שתף קטע נבחר

עד 30 אלף שקל: מכוניות משומשות לתפרנים

כשאתם סטודנטים עם תקציב מוגבל, צריך הרבה מזל כדי למצוא מכונית זולה ואמינה שתחזיק איתכם שלוש שנים (ואם אפשר, שגם תיראה טוב). ובכל זאת, מצאנו כמה כאלה - וכולן בפחות מ-30 אלף שקל

1. פיז'ו 106 - היא לבטח לא המכונית האמינה מכולן, אבל בהחלט אינה סובלת במיוחד מתקלות סדרתיות. היא בפירוש אינה המרווחת בחבורה המומלצת, אבל במקרים מיוחדים ניתן אפילו לדחוס שני חברים נוספים מאחור. יש נוחות ממנה, וכנראה גם יפות יותר, אבל ל-106 של פיז'ו יש משהו שאף אחת אינה יכולה להציע: היא מהנה מאוד לנהיגה. הצרפתים ניסו לרקוח כאן סופר-מיני מנצחת וחיברו שלדה מעולה להגה מצוין, מתלים טובים ומנועים חביבים עם יחסי העברה נכונים בתיבת ההילוכים.

 

מסתובבות אצלנו לא מעט ממנה, וקצת חיפוש עשוי להוביל אתכם אל מכוניות שמורות מאוד, מטופלות ביד אוהבת ועם מספר קילומטרים נמוך. מומלץ לבחור ברמת גימור גבוהה (XS או XSI) ובשנתונים מ-96' ומעלה. מחירון הרכב קובע כיום ל- XS משנת ייצור 97', עם מנוע 1.6 ליטר, חמש דלתות ותיבה אוטומטית, מחיר של כ-30 אלף שקל. אותה מכונית עם שלוש דלתות בלבד תהיה זולה ב-1,000-2,000 שקל. בחירה בגיר ידני תדרוש מכם כ-25 אלף שקל. אם תרצו לפנק עצמכם בגרסה הביצועיסטית מכולן, מהודרת, מאובזרת ונאה מכולן, ועדיין לשלם 26,000 בלבד - לכו על XSI משנת הייצור 96'.

 

2. פיאט פונטו - אם כבר מכוניות קטנות שנותנות הרבה, אי אפשר לשכוח את האיטלקיות, ופונטו מאמצע שנות ה-90 היא דוגמה מצוינת למומחיות של מהנדסי ומתכנני פיאט. היא בפירוש אינה מכונית גדולה מבחינת ממדיה החיצוניים, אך תא הנוסעים שלה מתוכנן היטב, מציע מרחב פנים נדיב ומצליח אפילו להותיר די מקום לתא מטען גדול. היא זולה יחסית לרכישה, מציעה רמת אבזור גבוהה יחסית ואפילו יכולת מוטורית לא רעה. הוסיפו לכך את העובדה שרבים רכשו אותה בעבר, ותבינו כי לא קשה במיוחד למצוא מכונית שמורה במצב טוב. נכון, רמת האמינות כאן אינה מהטובות, כמובן שאינה משתווה לזו של היפאניות, ותהיה בדרך כלל נחותה גם מזו של מכוניות גרמניות או צרפתיות - אבל קחו בחשבון כי מחירי חלפים וחלקים אינם גבוהים כאן, וגם את העובדה כי ניתן למצוא מכוניות עם קילומטרז' נמוך יחסית, שעברו בעלים ספורים בלבד.

 

הגירסה המומלצת כאן היא ה-75 SX, עם אבזור חשמלי מלא, מנוע 1.25 ליטר טוב ושנת ייצור מתקדמת - 97'. מאחר שמדובר בגירסה יקרה יחסית, טובים יותר הסיכויים למצוא מכונית שמורה ומטופלת היטב. מחיר הרכישה יהיה נמוך מ-30 אלף שקל. אפשר ורצוי להתמקח.

 

3. סוזוקי סמוראי - ועכשיו בואו ונניח שאתם לא הולכים עם העדר, ומחפשים מכונית שתיתן לכם קצת יותר. הפעם לא מדובר במראה מושך, יכולת ספורטיבית, נוחות גבוהה או אבזור עשיר. דווקא את כל אלה אין כאן כלל. למען האמת, רכב השטח הקטן סוזוקי סמוראי הוא קופצני במיוחד, צפוף לנוסעים, רועש לאוזן, איטי מאוד וספרטני, אבל הוא יכול לעשות משהו שאף מכונית אחרת כאן אינה מסוגלת - לרדת לשטח, ולהתמודד במקרים רבים כשווה מול שווים עם רכבי שטח יקרים מאוד, גדולים וחזקים ממנו פי כמה. משקל נוצה, מערכת הנעה כפולה טובה, מנוע סביר, פשטות מכנית ואמינות גבוהה יעניקו למי שמוכן לחשוב אחרת רכב מתגמל שאי אפשר לא להתאהב בו.

 

אם אתם מוכנים לנצל את כל ה-30 אלף שקל שהקצבנו, ניתן להגיע לדגמי 95', אבל יתרונו של הסמוראי הקטן הוא בשנתונים מוקדמים בהרבה, שידרשו מכם 20 אלף שקל בלבד או אף פחות.

 

4. יונדאי אקסנט - תעשיית המכוניות בקוריאה של שנות ה-90 המוקדמות לא היתה מהמפוארות בעולם. מדויק יותר יהיה לומר שמכוניות מתוצרת קוריאה באותן שנים היו לכל היותר בינוניות או פחות מכך. כזו בדיוק הייתה גם יונדאי אקסנט, שהגיעה אלינו באותה תקופה, אבל היו לה מספר נתונים שעזרו לה להפוך לאחת הפופולריות בקבוצתה. ראשית, היא היתה זולה לרכישה. שנית, למרות שמידותיה לא היו גדולות בהרבה מאלה של סופר-מיני אירופאית, היא נתפסה - בזכות יחסי ציבור משכנעים - כ"כמעט משפחתית". הוסיפו לכך אבזור עשיר יחסית, מרחב פנים טוב, אפשרות לתיבה אוטומטית ואמינות גבוהה למדי, ותקבלו להיט מכירות. נכון שהיכולת הדינמית עד 97' היתה נמוכה מאוד, תא הנוסעים סבל מפלסטיק זול, ומרבית הגירסאות נראו אפרוריות וחסרות ייחוד, אבל לעומת זאת היתה גם גרסת שלוש דלתות "כמו-קופה", עם מנוע 1.3 ליטר, גיר ידני, ביקוש נמוך יחסית ובהתאם תג מחיר משכנע.

 

כיום ניתן לרכוש אקסנט עם מנוע 1.5 ליטר משנת ייצור 96' בגרסת גימור גבוהה (GLS), עם תיבה אוטומטית וחמש דלתות, בפחות מ-30 אלף שקל. מעדיפי גיר ידני יכולים לטפס שנה אחת גבוה יותר ל-97'. מי שמוכן להסתפק בשלוש דלתות בלבד (ולמה לא, יש עוד זמן למשפחה) יכול להכניס לחיפוש גם את שנת הייצור 98'.

 

5. דייהטסו שרייד - מי מכם לא שמע עליה, ולמי מכם עדיין לא הוצעה כ"מכונית האולטימטיבית לסטודנט". עם ישראל תמיד אהב את השרייד של דייהטסו, בעיקר מכיוון ששמה הלך לפניה כאמינה במיוחד. היתה, כמובן, גם תיבה אוטומטית לקטנה הזו, מנוע חסכוני יחסית, פשטות מכנית ומחירי חלפים וחלקים (לא תמיד מקוריים) נמוכים. ואכן, דייהטסו שרייד הפכה חביבת הסטודנטים, או אם לדייק חביבת הוריהם. תא הנוסעים של השרייד אמנם צפוף יחסית, מכל עבר מציץ פלסטיק אפור וזול למראה ולתחושה, הנוחות בינונית לכל היותר והיכולת נמוכה, אבל האגדות אודות האמינות המצוינת נכונות ברובן. ב-95' הגיע דגם חדיש יותר, עם רמה דינמית גבוהה יותר ובהחלט מתקבלת על הדעת.

 

דגמי 96', עם מנוע 1.3 ליטר ותיבה אוטומטית, נכנסים ללא בעיה בתוך מגבלת 30 אלף השקלים. וכמו בכל מכונית שמומלצת כאן, משמעות תוספת דוושת המצמד ותפעול בורר הילוכים יסדרו עלייה נאה בשנתון, עד כדי שנתיים קדימה.

 

6. רנו קליאו - ושוב חוזרים לצרפתיות. הפעם מדובר ברנו, שהביאה לעולם את הקליאו הקטנה. למעשה, לא אחרת ממתחרה לפיז'ו 205, שהיתה בתחילת שנות ה-90 מלכת הסופר-מיני. אז נכון שלפיז'ו היו התנהגות וביצועים טובים יותר, אך רנו פיצתה את לקוחותיה בתא נוסעים מהודר ובפינוק ואבזור עשיר, ברמה גבוהה בהרבה מהמקובל בקטגוריית הסופר-מיני. בצדק נחשבת הקליאו של אמצע שנות ה-90' לשומרת הערך הטובה ביותר בין דגמי היצרן: למרות רמת אמינות נמוכה ממרבית היפאניות, לא עשתה צרות מיוחדות. אלה חדשות טובות אמנם לבעלי הרכב, אבל מעט פחות טובות למעוניינים ברכישה, כי מחיר הקנייה של הקליאו על גירסאותיה גבוה יחסית. מצד שני, ודאי לא תתנגדו למכונית ששומרת היטב על ערכה.

 

אם תמצאו קליאו B משנת ייצור 2000, תיבה ידנית ואבזור בסיסי, תוכלו להסתפק בהשקעה של כ-30 אלף שקל בלבד. אם אתם מעדיפים אוטומטית ומנוע גדול יותר (1.4 ליטר), שנות הייצור 97' או אפילו 98' יענו על האפשרויות. וכמו במקרה של פיז'ו 106, גם כאן יש גרסה ספורטיבית-מפוארת-נאה במיוחד, עם מנוע 1.8 ליטר, גיר ידני וכינוי RSI. המחיר - 30 אלף שקל, פחות או יותר, בהתאם למצב הרכב.

 

7. פולקסווגן פולו - רוצים ללכת בלי ולהרגיש עם? גם זה אפשר. סופר-מיני גרמניה, כבר בשנות ה-90 נתנה לעיתים קרובות הרגשה שהיא שייכת לקטגוריה גבוהה יותר. מדובר אמנם בשנים בהן פולקסווגן עוד לא הפכה את מקצוע "איפור" תא הנוסעים לאומנות, אבל צריך רק להיכנס לפולו כדי להבין במה מדובר. היא לא גדולה במיוחד, אבל מרגישה מבחינות רבות "מכובדת" ממתחרותיה. חשוב יותר, היא נותנת הרגשה מסיבית יותר, כאילו תגן על הנמצאים בה הרבה יותר טוב במקרה של תאונה, חלילה. חוץ מזה, מדובר באמת במכונית שהתגלתה כמוצלחת למדי בשוק המשומשות.

 

מה שנותר לכם לחפש הוא את דגם ה-1.4 ליטר עם תיבה אוטומטית משנת הייצור 97'. נכון שמחיר המחירון הנקוב גבוה במעט מהתקציב שקבענו לעצמנו, אבל עיסקאות נסגרות במחיר נמוך יותר. לחלופין, אתם יכולים לבחור בפולו ידנית מאותה שנה, עם מנוע 1.6 ליטר ויותר יכולת.

 

8. סיאט איביזה - אם כבר המלצנו על פולקסווגן פולו, אפשר בהחלט להזכיר את סיאט איביזה, בת ממשפחת המותג הספרדי שהיה לחלק מהקונצרן הגרמני. כבר משנות ה-90 המוקדמות חלקה האיביזה מכללים רבים עם הסופר-מיני של פולקסווגן, הגם שהעיצוב החיצוני והפנימי נתנו הרגשה קלילה יותר, צעירה יחסית. באותו זמן נרשם גם השינוי הגדול באיכות של סיאט, לאחר שבשנים מוקדמות יותר הורגלנו בדגמים שלא עשו למותג שירות טוב. מאחר שהקהל הישראלי אינו שוכח במהרה את אלה שאכזבו אותו, נהנית האיביזה של שנות ה-90ממחיר רכישה נמוך יחסית לפולו, למרות המכללים הדומים. רמת האמינות של שתי המכוניות דומה, אך כמו הפולו, גם האיביזה אינה קובעת בתחום זה שיאים בולטים. לעומת זאת, היא נמרצת יחסית, ובעיקר מרווחת ומעניקה רושם של רכב גדול ממידותיה.

 

אם להישאר בתחומי התקציב שהגדרנו לעצמנו, הרי שאלה המוכנים לתפעל גיר ידני יכולים לבחור במספר אפשרויות, כשהטובה בהן היא ה- CLX עם מנוע 1.6 ליטר, שלוש או חמש דלתות ושנת ייצור מתקדמת מאוד - 98'. בחירה בגיר אוטומטי תהיה בעייתית יותר ותדרוש ירידה בשנתון. אך כל עוד מדובר בדגמי 94' ומעלה, העיסקה תהיה כדאית.

 

9. סוזוקי סוויפט - כנראה שסוזוקי סוויפט הקטנה היא המכונית האמינה ביותר שתוכלו להעלות על הדעת בין המשומשות. גם בין היפאניות היא נחשבת ליוצאת דופן מבחינת אמינות. נכון שהיא מאוד פשוטה בפנים, לא נראית טוב מבחוץ, לא נוחה במיוחד ובוודאי לא מהנה, אבל האמינות, האמינות... לא משנה אם תבחרו לבסוף בגרסת שלוש דלתות קומפקטית או חמש דלתות, אבל על הארבע דלתות היינו מוותרים, מטעמי מראה קשה לעיכול. בכל מקרה, מומלץ לבחור ביחידת המנוע הגדולה יחסית (1.3 ליטר), שמסוגלת להזיז את המכונית גם עם נוסעים, ולוותר על מנוע ה-1.0 ליטר הקטן והחלש. המנוע הגדול מהשניים יהיה גם שקט יותר, וזו בהחלט נקודה חשובה במכונית רועשת יחסית.

 

סוויפט עם חמש דלתות, מודל 96' עם גיר אוטומטי ומנוע ה-1.3, תדרוש מכם כ-30 אלף שקל בדיוק. אם תחליטו בכל זאת להסתדר עם תיבה ידנית, תחסכו על אותה מכונית לא פחות מ-5,000 שקלים, וזה בדיוק מה שמומלץ לעשות.

 

10. משהו אחר - ונניח שהתקציב שלכם קטן במיוחד, ובכלל, כל העסק הזה של בחירת מכונית המונית-אמינה-איכותית-מפנקת אינו לרוחכם. יש מספר אלטרנטיבות ראויות, חלקן אפילו יכולות לעזור בהגדרת מיקומכם בחברה: למשל פולקסווגן חיפושית, מכונית קלאסית-ייחודית שבסופו של דבר, תגרום לכולם לקנא. לא ממש משנה מה אתם רוכשים, רק תוודאו היטב שהמצב המכני טוב ככל שניתן. המחיר: בפחות מ-10,000 שקל אתם רוכשים כרטיס כניסה לעולם הקלאסי.

 

קצת יותר כסף? מה דעתכם על מכונית נדירה אך חביבה ומוצלחת במיוחד - רנו טווינגו הקטנה. אם תצליחו למצוא אחת כזו (ומרבית הסיכויים שלא), תוכלו בפחות מ-20 אלף שקל להפוך לבעלים מאושרים באמת. לא משנה אפילו אם זו תהיה תיבת הילוכים חצי-אוטומטית או ידנית: אתם תתאהבו בה עד כלות, ותבינו מצוין מדוע רק מעטות ממנה מוצעות למכירה.

 

ובעצם, למה שלא תוותרו לגמרי על הקופסה הסגורה הזו, עם מנוע והגה וארבעה גלגלים? אולי אתם יכולים להסתפק בקטנוע עם מנוע ארבע פעימות, נפח בין 125 ל-250 סמ"ק, עלות רכישה של כמה אלפי שקלים בלבד ובעיקר אפשרות חנייה קרובה לכל מקום. עדיין יקר מדי? זוג אופניים חדש יעלה פחות מ-1,000 שקלים, ולא צריך לשלם ביטוח או לתדלק. נסיעה נעימה.

 

וכמה עצות חשובות

 

  • מכוניות יפאניות אמינות יותר. אירופאיות מפנקות ומהנות יותר, קוריאניות מציעות הרבה פח לשקל. מדובר אמנם בהכללה גסה מעט, אבל היא נכונה במרבית המקרים. לכן, כאשר אתם עומדים בפני רכישה של מכונית משומשת, חשוב לזכור ולהפנים. בעיקר כדאי לזכור כללים אלה כאשר אתם עדיין בשלב הגדרת הצרכים מהרכב, זה שמקדים לתחילת החיפוש. 

 

  • קשה לכם עם רעיון רכישת רכב בן כמעט עשור? התרגלתם לרכב החדש של ההורים? לא נורא. תמיד תוכלו לעשות חשבון פשוט וקר. לא רק שאתם עומדים להוציא סכום כסף נמוך, אלא שגם ירידת הערך תהיה זניחה יחסית. אתם גם יכולים לצטט באוזני אחרים שבדיקת "חשב" גילתה כי מכונית בת שמונה זולה יותר לאחזקה בממוצע ב-34% ממכונית חדשה – בעיקר בגלל עלות הרכב וירידת ערכו, אך גם עקב הוצאות נלוות נמוכות בהרבה.

 

  • חושבים שמצאתם את מכונית החלומות? יופי, עכשיו הולכים לבדיקה. נכון, מדובר בהוצאה גבוהה של כמה מאות שקלים, אבל בשום פנים ואופן אסור לוותר עליה. אין צורך להזכיר איזו עוגמת נפש בדיקה כזו עלולה לחסוך, אך היא יכולה לשמש גם לצינון התלהבות של אחד שנשבה בקסמיה של מכונית חלומותיו. חוץ מזה, טובים הסיכויים שבדיקה כזו תעניק לכם עוד סיבה להתמקחות על המחיר ולבסוף הוצאה קטנה יותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיז'ו 106
פיאט פונטו
דייהטסו שרייד
יונדאי אקסנט
רנו קליאו B
סוזוקי סוויפט
ומשהו קצת אחר - רנו טווינגו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים