שתף קטע נבחר

צילום: גבי מנשה

הטרור: מפעלים מסוכנים חשופים, בלגן בהתרעות לחו"ל

איומי הטרור ימשיכו ללוות אותנו, אבל אזורים שלמים במדינה, כמו מפרץ חיפה, יהיו חשופים הרבה יותר, וזאת בשל ריכוז מפעלי חומרים מסוכנים. מסתבר כי בין המשרד לאיכות הסביבה, המשטרה ופיקוד העורף - רבים מהמפעלים אינן מוגנים מחדירה של מחבלים. ועוד: מי בעצם מזהיר אותנו לגבי איומי טרור בחוץ לארץ? והאם זה שווה הקמה של עוד אתר אינטרנט בחצי מיליון שקל?

יושבים על חבית חומר נפץ? הפיגוע בנמל אשדוד לפני מספר חודשים חשף עד כמה היה אחד מאתרי החומרים המסוכנים המרכזיים של מדינת ישראל פרוץ בפני מחבלים. מבקר המדינה, השופט אליעזר גולדברג, דן באבטחתם של מפעלים מסוג זה, ומגיע למסקנה כי ישנו חוסר תיאום משווע בין הגורמים השונים, שרק מגדיל את הסכנה לכולנו.

 

המבקר אמר היום (ד') במעמד הגשת הדו"ח לנשיא המדינה כי הפיגוע בנמל אשדוד וכן רעידת האדמה האחרונה היו "בגדר הכתובת על הקיר. בנושא הזה יש לעשות הרבה ויש לעשות מיד והאמירה 'ויפה שעה אחת קודם' איננה אמירה שחוקה במקרה הזה".

 

בדו"ח קובע המבקר כי המשרד לאיכות הסביבה לא גיבש תורה סדורה ומקיםה בעניין מניעת אירועי חומרים מסוכנים, ולא פעל יחד עם המשטרה ופיקוד העורף כדי למפות את כל האיומים בנושא.

 

באשר לאיומי טרור, אומר המבקר כי למרות שישנה עירנות לנושא, לא נקבעו נוהלים כלשהם המחייבים את כלל המפעלים: המבקר מצא כי צו רישוי עסקים, התשנ"ה 1995, אינו מאפשר למשטרה לתת הנחיות בתחום הפח"ע לאלפי גופים שעוסקים בחומרים מסוכנים.

 

המשטרה אומנם קבעה סל אמצעי אבטחה למפעלים מסוכנים, אולם מאחר שהיא איננה מוסמכת להתנות מתן רישיון עסק לאותם מפעלים בביצוע פעולות אבטחה, הם אינם מיושמים באלפי מפעלים מסוכנים. "אין בדין הסדר שתכליתו לחייב מפעלים מסוכנים למגן ולאבטח את מתקניהם בפני פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) ולהנחותם בהתאם", קובע המבקר.

 

מי אחראי? המבקר מותח ביקורת קשה על חוסר שיתוף הפעולה בנושא בין המשטרה לבין פיקוד העורף: "שום גוף לא העריך את סיכוני הפח"ע הנשקפים לכל המפעלים המסוכנים, ומילא לא דרש מהם לנקוט אמצעי אבטחה ומיגון כלפי פח"ע".

 

וכך עולה שבשטח, יש אמנם מפעלים שרמת המיגון שלהם סבירה – אך מולם ניצבים שורת מפעלים שנותרו חשופים. המבקר מזכיר בדאגה את מפעלי מפרץ חיפה, וכותב כי "יש פערים ניכרים מאוד בין רמת המיגון והאבטחה הגבוהים יחסית במפעלים מסוכנים שהחוק להסדרת הביטחון חל עליהם (כלומר שהמשטרה מוסמכת להנחות אותם על פי חוק), לבין רמתם במפעלים שחוק זה אינו חל עליהם".

 

המבקר קובע לבסוף כי רק תיאום בין הגופים – המשרד לאיכות הסביבה, המשטרה ופיקוד העורף, וכן גיבושה של "תורה סדורה", יאפשר התמודדות מול אירועים של חומרים מסוכנים, במקרים של טרור, מלחמה, תקלה או אסון טבע.

 

ומי מזהיר מטרור בחו"ל? לא ברור

 

מבקר המדינה קובע כי קיים חוסר תאום משווע בין הגורמים העוסקים בפרסום אזהרות נסיעה לישראלים הנוסעים לחו"ל. במשרד החוץ אין נהלים כתובים בדבר פרסום המידע והמלצות הנסיעה הקובעים את תוכן ההודעות לציבור, אופן הניסוח ודרכי פרסומן.

 

המבקר מצביע על ליקוים בפרסום המלצות שנגרמו בין היתר מהיעדר נהלים ברורים. לדוגמא, המלצת מחלקה במשרד לפרסם אזהרת נסיעה לגבי אזור מסוים במדינה שבה נחטפו 2 ישראלים לשם כופר, באוגוסט 99 - לא פורסמה ולא קיבלה כל ביטוי. המבקר גם מציג 2 דוגמאות ל-2 אזהרות נסיעה שלא פורסמו משיקולים מדיניים. בהם נכללה אזהרה לישראלים להמנע מביקור באתרי תיירים בניו דלהי בהודו.

 

למרות סיכום בין משרד החוץ למטה ללוחמה בטרור (במשרד רה"מ), שני הגופים לא יזמו הבאת הצעת החלטה לממשלה בשאלה מי ישא באחריות הכוללת לפרסום המלצות נסיעה בשל איומי טרור.

 

המטה ללוחמה בטרור מפרסם את הודעותיו באתר האינטרנט של משרד החוץ, מאחר ואין לו אתר משלו. על פי ההסדר שנקבע בעל פה, המטה מוסר למשרד את אזהרת המסע שקבע, כדי שישקלו יחדיו את ניסוחה, לפי שיקולים מדיניים. הביקורת העלתה כי היו עיכובים בפרסום אזהרות מסע, מקצתם בשל חילוקי דעות על נוסח או על עצם הפרסום.

 

רוצים אתר בחצי מיליון שקל?

 

בסוף 2002 החל המטה למסור את אזהרותיו ישירות למשרד התיירות, מבלי להתייעץ עם משרד החוץ על הניסוח. כמו כן התברר כי משרד התיירות מוסר את האזהרות לסוכני הנסיעות רק ימים אחדים לאחר קבלתן, כך שבימים שחלפו, נמנע מהנוסעים לחו"ל מידע חשוב על איומי טרור.

 

במטה ללוחמה בטרור החליטו אפוא להקים אתר אינטרנט עצמאי. כמה זה יעלה לנו? על פי אומדן, עלות ההקמה אמורה להיות 508,400 שקל, לא כולל עלות ניהול שנתי שוטף נוספת של 55,000 שקלים.

 

המבקר טוען כי הקמת אתר בעלויות אלו היא מיותר לחלוטין, ובמקום זאת יש להסדיר נהלים לשיתוף פעולה לצורך פרסום באתר משרד החוץ: "ספק אם יש צורך במערכת נוספת של פרסום המלצות נסיעה ואזהרות מסע, שהקמתה והפעלתה כרוכה בהשקעתה ניכרת של כספי המדינה ותיצור כפילות. יש מקום שהאזהרות יפורסמו באתר אחד, שכן יש לכך יתרונות ארגוניים והדבר יקל על הנוסעים לחו"ל", הוא כותב.

 

תגובות

 

לגבי מפעלי חומרים מסוכנים: מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר בתגובה לביקורת כי יפרסם הנחיות חדשות עד סוף 2004 בעניין ניהול סיכונים. המשרד אף מכין הצעת החלטה שתוגש לממשלה בסוף השנה.

 

מפיקוד העורף של צה"ל נמסר כי החל בתהליך בדיקת מעורבותו בעתיד בתהליך הרישוי של מפעלים – דבר המצריך שינוי חקיקה. האיומים השגרתיים והפח"עיים מטופלים על ידי המשרד לאיכות הסביבה ומשטרת ישראל.

 

משרד החוץ מסר כי כי המחלקה לישראלים בחו"ל גיבשה בפברואר 2004 נוהל לפרסום המלצות נסיעה. בענין שיתוף פעולה עם הלוט"ר - הנוהל המשותף למשרד החוץ התיירות והלוט"ר יגובש עד יוני 2004.

 

בהכנת הידיעה השתתפה טל רוזנר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הפיגוע בנמל אשדוד. כמעט מגה פיגוע
צילום: רויטרס
מפרץ חיפה. חבית חומר נפץ?
צילום: אליעזר שריקי
הנסיעות לחו"ל. מי מזהיר?
מומלצים