שתף קטע נבחר

הונדה CBR125 - במקום קטנוע?

האם הגיע הזמן לאופנוע 125 סמ"ק בישראל? הונדה חושבת שכן, ואנחנו לא לגמרי משוכנעים. אז יצאנו לבדוק

חייבים לומר את האמת. נחיתתו של הונדה CBR125R בארץ הפתיעה אותנו. בסך הכל, קטגוריית נפח זו מאוכלסת רובה ככולה על-ידי קטנועים. ולא במקרה. מי שמחפש תחבורה דו-גלגלית יעילה ובוחר אכן בקטנוע, לא מפספס. הכלים הפשוטים יחסית מציעים נוחות, זריזות ויכולת נשיאת מטען, כולל תמסורת אוטומטית מפנקת ומעט דרישות ניסיון מהרוכב.

 

אופנועי 125 סמ"ק? אלה מקובלים ומאד פופולרים במדינות בהן ניתן לרכב על אופנועים צנועי סמ"ק מגיל מוקדם וללא רישיון מיוחד. השמועות ש"תקנות 125 סמ"ק" אמורות להגיע גם אלינו, אינן חדשות. ונראה כי "אם-וכאשר", תהפוך קטגוריה שכזו לפופולרית למדי. אם, וכאשר...

 

צילום: אבי פרידמן

אלא שהתקנות לא כאן, וה-CBR כן. לפי הונדה, הוא אמור להחליף בשווקי עולם את ה-NSR125 הדו-פעימתי, שהיה חזק אך גם יקר בהרבה. לצערו של זה האחרון, מחייבות תקנות זיהום אוויר את הונדה ללכת בכיוון הארבע-פעימתי המתון - והנקי - יותר.

 

נראה גדול-קטן

 

ה-CBR מצויד במנוע בעל צילינדר בודד שמייצר הספק מרבי צנוע של 13 כ"ס בלבד. תמצאו בו גם קירור מים, תיבה עם שישה הילוכים, מצמד "רטוב" ומערכת חשמל מלאה עם מתנע. השלדה עשויה קורות פלדה - מלפנים נתמכת במזלג צנום ומאחור במתלה "מונושוק" עם זרוע אחורית.

 

הונדה ניסו לשוות לאופנוע הפצפון מראה קרבי-ספורטיבי. סכימת הצביעה, הכיתובים, המושב המפוצל ואף מסיכת החזית כפולת הפנסים, כולם עוצבו ונצבעו בדמות האחים הגדולים. אלא שממדיו הזעירים וגובהו הצנוע (גובה מושב - 78 ס"מ), צמיגיו הצרים ומשקל של 115 ק"ג, מבדילים אותו מבני משפחתו הכבדים.

 

התחושה שמדובר באופנוע זעיר ממשיכה גם אחרי התמקמות במושב. לוח השעונים סטנדרטי (ואופטימי, עד 200...), אך חסרו לנו מד מרחק מתאפס, כמו-גם מדומם חרום ומחליף אורות קפיצי. כפיצוי יש מד דלק מדויק (לרוב), וידית משנק במרכז הכידון.

 

הרכבה מאחור אינה מומלצת, לאור הממדים הקטנים. אך אם בכל זאת מישהו יסכים, הוא יזכה לידית אחיזה. אם תעדיפו דווקא מטען דומם, יש נקודות חיזוק שונות. מתחת למושב יש חלל קטן שמספיק לחפצים זעירים בלבד. 

 

סל"ד, ועוד סל"ד

 

המנוע הזעיר מניע מיידית. בהילוך סרק משתיק המפלט לגמרי את צליל המנוע, ומשיכות מצערת חושפות בעיקר... רעידות. משיכת מצמד (אצבע אחת מספיקה), ושילוב (קולני מעט) לראשון, מזניק ה-CBR מהמקום במהירות מפתיעה. אלא שההפתעה נעלמת כמה מטרים מאוחר יותר, עם סל"ד בשמיים וההבנה שמדובר ביחס העברה קצר מאד.

 

לא רק. הפער בינו לשני גדול מאד, גדול מיד. כך שאם לא משכתם (וגם אם כן...) את הראשון אל עבר הקו האדום, תיאלצו להסתדר עם "בור" עצום ולהתאזר בהרבה סבלנות, עד שההילוך השני יצבור מספיק מומנטום. שאר ההילוכים מרווחים טוב בהרבה, אם כי עדיין נדרשת עבודה נמרצת של רגל ויד שמאל לצורך שיטוט רצוף בין יחסי ההעברה - גם בתנועה עירונית.

 

מה עוד? ההיגוי זריז, ויציב במפתיע. יכולת ההשתחלות מרשימה ורמת הנוחות בינונית. מחד המתלים אינם קשיחים מדי, מאידך דואג האחורי לדווח בבהירות על כל מהמורה. מערכת הבלימה טובה, אם כי מעט נעדרת רגש.

 

מחוץ לעיר?!

 

כצפוי, יכולת השיוט של ה-CBR הקטן מוגבלת, אם כי אפשרית. ניתן לשמור על מהירות של כ-100 קמ"ש, אם לא תתעצלו לתפעל את התיבה באינטנסיביות מעייפת. יחס ההעברה של ההילוך השישי כה גבוה, עד כי כל משב רוח או טיפוס קליל מחייבים הורדת הילוך אחד לפחות. זכרו רק כי לאחר כשעת רכיבה תתעייפו כנראה מרעידות המנוע הפועם בסל"ד אסטרונומי. תצרוכת הדלק עמדה על 28 ק"מ לליטר.

 

על כבישים מפותלים ורכיבה ספורטיבית אנחנו לא ממליצים במיוחד. ראשית תסבלו מהעדר כוח, שנית תתעייפו מהחלפות הילוכים ללא סוף ואחר כך יפריעו לכם צמיגים שאינם משרים ביטחון ומתקשים להתחמם. לעומת זאת, ליטוף קליל של הבלמים יאט במהירות את הגוף הצנום.

 

סיכום 

 

בסופו של יום, ה-CBR נופל בין הכסאות. כאופנוע הוא בפירוש חלש מדי, גם אם מבחינה דינמית הוא מקבל ציון סביר ומבחינת מראה הוא מאפשר לשחק ב"נדמה לי". אבל גם מול קטנוע הוא נופל ביותר מדי פרמטרים. הוא פחות נוח, פחות שימושי ואפילו לא זול במיוחד, עם תג-מחיר של 28,000 שקלים.

 

אז מה הוא כן? אם וכאשר ישונו התקנות, הוא יהיה בדיוק מה שתכננה עבורו הונדה - צעד ראשון לאופנוען המתחיל, במחיר צנוע יחסית ויכולת סבירה בהחלט. או אז יהפוך למושא חלומות של רוכבים בני עשרה. עד אז, אנחנו מעדיפים את הגמישות הרעיונית של קטנוע טוב.

 

בעד: משקל, בלמים, מראה

נגד: כוח מנוע, רעידות, יחסי העברה

 


הונדה CBR125R

הונדה CBR125R
שם יצרן ודגם הונדה CBR125R
מנוע צילינדר בודד, 4 פעימות, 2 שס'
נפח 124.7 סמ"ק
קירור מים
הספק מרבי/סל"ד 13 כ"ס/10,000 סל"ד
מומנט מרבי/סל"ד 1.03 קג"מ/8,000 סל"ד
אורך 192 ס"מ
רוחב 67.5 ס"מ
בסיס גלגלים 129.4 ס"מ
גובה מושב 78 ס"מ
משקל 115 ק"ג
צמיגים 80/90R17 מלפנים, 100/80R17 מאחור
מיכל דלק 10 ליטר
מחיר 28,000 שקלים
ביטוח חובה 3,251 שקלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הונדה CBR125 - נראה כאילו
צילום: אבי פרידמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים