות, כמו רשת המזון הפרטית חביב, לא הספיקו לעדכן את המחירים על המוצרים - אך דאגו לעשות זאת בקופות, כך שסל הקניות של הלקוחות שביצעו את קניותיהם אתמול היה נמוך באחוז מאשר מחיר אותו סל שלשום.

 

אופנה, ספרים וקולנוע: לא מורידים

 

ענפי הביגוד וההנעלה נמצאים ממילא בעיצומן של מכירות סוף העונה, ולכן רוב החנויות כלל לא נגעו במחירים. רבים מהמוכרים בענף אף הביעו תרעומת על הטרחה הכרוכה בעדכון המחירים. אצלנו מתקיימות עכשיו מכירות סוף עונה והמחירים ממילא נמוכים מאוד. מה כבר ישנה אחוז אחד לכאן או לכאן?, אמרו המוכרים.

 

ומה באשר לספרים, כרטיסים למופעים או סרטי קולנוע? המחירים לא ירדו וגם לא צפויים לרדת בעקבות הפחתת המע"מ. לא הורדנו מחירים כי כאשר העלו את המע"מ בפעם האחרונה הוצאות הספרים לא העלו מחירים, ולכן כעת אין צורך להוריד, אמר אתמול ערי סטימצקי, בעליה של רשת הספרים סטימצקי.

 

מהנהלת רשת בתי הקולנוע רב-חן נמסר כי הרשת החליטה שלא להוריד את מחירי הכרטיסים הן עקב הקושי התפעולי הכרוך בכך והן מפני שסכום ההוזלה מאוד נמוך. בתי הקולנוע ספגו בשנים האחרונות התייקרויות שונות, בהן התייקרות חדה בתעריפי החשמל. למרות זאת, הם ספגו את ההתייקרויות ולא העלו מחירים.

 

מוצרי חשמל: ההפחתה הוקדמה

 

בתחום מוצרי החשמל נקבעו רק לפני כשבועיים מחירים חדשים למוצרים שמהם הופחת מס הקנייה. לטענת הסוחרים, בהזדמנות זו כבר נלקחה בחשבון גם הורדת המע"מ, שהרי אי אפשר להוציא מחירון חדש כל שבועיים.

 

לדברי שאול זילברשטיין, מנכ"ל רשת טרקלין חשמל, מחירי מוצרים שמס הקנייה עליהם לא הופחת יירדו מהיום ב-1%. שלומי אוחיון, מנהל רשת סקאל אלקטריק, אומר כי מאתמול כבר ירדו מחירי המוצרים אוטומטית במחשב הקופה. עם זאת, בעלי רשתות החשמל מעידים כי לקוחות שקנו באחרונה מוצרים יקרים, כמו מסך פלזמה או מזגן מרכזי, ביקשו לשמור אותם במחסנים ולקבלם רק החל מאתמול, כדי לחסוך 1% נוסף.

 

רהיטים: איקאה יישרה קו

 

בניגוד לחנויות רבות, שבהן קשה לעקוב אחר הורדת המחירים, באיקאה קל מאוד לעקוב אחר המחירים, שכן הם כתובים שחור על גבי לבן בקטלוג, שמחיריו תקפים למשך שנה, החל מאוגוסט. סניף הרשת בישראל ביצע השבוע צעד שאינו מקובל ברשת העולמית והוריד את כל המחירים ב-1%. נראה שהמיתון במשק והתחרות הקשה על כיסו של הצרכן הביאו את הרשת לחרוג ממנהגה שלא לשנות מחירים כלפי מעלה או כלפי מטה במשך שנה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא צריך מחשבון, המחירים לא השתנו...
מומלצים