שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כריות האוויר מצילות - והורגות
    מחקר שנערך בארה"ב קובע: מאז שחויבו יצרני רכב לצייד מכוניות חדשות בכריות אוויר, ניצלו 15,000 בני אדם ממוות. לעומת זאת, 242 מצאו את מותם

    בשנים האחרונות מחויבים יצרני הרכב בארה"ב לצייד מכוניות חדשות בכריות אוויר בטיחותיות, האמורות להגן - יחד עם חגורות הבטיחות - על הנהג והנוסעים במקרה של תאונה. באותן השנים, כך טוען משרד התחבורה האמריקני, ניצלו תודות לשילוב זה חייהם של לא פחות מ-15,000 בני אדם. אבל הכריות

    גם גרמו למוות. מנתוני המשרד עולה, כי 242 בני אדם נהרגו באופן ישיר כתוצאה מפעולת כרית האוויר - רובם נוסעים נמוכי קומה.

      

    לטענת המחקר, מאז ה-11 ביולי 1984, התאריך בו חתמה שרת התחבורה האמריקנית דאז, אליזבת דול, על צו המחייב התקנת כרית אוויר לנהג בכל המכוניות משנת הייצור 1989 ומעלה, ניצלו חייהם של אלפי נהגים. דול, המכהנת כיום כסנטורית, הסבירה בראיון לסוכנות הידיעות AP כי ההחלטה לקשר בין כריות אוויר לחגורות בטיחות התגלתה כנכונה. אחרי הכל, שיעור השימוש בחגורות בטיחות עלה באופן דראסטי מאז - מ-13% ל-79% שחוגרים חגורות בטיחות כיום.

     

    היצרנים התנגדו - והזהירו

     

    כמו לתקנות בטיחות רבות בעבר ובהווה, בעיקר כאלה שמייקרות את תהליכי הייצור ואת עלות המכוניות, התנגדו יצרני הרכב האמריקנים גם לחיוב התקנת כריות אוויר. הם הודיעו, כי אם וכאשר יחויבו להתקינן, יוטלו עלויות הכריות על הצרכן, וניסו להיאבק בהחלטה באמצעים שונים. אגב, אחת מנבואות הזעם של היצרנים התריעה מפני הסכנות הטמונות בכריות האוויר - נבואה שלמרבה הצער התגשמה חלקית.

     

    כריות האוויר, בעיקר הראשונות שהותקנו, חוייבו לסייע במניעת פגיעה גם כאשר הנהג או הנוסע אינם חגורים. זאת משום שבאותם הימים היה שיעור החגירה בארצות-הברית נמוך במיוחד. ואכן, השילוב בין הטחת הגוף לפנים במקרה של תאונה, יחד עם עוצמת הפיצוץ של מנגנון פתיחת הכריות, גרם למותם של 242 בני-אדם, מרביתם ילדים קטנים או נשים נמוכות. אלה ישבו לעיתים קרוב מדי לכרית עצמה, וכך ספגו עוד יותר את עוצמת הפתיחה.

     

    כדי לפתור את בעיית פגיעת כריות האוויר באוכלוסיות האמורות - מלבד המלצה מיידית להושיב ולהסיע ילדים במושב האחורי - פיתחו יצרני הרכב מנגנון פיצוץ הדרגתי, המאבחן בעזרת חיישנים מה גודלו של היושב מולו, ומכוון את עוצמת פתיחת הכרית. אגב, המנגנון יורכב בכל כלי הרכב החדשים בארצות-הברית החל משנת 2006.

     

    ומחמירים יותר

     

    וזה לא הכל. החל בשנת 2009 יחוייבו כל יצרני המכוניות להצטייד גם בכריות צד, בנוסף לכריות אוויר לנהג ולנוסע, עם פעולה הדרגתית. באמצעות תקן כריות צד, מקווים באיגוד האמריקני לבטיחות בדרכים (NHTSA) כי יימנעו 1,000 מקרי מוות נוספים בתאונות דרכים בכל שנה.

     

    שלא במפתיע, יצרני הרכב כבר מתלוננים ומאיימים על כיס האזרח. לדבריהם, הוספת כריות צד תדרוש מהלקוח להוסיף בין 200 ל-500 דולר למחירה של מכונית חדשה. אבל בסרט הזה כבר היינו.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "כריות האוויר מצילות - והורגות"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    כרית אוויר. הצילה חיים של אלפי בני אדם (אילוסטרציה)
    צילום: רועי צוקרמן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים