מדענים: אכלו סויה למניעת סרטן ערמונית וההקרחה

זוכרים שאמרו לכם שסויה זה בריא. עכשיו זה גם מוכח: חוקרים מצאו מולקולה המיוצרת במעיים בזמן עיכול סויה, אשר חוסמת את ההורמון הגברי טסטוסטרון. התוצאה: מניעת הגדלת הערמונית הגורמת לסרטן, ועצירת ההקרחה. מומחה: דרושים מחקרים נוספים לפני שנמליץ על סויה כטיפול מונע

הסויה עשויה לכבוש לא רק את מדפי המזון, אלא לתפוס מקום של כבוד בארון התרופות: מדענים גילו כי הסויה עשויה לעכב את ההורמון הגברי טסטוסטרון, ובכך למנוע סרטן ערמונית ואף הקרחה. המחקר פורסם בגליון החדש של כתב העת "הביולוגיה של הפוריות".

החוקרים מהאוניברסיטה לרפואה וטרינרית שבקולורדו, מצאו מולקולה המיוצרת במעיים בזמן עיכול הסויה, אשר עוצרת את גדילת בלוטת הערמונית, ומעכבת את תהליך ההקרחה. שני אלו, תלויים בהורמון הגברי טסטוסטרון.

המולקולה החדשה שנמצאה, הקרויה "אקוול", מעכבת את פעילות ההורמון הגברי DHT, תוצר לוואי של הטסטוסטרון. החוקרים ביצעו שני ניסויים, אשר הראו כי הזרקת המולקולה "אקוול" לחולדות ממין זכר, מקטינה את גודל בלוטת הערמונית.

באחת החולדות, הוסרו האשכים, כך שגופו נותר ללא ההורמון טסטוסטרון, המשפיע על גדילת הערמונית. לאחר מכן הזריקו החוקרים לחולדה את ההורמון טסטוסטרון, ולאחריו את המולקולה "אקוול". התוצאה: חרף שהיית הטסטוסטרון בגוף, בלוטת הערמונית לא גדלה.

לדברי פרופ' רוברט האנדה, ראש צוות החוקרים, למולקולה "אקוול" היכולת להפחית רבות מתופעות הלוואי המזיקות של הורמוני המין, מבלי להשפיע על יתרונות ההורמון הגברי, הנחוץ לפעילויות רבות בגוף. האנדה עוד מסר כי בעתיד עשויה המולקולה המופקת מסויה, לשמש בסיס לטיפול בסרטן הערמונית ובהקרחה.

"בשנים האחרונות פורסמו מחקרים שקושרים בין סויה לעיכוב טסטוסטרון", אומר ל-ynet ד"ר משה זלוצובר, אנדוקרינולוג, "ובכך, הסויה עשויה להקטין שכיחות של סרטן פרוסטטה. עם זאת, הדבר עדיין לא הוכח במחקרים גדולים וסופיים כדי שנמליץ על כך כטיפול מונע. חשוב גם לזכור שצריכה מרובה של סויה עשויה להשפיע גם בכיוון השני – פגיעה בחשק המיני".

ולמי שמעוניין בכל זאת לנסות את השערת החוקרים, מסבירה סיגל פרישמן, מנהלת שירות התזונה במרכז הרפואי רבין קמפוס בילינסון, כי ניתן למצוא סויה בפולי סויה לאכילה כחטיף, במוצרי חלב מסויה דוגמת טופו, חלב ומעדנים, ובתחליפי הבשר הקפואים במרכולים דוגמת טבעול וזוגלובק.

פורסם לראשונה 14/04/2004 08:51