שתף קטע נבחר

מה גורם לתאונות דרכים?

דו"ח שהתפרסם לאחרונה באירופה ניסה לנתח את הסיבות לתאונות דרכים בהן מעורבים כלי רכב דו-גלגליים. המסקנות: במרבית המקרים נהג במכונית לא שם לב לרוכב האופנוע ופגע בו

דו"ח מפורט לאיתור הגורמים לתאונות דרכים, בהם מעורבים אופנועים או קטנועים, פורסם באירופה על ידי ה-ACEM (ר"ת של "Association des Constructeurs Europeens de Motorcycles", איגוד יצרני האופנועים האירופים) לפני זמן קצר. הדו"ח, המכונה MAIDS (ר"ת של Motorcycle Accidents In Depths Study), ושהכנתו נמשכה למעלה משלוש שנים, נועד למלא חלל סטטיסטי עמוק בניתוח הגורמים לתאונות בהם מעורבים כלים דו-גלגליים.

 

את היוזמה למחקר והפקת הדו"ח מנמק הארגון ב"חשיבותם הגוברת והולכת של כלים דו-גלגליים ממונעים כפתרון תחבורה בכבישים עמוסים ומפוקקים בערים הגדולות". אלא שבמקביל לתועלת הרבה, סובלת אוכלוסיית הרוכבים מרמת מיגון נמוכה, וההשלכות של תאונה עם נפגעים, לטענת הדו"ח, היא בעיה חברתית של ממש המחייבת התייחסות וטיפול.

 

שיתוף פעולה

 

לצורך הפקת הדו"ח נרתמים מספר ארגונים נוספים בתחום. בנוסף לכלל היצרנים האירופים והמפיצים השונים, נרתם גם אגף התחבורה והאנרגיה באיחוד האירופי. גם ה-FIM, הפדרציה הבינ"ל לאופנועים, משתפת פעולה.

 

כדי להבין את הסיבות לתאונות ביצע הארגון מחקר מעמיק בחמישה אזורי מדגם שונים בצרפת, גרמניה, הולנד, ספרד ואיטליה. החוקרים בחרו מדגם של 921 תאונות דרכים בהן היו מעורבים כלים דו-גלגליים, וכל אחת ואחת נחקרה לעומק. בנוסף נבדקה אוכלוסיית הרוכבים באזור התאונה, כדי להוות קבוצת ביקורת לבדיקת השפעתם של גורמים שונים על סיכוייו של רוכב להיות מעורב בתאונה.

 

הצוות הגיע לאזור התאונה ושיחזר אותה, תוך שהוא מקפיד לבצע זאת בצורה מדויקת. עדי הראיה והמעורבים בה נחקרו, כאשר הצוות בודק אף את רשומות בתי החולים וההיסטוריה הרפואית של המעורבים ואת גליון עבירות התנועה שלהם. מיותר לציין שגם הכלים המעורבים בתאונה נבדקו בצורה מעמיקה. כל אלפי הפרמטרים השונים הוזנו לבסיס נתונים, וצוותי מומחים ניתחו אותם לעומק, והסיקו מסקנות.

 

לא רואים את האופנוע

 

ומסקנות הדו"ח לא מפתיעות ברובן. כך למשל, בלמעלה מ-60% מהתאונות היה מעורב כלי רכב נוסף, ארבע גלגלי. במחצית מכלל התאונות הגורם העיקרי שתרם לתאונה הוא טעות אנוש מצידו של הרכב הנוסף, ומתוכן מעל 70% נובעות מכך שהנוהג ברכב לא ראה את האופנוע או הקטנוע. גורם זה מהווה את אחד המשמעותיים ביותר לתאונות.

 

הטענה בדבר מהירות מוגזמת מצידו של הדו-גלגלי נשללה כמעט לחלוטין. מעל 70% מהתאונות התרחשו במהירות של פחות מ-45 קמ"ש, רובן במתחם עירוני. מעבר לכך, מסקנה נחרצת נוספת היא שרק ב-18% מהמקרים היה פער מהירויות בין הקטנוע או האופנוע לשאר התנועה, אם כלפי מטה או כלפי מעלה, והיווה גורם בנסיבות לתאונה.

 

מעל 73% מרוכבי הדו-גלגלי ניסו למנוע את התאונה, אבל כשליש לא הצליחו, ואיבדו שליטה עוד לפני ההתנגשות. ב-13% מהמקרים החליט רוכב האופנוע החלטה שגויה, או לא הצליח לראות את הכלי האחר. עוד יודע הדו"ח להצביע על כך שבפחות מאחוז אחד מהמקרים היוו תקלות טכניות גורם לתאונה, רובן ככולם היו קשורות למצב הצמיגים. רק בכ-7% מהמקרים היתה למזג האוויר השפעה מכרעת לגרימת התאונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן יהודה
מה קורם לתאונות אופנועים? באירופה בדקו והמסקנות לא מפתיעות
צילום: אורן יהודה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים