שתף קטע נבחר

פרשנות: ישראל תדע להתאושש מכשלון השיגור

ראש סוכנות החלל הישראלית, אבי הר-אבן, אמר ל-ynet בעקבות כישלון שיגור "אופק 6": רק לאחרונה היינו עדים לכשלונות דומים ביפן ובסוכנות החלל האירופית, שם הנזק מוערך במאות מיליוני דולרים. תקלות קורות גם במעצמות חלל גדולות

"תקלות בשיגור לוויין לחלל קרו גם במעצמות חלל גדולות ברחבי העולם, וישראל תדע להתאושש מכך", כך אמר ל-ynet אבי הר-אבן, מנהל סוכנות החלל הישראלית, בעקבות כשלון שיגור הלוויין "אופק 6".  

 

לדבריו, מדובר בכשלון שניתן להפיק ממנו לקחים לעתיד. הר-אבן הסביר כי "אופק 6" הוא לוויין נוסף שביקשה מערכת הביטחון להכניס לחלל, מעבר ללווין "אופק 5", שמשייט בחלל משנת 2002.

"בשנת 1998 ניסתה מערכת הביטחון לשגר את אופק 4 ונכשלה, והניסיון הבא היה באופק 5, שנתיים מאוחר יותר".

 

מתי יבוצע עוד שיגור?

 

"זה לאו דווקא אומר כי הניסיון הבא של מערכת הביטחון לשגר את הלוויין הבא יהיה בעוד שנתיים, בהחלט אפשר שנראה את זה בעוד כמה חודשים. מעבר לזה איני רוצה לפרט".  

 

האם התקלה נדירה?

 

הר-אבן הדגיש כי לתעשייה הביטחונית בישראל יש תוכנית אב ארוכת שנים לבניית לוויינים, וכל לוויין חדש שמיוצר, משוכלל ומפותח מקודמו, "עוסקים בנושא באופן מתמיד, ואני משוכנע שמערכת הביטחון תפיק לקחים ממה שקרה היום, זה בהחלט מצער, אבל רק לאחרונה היינו עדים לכשלונות דומים ביפן ובסוכנות החלל האירופית, שם הנזק מוערך במאות מיליוני דולרים, אצלנו יודעים לעשות את העבודה בפחות כסף בצורה מעוררת התפעלות".

 

האם אפשר לתקן תקלה בזמן השיגור?

 

לדברי הר-אבן, לא ניתן לתקן תקלה בעת השיגור. "תקלות יש לאתר בשלב התכנון, ולסמוך על כל התוכניות המוקדמות. ברגע שהטיל משוגר לא ניתן לאתר תקלה במשגר. ישראל נמצאת בחברה של מדינות עם יכולות חלל כגון ארה"ב, ברזיל, יפן, רוסיה וסין, וגם להם יש כשלונות".

 

כמה לוויינים יש לישראל?

 

לישראל יש כיום חמישה לוויינים המשייטים בחלל. אופק 5 הוא לוויין של מערכת הביטחון, ומלבדו יש שני לווייני תקשורת (עמוס 1 ועמוס 2) לווין של חברה מסחרית (ארוס) ולוויין מדעי (טכסאט). "היום היה צריך להיות לנו הלוויין השישי בחלל, שבהחלט היה תורם למערכת הביטחון של מדינת ישראל, בעיקר במצב ביטחוני רגיש שישראל נמצאת בו".

 

גורמים המערכת הביטחון ציינו כי שני השלבים הראשונים בשיגור אופק 6 שהצליחו, לפני התקלה בשלב השלישי, הם תוצר של עבודה נכונה של התעשייה הצבאית.

 

רק בישראל: שיגור לכיוון מערב

 

ישראל נוהגת לשגר מקזחסטן לוויינים לא צבאיים: לוויני התקשורת מסדרת עמוס, ולוויני צילום מסחריים דוגמת ארוס. כל שיגורי סדרת אופק, שהם לוויני צילום, נעשים מפלמחים.

 

בכל מקום אחר בעולם, מלבד ישראל, משגרים את הלוויינים עם כיוון סיבוב כדור הארץ - לכיוון מזרח. זה נעשה על מנת להקל על הלוויין בכניסה למסלול סביב כדור הארץ. בישראל משגרים ממזרח לכיוון מערב על מנת למנוע מהלוויין ליפול, במקרה של כישלון בשיגור, בשטח ירדן או בשכנותיה, דבר שיהווה תסבוכת דיפלומטית לא פשוטה, שלא לדבר על האופציה לבחון את הלוויין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: התעשייה האווירית לישראל
השיגור הכושל
צילום: התעשייה האווירית לישראל
צילום: התעשייה האווירית לישראל
בהתחלה זה נראה מבטיח
צילום: התעשייה האווירית לישראל
צילום: סוכנות החלל הישראלית
אופק 3. פעל בהצלחה
צילום: סוכנות החלל הישראלית
מומלצים