שתף קטע נבחר

סליחה, טעות: חייבים שמאי

לפני שבועיים טען משרד התחבורה, כי חברות הביטוח יכולות לתקן רכב אחרי תאונה ללא הערכת שמאי. אחרי התערבות של המפקח על הביטוח - שינה המשרד את עמדתו

סערה נוספת ביחסים בין השמאים לחברות הביטוח, והפעם בגלל משרד התחבורה. השבוע הודיע המשרד, כי הוא חוזר בו מהחלטתו הקודמת לאפשר לחברות הביטוח לתקן רכב שנפגע בתאונה - ללא הערכת שמאי.

 

לפני כשבועיים פורסמה ב"מגזין ממון" של "ידיעות אחרונות" כתבה על השיטות בהן נוקטות חברות הביטוח, כדי לעקוף את הסדר השמאים. בכתבה הוזכר גם מכתב שעליו חתומה חווה בן-ארי, מנהלת בכירה באגף הרכב במשרד התחבורה. בן-ארי קבעה, כי בהתאם לחוות דעת משפטית שקיבלה, היא מחליטה "לאפשר לחברת הביטוח לתקן את הרכב במסגרת חובתה להשבת מצב הרכב לקדמותו - ללא חוות דעת שמאי, ולשם כך היא זכאית לקבל הצעת מחיר ממוסך".

 

במילים אחרות: בן-ארי התירה לחברות הביטוח להשתמש במוסכי ההסדר שלהם, כדי לקבוע את הנזק שנגרם לרכב, במקום בשמאים מוסמכים.

 

המכתב של בן-ארי הופץ בקרב חברות הביטוח ומוסכי ההסדר, שקפצו על המכתב "כמוצאי שלל רב" והציגו אותו בפני בעלי רכב שדרשו לערוך לרכבם הערכת נזק על ידי שמאי.

 

המכתב של בן-ארי "הקפיץ" את איגוד השמאים. יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, אורי גורביץ', שלח לבן-ארי מכתב חריף. גורביץ' האשים את בן-ארי כי היא "נותנת גיבוי בדיעבד למהלכים פסולים אותם מובילות חלק מחברת הביטוח, במטרה לעקוף פסיקה של בג"ץ והסדר המפקח הנגזר ממנו".

 

גורביץ מציין במכתבו, כי "הצעת המחיר" של המוסכים היא תחליף לעבודת שמאי - וזו עבירה על חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים.

 

חוץ מהשמאים, גם במשרד המפקח על הביטוח לא אהבו את המכתב של בן-ארי. בעקבות הפרסום ב"ידיעות אחרונות", נשלח לבן-ארי מכתב ממשרדו של המפקח על הביטוח, אייל בן-שלוש, שהבהיר בפירוש כי "עמדתו של המפקח על הביטוח היא - שהערכות נזק לרכב שנפגע בתאונה מחייבות הערכת שמאי".

 

בן-ארי הבינה כנראה שטעתה, ובימים אלה הוציאה מכתב חדש ובו הודעה לקונית: "לאחר שקראתי בעיון את תוכן מכתבכם, התייעצנו פעם נוספת עם היועצת המשפטית, ולנוכח עמדתו המקצועית של המפקח על הביטוח, אנו חוזרים בנו מהאמור בסעיף 2 למכתבנו מיום 4.2.04".

 

המשמעות: בן-ארי חוזרת בה מהקביעה שחברת ביטוח יכולה לתקן רכב לפי הצעת מחיר של המוסך. כדי לתקן את הרכב, יש צורך לקבל חוות דעת של שמאי מוסמך.

 

באיגוד השמאים לא מתכוונים להסתפק בהבהרה הקצרה הזו - וידרשו מבן-ארי להוציא מכתב חדש ומפורט בנושא.

 

מבקר המדינה עשוי גם הוא להידרש בקרוב לנושא. זאת, בעקבות פנייתו של שמאי הרכב ויקטור עידן, לשר התחבורה ולמבקר המדינה. עידן טוען בפנייתו, כי תיקון רכב ללא בדיקה ופיקוח של שמאי פוגע במבוטחים ועלול לגרום לכך, שלכבישים יעלו כלי רכב בעלי סיכון בטיחותי גבוה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים