אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet

מתחת למים

דגים. אומגה 3 בערבון מוגבל צילום: סי די בנק
דגים. אומגה 3 בערבון מוגבל צילום: סי די בנק
 


 


אפליקציה לאיתור אתרים במהירות
 

דגים בריאים? תלוי מה הם אכלו

אמרו לכם שהדגים עשירים בשמן אומגה-3? מחקר חדש מגלה, כי רק מיעוט מהדגים אכן עשירים בשמן הבריאותי, בתנאי שניזונו מהרכב תזונתי מתאים

איתי גל
פורסם: 02.09.04, 09:52

רבות כבר נאמר על יתרונות שמן הדגים המצוי בדגים כסלמון ומקרל, כמונעים מחלות לב וכלי דם. אלא שמחקר חדש מגלה כי רק מיעוט מהדגים אכן מכילים כמויות מספקות של השמן, וכי הדבר תלוי ברכיבים מהם ניזונו.

 

דגים שומניים ובהם סלמון, טונה, מקרל, סרדינים והרינג, עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3. מחקרים רבים כבר הוכיחו כי בכוחן של חומצות שומן אלה להעלות את רמות הכולסטרול הטוב, הוא ה-HDL, ולהפחית את רמות השומנים הטריגליצרידיים. כך, מופחת הסיכון להתפתחות מחלות לב.

 

עם זאת, בחוות מודרניות לגידול דגים ניזונים הדגים מתערובות של שמן דגים ושמן צמחי. במחקר שערכו מדענים נורבגיים ושהוצג בכנס האירופי של האיגוד הקרדיולוגי, התגלה כי נחקרים שאכלו דגי סלמון שניזונו מתערובות המכילות שמן צמחי, לא זכו בשיפור בריאותי משמעותי בבדיקות הדם שנערכו להם.

 

החוקרים בדקו 58 חולי לב באוסלו, נורבגיה. כל החולים נטלו תרופות רבות למחלות הלב מהן סבלו. הדגים מהם ניזונו הנבדקים, חולקו לקבוצה שהוזנה בתערובת שחציה שמן דגים וחציה שמן צמחי, וקבוצת דגים נוספת שהוזנה רק בשמן צמחי. כל נחקר אכל 700 גרם דגים לשבוע, או ארוחת דג אחת ליום, למשך שישה שבועות.

 

החוקרים מבית החולים האוניברסיטאי אולבאל שבנורבגיה, נטלו מהנבדקים בדיקות דם בתחילת המחקר ובתום ששת שבועות המחקר. בנבדקים שאכלו דגי סלמון שניזונו משמן צמחי, לא היה כל שינוי ברמות השומנים בדם. אולם דגים שהוזנו בתערובות שמן דגים, הביאו לנפילה של 30 אחוז ברמות הטריגליצרידים בדמם של הנבדקים שהוזנו בהם.

 

ומה לגבי דגי הסלמון שיצא להם שם של מועילים ועמוסי אומגה 3? ובכן, החוקרים מצאו שרק כ-3-4% מדגים אלו מכילים את כמות האומגה 3 הרצויה (אלו הגדלים בים), השאר, שמגיעים מבריכות הדגים, כלל לא מכילים את החומצה, הכל-כך נחוצה.

 

"הדגים אוכלים את הפלנקטון ומזה הם מקבלים את האומגה 3", אומרת ל-ynet דורית אדלר, מנהלת מחלקת תזונה ודיאטה במרכז הרפואי הדסה, "אנחנו יודעים, שבעלי החיים משנים את הרכב הגוף שלהם, בדיוק כמונו, לכן אין שום דבר מפתיע במחקר הזה. האוכל שאנחנו מאכילים את הדגים אינו מכיל אומגה 3 ולכן גם הדגים לא יכילו אומגה 3".

 

כיצד אם כן ניתן להחזיר לגופנו את חומצות השומן החיוניות? אדלר: "לא פשוט להשלים את האומגה 3. מקורות טובים לו הם זרעי פשתן,

אך הכמות

שם היא מוגבלת. גם אגוזי מלך, שמן קנולה, והדגים שמגיעים מהים הצפוני מכילים אומגה 3. אנחנו לא יודעים אילו דגים הם כאלה שדגים אותם בים עצמו ואילו דגים גדלים בבריכות כמו חלק גדול מאוד מדגי הסלמון כיום. אין כיום גורם שממליץ על נטילת תוספי תזונה שמכילים אומגה 3, אבל כדאי לרשויות הבריאות שלנו להחזיר את אומגה 3 לשרשרת המזון שלנו. זה פרוייקט שיקח כמה שנים, אבל הוא חשוב מאין כמוהו".

 


תגובה לכתבהתגובה לכתבה   הדפסההדפסה  שלחו כתבהשלחו כתבה    שמירהשמירה   לפורוםלפורום

 
 


 
חדשות
דעות
ספורט
כלכלה
צרכנות
תרבות ובידור
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
רכילות
וידאו
הוט
רשת
כלכליסט
משחקים
מקומי
קהילות
אינדקס
לאישה
לימודים
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
לאתר הסלולרי
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
קטלוג אופנה
יחסים
קהילות
אנציקלופדיה
Israel News
ירוק
לאשה
דילים
כולסטרול
כלכליסט
בלייזר
Go
מנטה
משחקים
mynet
זולי הקיפוד
מוסכים
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
מחירון דירות
רכב חדש
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
מפות
עברית.evrit
מחירון שיפוצים
דירות חדשות

בית המערכות מקבוצת ידיעות אחרונותRealCommerce - ניהול תוכןTotal media - Interactive media technologiesApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"ם
as31-c  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©