הכי מטוקבקות
    משרד הבריאות קובע: כדאי לאכול גבינה צהובה
    ביקור במרפאת השיניים גורם לכם נדודי שינה? משרד הבריאות מפרסם המלצות לשמירה על שיניים בריאות שיחסכו לכם את המפגש עם המקדחה הרוטטת ועם הזריקה שתשתק לכם את הפה
    רוצים למנוע עששת בשיניים? תלעסו אחרי כל ארוחה קוביית גבינה צהובה. נכון, כמות הכולסטרול הרע בגופכם אולי תעלה קצת, אבל את רופא השיניים שלכם תפגשו כנראה פחות.

     

    משרד הבריאות גיבש באחרונה סדרת המלצות כיצד לשמור על ניקיון ובריאות השיניים אצל מבוגרים וילדים. כדי למנוע עששת מומלץ לאכול בסיום כל ארוחה קוביית גבינה צהובה במשקל של כחמישה גרם (לאחוז השומן אין חשיבות). החומרים המצויים בגבינה, כמו שומן, סידן, זרחן וחלבון – הם אלה שעושים את העבודה. בנוסף לכך מסייעת הגבינה הצהובה בניטרול החומציות המזיקה.

     

    מי שלא "מת" על גבינה צהובה יכול ללעוס אחרי כל ארוחה (ומומלץ גם בין הארוחות) גומי לעיסה ללא סוכר, שגם הוא מונע עששת.

     

    אכילת מזון עשיר בוויטמין די (שקיים בעיקר במוצרי חלב מועשרים ובשמן דגים) מקטינה את הסיכון לפגיעה בהתפתחות זגוגית השן, המגנה על השן. חוסר בוויטמין סי (הקיים בהדרים, בפלפל אדום ובעגבניה) מגדיל את הסיכון למחלות חניכיים.

     

    פלואור (שנמצא במי ברז ובמשחת השיניים) מגן על השן. עם זאת מינון מוגזם של פלואור במי הברז עלול לפגוע בהתפתחות זגוגית השן.

     

    מניעת כתמים בשיניים: יש להמעיט ככל האפשר בשתיית תה, קפה, יין (בעיקר אדום), חומץ בן-יין, קולה, מיץ חמוציות, מיץ ענבים ומיץ אוכמניות. מוצרים
    אלה מכילים חומרים העלולים לצבוע את השיניים. לעיסת מסטיק ללא סוכר לאחר ובין הארוחות עשויה לצמצם את ממדי התופעה.

     

    שתיית אלכוהול: עלולה להגביר את הסיכון למחלות חניכיים, ולכן יש להימנע מלהשתמש בו. אם מתקשים להתאפק, אפשר לשתות במהלך יממה אחת פחית בירה (330 מ"ל), או כוס יין (120 מ"ל) או משקה חריף (40 מ"ל). צריכת משקאות קלים עשירים בסוכר אינה מומלצת. משקאות הדיאט עדיפים, אך הם עלולים לפגוע בזגוגית השן משום שהם מכילים חומצות שונות. גם יינות ומשקאות אנרגיה מכילים סוכרים וחומצות, לכן ממליץ משרד הבריאות לשתות רק מים.

     

    צריכת סוכר: מי ששותה או אוכל מזונות ומשקאות עשירים בסוכר עדיף שיעשה זאת במהלך הארוחה, ולא בין הארוחות. לילדים מגיל בית-הספר ולמבוגרים אין לצרוך סוכר בכמות העולה על 60 גרם ליום, או עד 10% מסך התצרוכת הקלורית ביום.

     

    מזון עשיר בשומן: אכילתו בדרך-כלל אינה מומלצת, אך קיימת השערה כי השומן שמצוי בגבינות, באגוזים ובממרחים שונים כמו חמאת בוטנים וטחינה – עשוי למנוע מהמזון להידבק לשיניים ויוצר שכבה מגנה בפני חיידקי העששת.

     

    מתי לצחצח שיניים? אחרי כל ארוחה ואחרי אכילת מזון עשיר בסוכר. המינימום ההכרחי הוא צחצוח שיניים לפני השינה ואחרי הארוחה הראשונה ביום.

     

    שיני תינוקות ופעוטות: מומלץ להרגיל תינוק שאינו יונק וניזון מתרכובות מזון לתינוקות לשתות מים בלבד. כדי למנוע את התפתחות עששת הבקבוק יש להרגיל את התינוק לשתות מכוס ולא מבקבוק בגיל מוקדם ככל האפשר. יש לעודד תינוקות לאכול פירות טריים ולמנוע מהם שתיית מיץ פירות. כחטיפים בין הארוחות מומלץ לתת לחם, גבינה, יוגורט לא ממותק, חתיכות פרי או ירק. אין לטבול את המוצץ בסוכר או בדבש. תינוקות בני פחות משנה שאוכלים דבש מסתכנים גם בהרעלת בוטוליזם, הגורמת לשיתוק.

     

    לפנייה לכתב/ת
      קישורים ממומנים
       תגובה חדשה
      הצג:
      כל התגובות לכתבה משרד הבריאות קובע: כדאי לאכול גבינה צהובה
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      בריאות הפה
      צילום: סי די בנק
      גבינה צהובה. מונעת עששת
      צילום: סי די בנק
      יין אדום. מכתים את השיניים
      בירה. פוגעת בחניכיים
      צילום: איי פי
      צילום: סי די בנק
      פלפל אדום. שומר על החניכיים
      צילום: סי די בנק
      לצחצח שיניים. אחרי כל ארוחה
      ynet ספיישל
      מחשבוני בריאות
      פורומים רפואיים