שתף קטע נבחר

"מחירי משפחתיות לא יוזלו"

הוועדה לפתיחת שוק יבוא הרכב: התחרות בין היבואנים לא תגרום להוזלת מחיר המשפחתיות, אך כן להורדת מחיר מכוניות יוקרה

יישום דו"ח הוועדה לפתיחת ענף הרכב ליבוא מקביל יביא להשפעה מתונה בלבד על מחירי המכוניות בפלחי השוק הגדולים (מכוניות משפחתיות) ויורגשו יותר בפלחי שוק קטנים (מכוניות יוקרה) ומכוניות נישה. כך העריכו חברי הוועדה שהכינה את הדו"ח, שהגישה אותו אתמול לשרי האוצר והתחבורה.

 

חברי הוועדה אומרים, כי ההמלצות לפתוח את ענף הרכב לפעילות של יבואנים מקבילים (במקום יבואנים בלעדיים כיום), תוך הגברת הפיקוח עליהם - דרישות הון עצמי גבוה וחסמים נוספים שנועדו להבטיח את הצרכנים - מעלים ספק אם יישום כל המהלך כדאי כלכלית.

 

לדברי הוועדה, ההשפעה המרבית הצפויה על הענף, שהיקפו 15 מיליארד שקל בשנה, היא בירידת מחירים של כ-100 מיליון שקל לשנה, שתתבטא בעיקר במכוניות יוקרה.

 

עורכי הדו"ח מציינים, כי מחירי הרכב בישראל לפני מס הם מהנמוכים בעולם המערבי, אם לא הנמוכים ביותר. זאת, עקב נטל המס הגבוה בישראל, כוח הקנייה הנמוך יחסית, התחרות הענפה ועובדת היותה של ישראל שוק מבודד גיאוגרפית. נתונים אלה מאפשרים ליצרני הרכב לתת ליבואנים הנחות.

 

כפי שפורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" לפני יותר מחודש, ממליצה הוועדה להביא להפסקת שיטת הסבסוד הצולב הקיימת בענף הרכב. בשיטה זו מסבסד הצרכן הפרטי אל ציי הרכב לחברות (ליסינג בעיקר), שנהנות מהנחות של 20%-15% ממחיר הרכב לצרכן.

 

המלצות אלה הביאו כבר אתמול לתגובה נזעמת של חברות ההשכרה והליסינג. הן פנו, באמצעות עו"ד אורן גלעדי, ליו"ר הוועדה, בועז סופר, וטענו נגדו כי הוא חסר סמכות להתערב בגובה ההנחות שמקבלים ציי רכב מיבואני הרכב. הארגון מאיים בנקיטת צעדים משפטיים אם אכן יהיה ניסיון לפקח על גובה ההנחות.

 

איש העסקים שלמה שמלצר, הפעיל בענף השכרת הרכב ומגלה עניין ביבוא מקביל, אמר כי הממשלה צריכה לעודד יצוא של רכב משומש מישראל באמצעות מתן החזרי מס למי שיעסוק ביצוא כזה. לדבריו, צעד כזה ימנע פגיעה בשווי הרכב המשומש בישראל - אם אמנם פתיחת השוק לתחרות תביא לירידת מחירי המכוניות החדשות ובעקבות כך לירידת ערכן של המשומשות.

 

בראש הוועדה עמד סופר, סגן בכיר למנהל אגף המכס ומע"מ. חברים בה גם חוה בן ארי, מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, אבי גונן, המהנדס הראשי של משרד התחבורה, עו"ד שרית זוכוביצקי-אורי, מהלשכה המשפטית של משרד התחבורה, ויוסי שטיינמץ, מנהל תחום יבוא אישי ורכב במכס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאזדה 3 - לא תוזל
פורשה 911 - תוזל?
טויוטה קורולה - לא תוזל
מרצדס CL - תוזל?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים