אפולוניה: מפולות מסוכנות לאורך שביל ישראל
עד לפני כשנה התריעו השלטים צפונית לחוף אפולוניה כי "המעבר אסור" בשל התמוטטות הצוק במקום. מאז ששביל ישראל עובר בחוף, נתקלים אלפי המטיילים רק באזהרה מפני התקרבות למצוק. אסון הוא רק שאלה של זמן
מצוק הכורכר מצפון לחוף אפולוניה ממשיך להתמוטט. בשבוע שעבר אירעה מפולת נוספת וסלעים מהמצוק נפלו לחוף. למרות הסכנה הידועה, עובר בחוף נתיב 'שביל ישראל'. רבים מטיילים בחוף הפופולרי ורבים, וזה אף מסוכן יותר, שוהים בו שעות ארוכות לצורך פיקניקים בתחתית המצוק.
בקיץ 2003 שונה נתיבו של 'שביל ישראל' במרכז הארץ וקטע ממנו עובר עתה לאורך החוף. "התלבטנו וקראנו מחקרים, ואחרי התלבטויות רבות החלטנו כן להעביר שם את השביל", אומר ל-ynet ראש הוועדה לסימון שבילי ישראל, אורי דביר. "זה אחד הקטעים הכי יפים של החוף בישראל". דביר מציין כי התמוטטויות יש לכל אורך החוף, מתל ברוך ועד בית ינאי, "ויחד עם זאת לא סגרו את חופי הרחצה".
גם רשות הטבע והגנים, האחראית על האזור, אישרה את העברת השביל במקום. בעקבות דרישת הוועדה לסימון שבילי ישראל החליפה הרשות את נוסח שלטי האזהרה שעל החוף: השלטים שהתריעו "סכנת התמוטטות, המעבר אסור" הוחלפו, ועתה הם מכריזים "סכנה מפולת, אסור להתקרב למצוק".
דרור עזרא: למטיילים אין ברירה
"אין אפשרות למלא אחר דרישה זו. החופים שלאורכם עובר המסלול הם צרים, לעתים 2-3 מטרים בלבד", אומר מי שמתריע כבר זמן מה בעניין, דרור עזרא מ'הירוקים של הרצליה'. עזרא מסביר כי המסלול עובר במספר מקמות בהם למטיילים אין ברירה והם חייבים ללכת בצמוד לצוקים ובכך הם מסכנים את חייהם. "המצוק המסוים הזה נסגר בצדק",הוא מוסיף, "זהו אחד המצוקים השבריריים ביותר באיזור".
התמוטטות המצוקים היא תהליך טבעי, אך זה זכה להאצה ניכרת במעשה האדם. "הנזק לחופים ולמצוקים נגרם ברובו מבניית המרינה בהרצליה", מאשים עזרא. "המרינה לכדה חול מקילומטרים רבים של חוף, וכתוצאה מכך פוגעים גלי הים בבסיס המצוק בצורה תכופה יותר והמצוקים מתפוררים מהר יותר".
עזרא מזכיר כי בפסח האחרון פורסמו ב'ידיעות אחרונות' וב-ynet מסלולי טיול בשיתוף רשות הטבע והגנים. אחד מהם השתרע משמורת חוף השרון ועד לאתר אפולוניה הסמוך (שם נתקלים המבקרים בקופות הרשות). "מאז מגיעים למקום מדי שבת מאות מטיילים".
רשות הטבע והגנים: מהומה על לא מאומה
עיקר החשש מפני מפולות הוא בחורף, כאשר הים סוער. "בחורף, כאשר סכנת ההתמוטטות גדולה יותר אנחנו ממליצים לעקוף את החוף מלמעלה", מסביר אורי דביר. אבל מתברר שלא רק בחורף מסוכן שם: בשבוע שעבר, כאמור, אירעה התמוטטות נוספת של המצוק אל החוף.
"אם נראה שיש התמוטטויות רבות בקטע הזה, ניאלץ לשנות את הנתיב של השביל", אומר דביר. "דבר אחד ברור: שנציב שם עוד שלטים שיזהירו את כל מי שעובר, שילך רחוק מן הצוק".
עזרא רואה את הדברים קצת אחרת :"שביל על החוף הזה יהיה אפשר להעביר רק לאחר שיהיו במקום עבודות ייצוב לצוק והחוף יתרחב כך שקו המים לא יהיה כל-כך קרוב לצוק".
ברשות שמורות הטבע אומרים בתגובה כי מדובר במהומה על מאומה. "הרשות עוקבת כל הזמן אחר מצב החוף" אומר הממונה על הבטיחות ברשות, שמוליק שפירא, "ומתייחסת ברצינות לכל דיווח". המעקב הגיאומורפולוגי, מציין שפירא, נעשה על ידי גיאולוג. לדבריו, האמצעי העיקרי העומד בפני הרשות לפנות אל ציבור המטיילים הוא השילוט. "הצבנו שלטים המזהירים מפני התקרבות למצוק".