שתף קטע נבחר

מחקר: פגיעת שיתוף קבצים במכירות המוזיקה - שולית

שני חוקרים מאוניברסיטת הארוורד וצפון קרולינה מצאו כי שיתוף הקבצים תרם לחלק זעיר בלבד מהירידה במכירות התקליטורים

חוקרים בשתי אוניברסיטאות אמריקניות הציגו מחקר הסותר את הטענה מרכזית של תעשיית המוזיקה במלחמתה נגד שיתוף הקבצים, וקובע כי להורדת מוזיקה פיראטית אין השפעה שלילית רבה על מכירות התקליטורים.

 

"גילינו כי לשיתוף קבצים השפעה מוגבלת על מכירות המוזיקה", קבעו במחקרם פליקס אוברהולצר-ג'י מהפקולטה לעסקים באוניברסיטת הארוורד וקולמן סטרומפף מאוניברסיטת צפון קרולינה-צ'אפל היל. "הנזקים הכלכליים של שיתוף הקבצים הם מזעריים.  אף בתרחיש הפסימי ביותר, כל 5,000 הורדות שירים מסבות לחברות המוזיקה הפסד של אלבום אחד במכירות". השניים הסבירו, כי על פי המודל הסטטיסטי שלהם, הורדת מוזיקה הביאה לאובדן מכירות של שני מיליון תקליטורים בלבד, זאת בעוד הירידה במכירות בין 2000 ל-2002 הסתכמה ב-139 מיליון יחידות.

 

החוקרים גילו, כי לשירים פופולריים במיוחד בתוכנות שיתוף קבצים לא נפגעו במכירות, לאחר שעקבו אחר מכירות של 680 אלבומים במהלך 17 שבועות במחצית השנייה של 2002 והשוו את הנתונים לפעילות ברשת שיתוף הקבצים הפתוחה OpenNap, מתחילת ספטמבר עד ה-31 בדצמבר 2002. הם ספרו 1.75 מיליון הורדות בסך הכל, והתמקדו בגולשים אמריקניים, תוך שהם מבצעים מדידות מורכבות כדי להשוות בין השירים שהורדו לבין האלבומים מהם נלקחו שירים אלה. במקביל בדקו השניים את נתוני המכירות השבועיים של אלבומים אלה.

 

הם הגיעו למסקנה כי שיתוף הקבצים למעשה הביא בגידול במכירות אלבומים פופולריים, שנמכרו ביותר מ-600 אלף עותקים. עבור כל 150 הורדות של שיר מתוך אלבומים כאלה,  המכירות גדלות בעותק אחד, על פי המחקר. "בעוד שהורדות מתרחשות בקנה מידה גדול, מרבית המשתמשים הם אנשים שלא היו רוכשים את האלבום בכל מקרה, גם ללא שיתוף הקבצים", ציינו אוברהולצר-ג'י וסטרומפף.

 

קונים יותר או פחות?

 

תעשיית המוזיקה מאשימה את רשתות שיתוף הקבצים כמו קאזה בירידה המתמשכת במכירות התקליטורים. רק בשבוע שעבר הגישה RIAA תביעות נגד 532 גולשים נוספים בטענה שהפרו זכויות יוצרים ברשת, זאת, בנוסף לכ-1,000 תביעות שכבר הוגשו.

 

איגוד חברות המוזיקה בארה"ב, ה-RIAA, מיהר לבטל את את מסקנות המחקר. "קבוצות רבות ואנליסטים מכובדים, ביניהם חברות המחקר אדיסון ופורסטר, אוניברסיטת טקסס ואחרים, קבעו באופן חד משמעי ששיתוף קבצים פיראטי השפיע לרעה על מכירות התקליטורים", מסרה אמי וייס, דוברת RIAA.

 

לדברי וייס, סקר שנערך על ידי חברת המחקר Voter מצא כי, משתמשים המורידים קבצים מהרשת קונים פחות תקליטורים. 33% ממשתתפי הסקר, בגילאי 18-24, אמרו כי רכשו פחות אלבומים מבעבר, ואילו 21% דיווחו כי רכשו יותר מבעבר. בקרב נשאלים בגילאים 25-34, 25% קנו פחות ורק 17% קנו יותר. במחקר העצמאי שערך ה-RIAA בעבר התגלתה ירידה של 33% בהיקף רכישת התקליטורים בקרב בוגרים צעירים, שהורידו מוזיקה מהאינטרנט במהלך השנה שקדמה למחקר. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יש צורך ב-5,000 הורדות כדי להחליף מכירת אלבום. אילוסטרציה
מומלצים