שתף קטע נבחר

sms: בקרוב נבחר בעזרת השירות גם ראש ממשלה?

כשחברות הסלולר השיקו את שירות ה-sms לפני כשש שנים הן חשבו כי הוא ישמש בעיקר אנשי עסקים. מאז עברו מיליארדי הודעות באוויר, תורמים באמצעותן, בוחרים עימן את מדליקי המשואות, את השיר לאירוויזיון ואת הכוכב הנולד הבא. ישראל האינטראקטיבית

עמותת עלם, העוזרת לנוער בסיכון ובמצוקה, מצאה דרך קצת שונה לגיוס תרומות: לא דפיקות בדלת, לא טלמרקטינג מעצבן ולא מתרימים ברחוב. עלם החליטה שמי שרוצה לתרום לה יעשה את זה מיוזמתו האישית, באמצעות sms. צריך להתקשר למספר מסוים, לתרום 5 או 10 שקלים, כאשר כל תרומה תאיר מנורה בדגל נורות ענק שהוקם מול מתחם חברת החשמל בחדרה. את ה-sms הראשון לעמותה שלח נשיא המדינה, משה קצב.

 

ה-sms, כך נראה, משתלט על חיינו. אבל לפני שנסביר למה, קצת היסטוריה: שירות הודעות הטקסט הושק בארץ ב-1998, כאשר הערכות חברות הסלולר היו כי הוא ישמש בעיקר את המגזר העסקי באמצעי להעברת מסרים מהירים. הן טעו. שנתיים לאחר השקת השירות הוא החל לצבור תאוצה אצל הצעירים, וב-2003 נשלחו בישראל קרוב ל-1.5 מיליארד הודעות SMS, גידול של 14.2% בהשוואה לשנת 2002. השירות הפך למעשה למחלבת מזומנים של חברות הסלולר.  

 

אבל חוץ מלשלוח הודעות לחברים או לבני המשפחה, ה-sms נכנס לחיינו בעוד דרכים. רק לפני כחודש סערו מיטב ספורטאינו כאשר הוועדה לבחירת מדליקי המשואות ביום העצמאות החליטה כי אחד המדליקים ייבחר על ידי הציבור באמצעות משאל sms. יעל ארד נעלבה ואפילו הודיעה כי היא מסירה את מועמדותה. גם יעקב חודורוב, אחד המועמדים, לא הסתיר את זעמו על אופן הבחירה. אבל הוועדה לא נכנעה, ולבסוף נבחר על ידי ציבור המצביעים אלי אוחנה. מיקי ברקוביץ' נשאר בחוץ.

 

שיר לאירוויזיון? בשביל מה להשקיע מחשבה וכסף אם אפשר לקבל מהבחירה תמלוגים נאים. רשות השידור האמינה שהצופים ידעו להחליט טוב איזה שיר של דוד דאור יוצג באירוויזיון בטורקיה. וכך דאור שר מספר שירים באולפן, והצופים הם אלו שהכריעו באמצעות sms איזה שיר נבחר. קשה להאמין? לא כל כל כך.   

 

ומה לגבי תוכניות המציאות בטלוויזיה? כאן הציבור מהווה שותף פעיל ביותר, ועתים הוא זה שקובע מי יישאר ומי לא. נינט חייבת את היותה "כוכב נולד" לכל המיליונים ששלחו הודעות sms ובחרו בה במהלך כל התחרות. גם ב"קחי אותי שרון" היתה השתתפות פעילה של הצופים שהחזירו את רודריגו לתחרות על ליבה של שרון איילון. במשחקי כדורגל וכדורסל הצופים הם אלו שבוחרים את השחקן המצטיין.

 

הבעיה בתוכניות האינטראקטיביות היא שהצופים לא תמיד מודעים לעלות הגבוהה שהם משלמים על השיחות, ובנוסף - משרד התקשורת מונע מבזק להיכנס לתחום ולהציע אפשרות חיוג זולה יותר. השבוע, בעקבות תלונות רבות, הודיעה הרשות השנייה לזכייניותל הטלוויזיה כי מחיר הודעת SMS צריך להיות בולט וברור.

 

השיעור בוטל

 

גם אוניברסיטאות ומכללות מודיעות ב-sms על ביטול שיעורים ועל תוצאות מבחנים. חדרי כושר שולחים הודעות על שינויים במועדי האימונים ועל חידושי מנוי. יש משרדי עורכי דין ורואי חשבון, שרוב הפעילות שלהם מול הלקוחות נעשית באמצעות הודעות טקסט. מועדונים ודיסקוטקים שולחים הודעות טקסט בסלולר על מסיבות, על מיקום ועל סוג המוזיקה.

 

מי שנהנה בינתיים מכל הודעות הטקסט שמסתבוות באוויר הן חברות הסלולר. אבל בקרוב גם בזק תוכל ליהנות מכך. במהלך אפריל תשיק החברה מכשירי טלפון דיגיטליים שיאפשרו משלוח הודעת sms, לאחר שקיבלו תדרים ממשרד התקשורת. מדובר בטלפונים מסוג DECT שיפאשרו בנוסף שמירת מאות זכרונות וטווח קליטה מוגדל.

 

כמה זה עולה

 

ב-1 במאי יוזל מחיר הודעת הטקסט בין הרשתות ב-25%, בעקבות החלטת שר התקשורת, אהוד אולמרט. המחיר להודעה בין רשתות יעמוד בעקבות ההזולה על כ-33 אגורות, בנוסף למחיר באותו הרשת. בתחילת החודש העלתה פלאפון את מחיר הודעות הטקסט בתוך הרשת ל-32 אגורות, ויישרה בכך קו עם סלקום. בפרטנר מחיר הודעה בתוך הרשת נותר על 28 אגורות, אך ההערכה היא כי גם היא תעלה את המחיר לקראת הוזלת הקישוריות לרשתות אחרות.

 

ההודעות לתוכניות האינטראקטיביות ולהתתפות פעילה בבחירות עולות בדרך כלל כ-70 אגורות להודעה, ולעיתים יותר. מה שבטוח הוא שהמחיר לא מרתיע את הציבור ששולח הודעות ללא הפסקה. ובקרוב, מי יודע, אולי נדלג על ההליכה לקלפי.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:שלום בר טל
sms. 1.5 מיליארד הודעות בשנה
צילום:שלום בר טל
דוד ד'אור. האמין בהודעות הטקסט
צילום: ראובן שוורץ
אלי אוחנה. ידליק משואה בזכות ה-sms
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים