שתף קטע נבחר

תפסת מרובה, לא תפסת

עם הפייזר החדש, מנסים בימאהה להציע שוב את הטוב מכל העולמות. אבל שלא כמו בדור הראשון, הפעם הנסיון לייצר אופנוע רב שימושי לא עלה יפה

ה"פייזר" של ימאהה הוצג לראשונה בתערוכת פאריז בשנת 1997, והחל להימכר בשוק האירופאי שנה מאוחר יותר. הרעיון מאחוריו היה ועודנו פשוט: אופנוע מתון יחסית המובסס על מכללים מוכרים של היצרן, עם תנוחת ישיבה זקופה, נוחה ומרווחת גם לשניים, יכולת תיור טובה וזריזות בכרך העירוני. אגב, הרעיון לא מקורי דווקא. סוזוקי למשל עשו זאת בהצלחה עם הבנדיט 600.

 

לצורך כך נלקח מנועו האמין והמוכח של ה-YZF600R הספורטיבי, ולאחר מספר שינויים הוכנס לשלדה זולה ופשוטה. שאר החלקים הושלמו גם הם מפינות שונות במפעל. בעיצוב לא הושקע מעבר למינימום הנדרש והאופנוע נותר "עירום", למעט מסיכת חזית יעילה ופשוטה למראה. לתוצאה ניתן שם קליל וקליט - "פייזר". התוצאה? שנה לאחר הצגתו, כבשה ימאהה את פסגת המכירות באירופה.

 

למעט מקצה ריענון - קוסמטי ברובו - בשנת 2002, המשיך הפייזר המוצלח ללא שינוי מהותי להימכר עד סוף השנה שעברה. אלא שמגבלות זיהום האוויר באירופה גזרו את דינו, והגיע הזמן להחליפו בדגם חדש. אז כמו עכשיו, מכונה גם הדגם החדשה, ה-FZ6, בשם "פייזר" ולאור הצלחת הדגם המקורי, הציפיות שלנו ממנו גבוהות.

 

אז קדימה לדרך

 

בדומה לפייזר המקורי, גם הדגם החדש מקבל מנוע בירושה מאח אחר במשפחה. הפעם התורם הוא R6 ספורטיבי וקיצוני, זאת לאחר התאמה הכרחית לבית החדש - הורדת ההספק המירבי לטובת מומנט עדיף בסל"ד הביניים.

 

בשונה מהמקור, העיצוב הפעם מוקפד מאד. המראה מודרני ועדכני, ואפילו היינו אומרים "היי-טקי" מעט. גם בדגם החדש נותר המנוע חשוף, אלא שהפעם הוא מחובר לשלדת אלומיניום חדשה, נקיה ומינימליסטית למראה. מיכל הדלק מעוצב יפה, ומשתלב טוב עם מסיכת החזית המחודדת. זאת האחרונה, לדעתנו, נראית מסורבלת וכבדה מעט.

 

את המראה המודרני משלימה מערכת הפליטה, אשר מתעקלת מתחת למושב ויוצאת מתחת לפנס האחורי. הזרוע האחורית נותרה פשוטה למראה, וכמקובל כיום, "כנף" מכסה את קדמת הגלגל ומעניקה לזנבו של הפייזר מראה נקי ואלגנטי. איכות הגימור אגב, טובה מאד.

 

לוח השעונים גם הוא מודרני ובעל מראה דיגיטלי עדכני, אך עיצובו שנוי במחלוקת וצפוף מדי. מד הסל"ד קשה לקריאה, במיוחד עם תאורה סביבתית חזקה. לחיוב בסעיף האבזור נציין את משבת התנועה ("אימובילייזר") ומגבה אמצעי.

 

בסדר בעיר

 

הישיבה על הפייזר זקופה, והידיים מתמקמות היטב, אך מיקום רגליות צפוף במקצת ומושב קשה בעל זוויות מחודדות מדי פוגמים בנוחות. מיכל דלק צר, מסייע לברכיים להיכנס היטב למקומן. מעבר לכך, משרה הפייזר תחושה של אופנוע גדול יותר ומרווח מכפי שהוא - בעיקר תודות למסיכת החזית הגדולה.

 

התנועה בעיר סבירה בהחלט - מצד אחד ישיבה זקופה מהווה יתרון ונגזר ממנה שדה ראיה מצוין, זאת בנוסף לצידוד כידון טוב, היגוי זריז וקליל יחסית, המסייע לפייזר להרגיש קל ונשלט. ומצד שני, המראות בולטות ומספקות תמונה מוגבלת לאחור, ואילו המנוע חושף את שורשיו הספורטיביים ודורש משיכת מצערת נמרצת והחלפות הילוכים בהתאם. המצמד - למרות תפעול רך - נקודתי מדי ודורש פרק זמן להסתגלות.

 

מנוע ספורטיבי

 

שורשי אופיו הקיצוני של המנוע נחשפים גם בשיוט בין-עירוני, שם בכל תחום המהירויות, נדרשת שמירה על סל"ד גבוה, ועקיפות מחייבות לא פעם הורדת הילוך או שנים. המנוע עובד מהר - 6,000 סל"ד מניבים פחות מ-110 קמ"ש.

 

אבל לא רק אופי המנוע פוגם באיכות השיוט. מיגון הרוח - סביר ולא יותר, אחרי פחות משעה מתחיל המושב להכאיב, ומיקומן של הרגליות כבר מעיק יותר. לחיוב נציין את המתלים המצוינים, בהיותם יעילים, נעימים ובעלי שיכוך טוב - בכבישים משובשים, וקשיחים דיים - בכבישים טובים. ההיגוי עצמו רגוע, יציב ומשרה המון בטחון, ותצרוכת הדלק ברכיבה רגועה חצתה את קו ה-18 ק"מ לליטר. יפה.

 

ברכיבה מהירה יותר, שם מרגיש המנוע "בבית", מתפקד הפייזר בצורה טובה. השלדה קשיחה ובשילוב עם המתלים מעבירה את מידע הנדרש לרוכב. רק ברכיבה ספורטיבית "אמיתית" החלו המתלים להרגיש רכים מדי, אך עדיין נותר ההיגוי המשובח, מדויק ורגוע. הבלם האחורי מקבל ציון כולל טוב, אך בקדמי, החשוב, נדרשת תנועה גדולה מדי של הידית והנשיכה הראשונית חלשה מדי. העוצמה והרגש סבירים - לא יותר.

 

סיכום

 

בסופו של דבר מציע הפייזר חבילה בסיסית לא רעה. השלדה טובה, המתלים מעולים וההיגוי - כמעט מושלם. גם המנוע הוא טוב וחזק, אלא שיותר מכל, ולמרות השינויים שעבר כדי להתאימו, אינו מתאים לתכליתו הרגועה והשימושית יותר של האופנוע. המחיר? בעלות זהה נמצא מולו ה"הורנט" של הונדה, המהווה את יריבו הצמוד.

 

היינו יותר משמחים לוותר על 10 כ"ס נוספים משיא ההספק, תמורת מומנט רב יותר בסל"ד הביניים, מה שהיה תורם לשיוט רגוע ונעים יותר. באותה הזדמנות היינו מוותרים גם על מרווח הטייה לטובת מיקום טוב יותר של הרגליות.

 

התחושה היא כאילו ימאהה הלכו שלב אחד יותר מדי במטרתם לייצר אופנוע רב שימושי, אך התוצאה היא בחזקת "תפסת מרובה, לא תפסת". התכונות והמרכיבים מצוינים, אלא שתפירת מרכיבי החבילה לכדי אופנוע, ומעל לכל הזיווג עם המנוע, פוגמים בשלמות החבילה.

 

בעד: שלדה, מתלים, איכות גימור

נגד: אופי מנוע, בלם קדמי, מושב


טבלת נתונים לימאהה פייזר

טבלת נתונים לימאהה פייזר
שם יצרן ודגם ימאהה FZ6 "פייזר"
מנוע 4 צילינדרים, 4 פעימות, 16 שס'
נפח 599 סמ"ק
קירור מים
הספק מרבי/מומנט מרבי 98 כ"ס/6.4 קג"מ
אורך 209.5 ס"מ
רוחב 75 ס"מ
בסיס גלגלים 144 ס"מ
צמיגים לפנים/מאחור 120/70R17 מלפנים, 180/55R17 מאחור
מיכל דלק 22 ליטר
מחיר 68,985 שקלים
עלות ביטוח חובה 3,450 שקלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ימאהה FZ6 פייזר
צילום: אבי פרידמן
המנוע ספורטיבי
צילום: אבי פרידמן
לוח השעונים נראה עדכני אבל צפוף מדי
צילום: אבי פרידמן
תפסת מרובה, לא תפסת?
צילום: אבי פרידמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים