שתף קטע נבחר

ממליצים להפסיק לסבסד

יבואני הרכב מסבסדים את ההנחות לחברות ליסינג וציי רכב באמצעות המכירות למשקי הבית. ועדה ממשלתית ממליצה: למנוע את הסבסוד הצולב באמצעות חקיקה

דו"ח ביניים של הוועדה לבדיקת הסרת חסמים ביבוא רכב ממליץ לבדוק את האפשרות למנוע בחקיקה מיבואני הרכב סבסוד צולב בין המכירות לסקטור העיסקי ובין המכירות למשקי הבית. לדברי הוועדה, יבואני הרכב מסבסדים את מכירת כלי הרכב לסקטור העיסקי באמצעות מחיר הרכב שהם מוכרים למשקי הבית.

 

במסמך שהגיע לידי "ידיעות אחרונות", כותב יו"ר הוועדה בועז סופר, סגן מנהל המכס לתכנון וכלכלה, כי "כיום מתקיים סבסוד צולב, שהולך וגובר, בין התפלגות המכירות לציי רכב ולסקטור העיסקי לבין המכירות למשקי הבית. ייתכן שיש לפעול באמצעות חקיקה כנגד הסבסו - דים הצולבים האלה שהולכים ומתעצמים".

 

סופר מציין עוד, כי נטל המס הגבוה מקטין את דרגות החופש של יבואני הרכב, במקביל לגידול במשקל ציי הרכב ברכישות. "זה יוצר מצב אבסורדי, לפיו משקי הבית האחראים למחצית בלבד מהרכישות, מממנים חלק גדול והולך של רכישות המיגזר העיסקי", כותב סופר.

 

כיום מתפלגות מכירות הרכב בישראל בערך חצי-חצי בין המיגזר העיסקי לפרטי. הוועדה מציינת, כי בבריטניה, הסובלת מיחס דומה של מכירות בין המיגזר העיסקי לפרטי, הגיע שיעור ההנחות לציי רכב ליותר מ-30%, ורק בעקבות התערבות של הרגולטור - שונה המצב.

 

הוועדה, שדנה בנושא היבוא המקביל לרכב, מציינת כי מטרתה היא ליישם שינויים מבניים בענף הרכב (קרי: פתיחה של השוק ליבוא מקביל) – תוך צמצום הריכוזיות והגברת התחרות בענף הרכב מחד, ושמירה על אינטרסים בטיחותיים וכלכליים מאידך. אולם, אומרת הוועדה, "קידום של שינויים מבניים בלי תועלת לצרכן הסופי, מחוסר כל ערך", נכתב במסמך.

 

עוד עולה מדו"ח הביניים, כי אם יוחלט לאשר יבוא מקביל לרכב (שלא באמצעות היבואנים הבלעדיים), ייאסר על היבואנים המקבילים לבצע "יבוא אקראי של רכב ממקורות יבוא מזדמנים". הדו"ח ממליץ להחמיר באופן ניכר את הדרישות.

 

הוועדה מעלה חשש, כי יבוא של כלי רכב שלא באמצעות היבואן, שהוא נציגו של היצרן, עלול לגרום לניצול לרעה של הקושי לאימות ההתאמה של כלי הרכב לתקנים ישראלים, כמו תקני הדלק והזיהום, וכן לגבי מידת ההתאמה של אותם כלי רכב לתקינה האירופית.

 

הועדה ממליצה להטיל על היבואן המקביל את החובה לדאוג לתמיכה טכנית של הרכב. הועדה ממליצה גם להטיל על היבואן המקביל חובה לתת אחריות מלאה על הרכב למשך שנתיים, ולא לאפשר ליבואנים המקבילים לגלגל את האחריות על היבואן הבלעדי.

 

עיקרי ההמלצות

  • יבוא מקביל – רק במידה שתהיה תועלת לצרכן הסופי
  • להחמיר את הדרישות ממי שיעסוק ביבוא מקביל
  • לאסור על יבואנים מקבילים לבצע "יבוא אקראי של רכב ממקורות יבוא מזדמנים"
  • יבואן מקביל יחויב לדאוג לתמיכה טכנית של הרכב, כולל אחריות מלאה לשנתיים
  • לבדוק אפשרות למנוע בחקיקה סבסוד צולב בין המכירות לסקטור העיסקי ולמשקי הבית (מתוך דו"ח ביניים של הוועדה לבדיקת הסרת חסמים ביבוא רכב)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ועדה ממשלתית: המכונית שלכם...
...מממנת את הסקטור העיסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים