שתף קטע נבחר

קאוואסאקי ZX10 - סופר-ספורט

איך משפרים תדמית ספורטיבית? אם תשאלו את קאוואסאקי, כל מה שצריך הוא אופנוע ספורט קיצוני. חזק. מהיר. מפחיד. באמת...

שמה של יצרנית האופנועים היפנית קאוואסאקי, יותר מכל אחת ממתחרותיה כנראה, נקשר מאז ומעולם עם ביצועים. הספקי מנוע גבוהים, מהירות מרבית גבוהה, תאוצה עוצרת נשימה. את התדמית הזו השיגה בעמל רב, ובמשך שנים רבות של פיתוח כלים חדשים.

 

אלא שבמחצית השניה של שנות ה-90', נראה היה כאילו אנשי היצרן "נרדמו בשמירה". בעוד האחרים מציגים אופנועים קיצוניים ומתוחכמים בקצב מרשים, הקפידו קאוואסאקי בתחום אופנועי הספורט בעיקר... לא לעשות הרבה. כאן מתיחת פנים, שם מנוע משופר, לא הרבה מעבר.

 

ולפני שנתיים היה השיא. ה-ZX9, אופנוע הספורט הגדול והיקר של החברה, זכה בעיתונות להגדרה "ספורט-תיור". כינוי השמור בדרך כלל לאופנועים שעיקר ייעודם טיולים רגועים, בוודאי לא עבודת מסלול. ואז הבינו כנראה בקאוואסאקי שהם חייבים לבצע שינוי דרסטי כדי למנוע קריסה טוטאלית של התדמית.

 

החלטה אסטרטגית ראשונה וחשובה הייתה לחזור לזירת מירוצי הגרנד פרי, קטגוריית המוטו-GP היוקרתית (והיקרה) מכולן. במקביל השיק היצרן אופנוע 600 ספורטיבי חדש, משופר בהרבה. ולבסוף הוחלט שם לשחרר את ה-ZX9 לגמלאות, לטובת ZX10 חדש ושונה לגמרי. המטרה - כיבוש הקטגוריה החשובה מכולן.

 

מראה ועיצוב

 

מראה ה-ZX10 שנחת אצלנו שנוי במחלוקת. חלק טענו שהוא נראה מצוין, אחרים טענו לכיעור קל. אבל בנוגע למסר שהוא מעביר נרשם קונצנזוס. אי אפשר לטעות בהצהרת הכוונות של האופנוע הזה, שנראה מכל זווית כאתלט שרירן ואגרסיבי.

 

זנב האופנוע גבוה ומחודד, בעוד הקצה השני עם משקף קטן, נראה נמוך דווקא. ואם כבר מסיכת החזית, זו נראית כהעתק מדויק של מסיכת אופנוע ה-GP של היצרן, כשלוע יניקת האוויר למערכת ה"Ram-Air" ממוקם בין צמד יחידות התאורה. צבעו השחור של אופנוע המבחן מסתיר מעט את מימדי השלדה הענקית והמושחמת. לוח מחוונים קטן וקומפקטי עמוס מדי במידע, וכולל מד סל"ד כמעט בלתי קריא.

 

השימוש שעושה ה-ZX בשלדת קורה כפולה הנמתחת מעל המנוע ולא לצדו כרגיל, מורגשת מייד בישיבה. האופנוע הזה מרגיש קצר, ובעיקר צר ממדים. למרות זאת, פלג הגוף העליון אינו נדרש למאמץ מיוחד, וחביקת מיכל הדלק מאפשרת הורדת עומס מהידיים.

 

רגליות הרוכב גבוהות ומשוכות לאחור, אלא שרק רוכבים גבוהים מהממוצע סבלו מזווית קיפול הברכיים ברכיבה ממושכת. לעומת זאת, שילוב המושב האחורי הקשיח ברגליות גבוהות, כפה על המורכב תנוחה כמעט בלתי אפשרית.

 

נוסעים

 

במפתיע, למרות חשש גדול מרכיבה על שרירן שכזה בעיר, הופתענו לטובה. משקל נמוך, זווית צידוד רחבה וממד רוחב צנוע, אפשרו תנועה נינוחה ואפילו השתחלות קלה בין טורי מכוניות. לעומת זאת, המתלים הנוקשים אינם חוסכים חבטות מהרוכב.

 

מרבית מנופי התפעול נוחים ורכים, מה שאי אפשר לומר על תיבת ההילוכים. זו נוקשה למדי וחייבה תנועה החלטית וחזקה כדי להימנע ממפגש לא רצוי עם הילוך סרק. כאשר הפך גם החום הנפלט מהמנוע לבלתי אפשרי, הבנו שהגיע הזמן לצאת למרחבים.

 

מגזינים אירופאים שונים מדדו ל-ZX10 הספק של 148 כ"ס בגלגל האחורי, נתון שהופך אותו לחזק ביותר בקטגוריה. אבל בפועל ההבדלים מהותיים יותר. בניגוד לחלק ממתחריו, מנוע הנינג'ה מתחיל לחיות רק מעל 4,000 סל"ד, וגם אז יש להמתין עד 7,500 כדי לזהות שינוי אופי מהותי והתפרצות אדירה של כוח מדהים. כזה העלול להפתיע גם רוכבים מנוסים מאד. יש טעם לציין ש"קו אדום" בהילוך ראשון יביא אתכם ל-140 קמ"ש. מאה וארבעים קילומטרים לשעה, בהילוך ראשון.

 

לא רק מנוע

 

האם מדובר ב"דראג-רייסר", אופנוע שעיקר יכולתו בהאצה? ממש לא. בכבישים מפותלים מגלה הנינג'ה כי הוא מצויד לא רק במנוע אדיר, אלא גם בהיגוי מהיר, קל ומדויק. המתלים, ובעיקר המזלג הקדמי המוזהב, התגלו כפנינים. המון היזון חוזר, יחד עם אחיזה ויציבות ברמה גבוהה מאד.

 

אפרופו אחיזה, זו עלולה להיפגם לעיתים עקב השילוב בין משקל סופר-נמוך (170 ק"ג, נתון יצרן) לבסיס גלגלים הקצר בקטגוריה. ומכיוון שכך, ברור מדוע התקין היבואן המקומי משכך היגוי (לא מקורי) באופנוע המבחן. ביטולו גרם לנענועי ראש חזקים על אספלט גלי או משובש קלות בעת הטיה. אות ועדות כי רמת האחיזה לפנים מתקרבת לקצה, וכי אין מקום לטעויות רוכב. ואם כבר שינויים לעומת המקור, אופנוע המבחן נעל גם צמיגי פירלי סופר-דביקים ויקרים, ולא ברידג'סטון מקורי.

 

מה נותר לספר? שהבלמים הרדיאליים מעניקים רגש ועוצמה רבה, ומצליחים למנוע את הזדקפות האופנוע בזמן בלימה תוך הטיה. תיבת ההילוכים כאן מצוידת במצמד "מחליק", שנועד למנוע נעילה מסוכנת של גלגל אחורי בסגירת מצערת, ומאפשרת לרוכב להתרכז בבלימה בלבד. אהבנו.

 

סיכום

 

הנינג'ה הוא אופנוע ספורט סופר-קיצוני. חד, מרשים מאד ולא מתפשר. כל שיקול הנוגע לשימושיות יומיומית נותר בחוץ. כך מעוניינים בקאוואסאקי לשפר אותה תדמית "ביצועים" שהלכה ונשחקה בעשור האחרון. והיא מצליחה בכך, בגדול. העובדה כי ה-ZX החזק עולה פחות-או-יותר כמו מתחריו, מעידה כי הוא בהחלט חזר לתחרות.

 

אלא שהוא עושה יותר מכך. בדרכו המאוד מיוחדת וקיצונית מספק הנינג'ה הררי הנאה ועונג, מצליח לרגש, להפחיד, להסעיר, ולגרות את הרוכב הצמא לרכיבה מסוג זה. הוא גם מזכיר ללא הרף כי מחיר טעות רוכב יכול להיות כאן גבוה בהתאם. ראו הוזהרתם. אנחנו בכל אופן, התמכרנו.

 

בעד: מנוע, מתלים, היגוי, ריגוש

נגד: עצבנות חלק קדמי ללא משכך

 
קאווסקי נינגה ZX10

קאוואסאקי נינג'ה ZX10
שם יצרן ודגם קאוואסאקי נינג'ה ZX10
מנוע 4 צילינדרים, 4 פעימות, 16 שסתומים
נפח 998 סמ"ק
קירור מים
הספק מרבי/סל"ד 175 כ"ס/11,700
מומנט מרבי/סל"ד 11.7 קג"מ/9,500
אורך 204 ס"מ
רוחב 70.5 ס"מ
בסיס גלגלים 138.5 ס"מ
גובה מושב 82.5 ס"מ
משקל 170 ק"ג
צמיגים 120-70-17 מלפנים, 190-50-17 מאחור
נפח מיכל 17 ליטר
מחיר 118,372 שקל
ביטוח חובה 3,450 שקל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכי ספורט בעיר
צילום: טל זוהר
מלפנים - GP
צילום: טל זוהר
בלמים רדיאלים לכל
צילום: טל זוהר
סל"ד לא קריא
צילום: טל זוהר
שלדה עצומה
צילום: טל זוהר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים