שתף קטע נבחר

רבנים: לפגוע באזרחים פלסטינים, כשצריך

בגילוי דעת שנשלח בין היתר לראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, טוענים ועד רבני יש"ע ורבנים נוספים בהם ראשי ישיבות ההסדר כי "אסור לצבא לנקוט במוסר נוצרי ולהעדיף את חיי אויבינו על חיינו". אחד הרבנים: מדובר במצב של אין ברירה, שבו חייבים לפגוע באזרחים. ח"כ שריד: אין הבדל בין הרבנים האלה לאייטולות

האם גם לאזרחים פלסטינים צריך להתייחס כאל מחבלים במהלך הלחימה בשטחים? כך סבורים ראשי ישיבות ההסדר וקבוצה של רבנים נוספים, ביניהם יושב ראש ועד רבני יש"ע, הרב דב ליאור.

 

בגילוי דעת פומבי שפרסמו היום (ג') הרבנים נאמר: "בשעת מלחמה כיום אין להבדיל בין אוכלוסייה לצבא, וכאשר יש סכנה לחיילינו ולאזרחינו, אין להמשיך בשיטה הקיימת כיום המוגדרת כ'מוסר נוצרי', המעדיף את חיי אויבינו על חיינו". גילוי הדעת נשלח לראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, בקריאה לשנות את המצב כיום.

 

בגילוי הדעת נכתב עוד: "אנו החתומים מטה, קוראים לממשלת ישראל ולצה"ל לפעול לפי הכלל 'הבא להורגך השכם להרגו'. היושר והצדק, העוברים במסורת ישראל במשך כל הדורות הנחילו לנו ולעולם כולו עיקרון חשוב וחיוני זה לקיומה של האנושות. כך נהג עם ישראל מימי משה רבנו, שנלחם במדיינים. 'צרור את המדיינים, והכיתם אותם כי צוררים הם עליכם'. כך פעלו יפתח הגלעדי, שאול, דוד, וכל מצביאי ישראל לדורותיהם. כך גם פעלה מדינת ישראל במלחמת ששת הימים וכך מקובל במשפט הבינלאומי. אין צורך ואין טעם להמתין לתוקפן שיתחיל את התקפתו, ויש למנוע אותה בעודה באיבה".

 

עוד נכתב: "אין מלחמה בעולם שבה ניתן להבדיל הבדלה מוחלטת בין אוכלוסייה לצבא. לא במלחמות העולם, לא במלחמת ארה"ב בעיראק, רוסיה בצ'צ'ניה, וגם לא במלחמות ישראל באויביו. לאום נלחם בלאום, לאום מנצח לאום. השאלה הניצבת לפתחנו היא האם ללחום באויב כשבהתקפה יהרגו אזרחים שלו שבתוכם נמצאים לוחמיו, או להימנע מללחום בגלל האזרחים ולסכן את אזרחינו? שאלה זו תזכה לתשובתו הפשוטה של רבי עקיבא: 'חיינו קודמים!' רבי עקיבא, שאמר 'ואהבת לרעך כמוך', זה כלל גדול בתורה, הורה לנו שיש סדר עדיפויות, אפילו בין שני חברים, על אחת כמה וכמה בינינו ובין מי שקם עלינו להרגנו".

 

ומוסיפים הרבנים: "לא ניבהל ממטיפי מוסר נוצרי של הושטת הלחי השנייה, לא נתרשם ממי שירדו לשפל ההגיוני והמוסרי, להעדיף את חיי אויבינו על חיינו. השכל הישר, המצפון הטבעי, המסורת היהודית והחוק הבינלאומי עומדים על צידה של מדינתנו, המותקפת בידי חיות טרף המרוצצות ראשי תינוקות, הרוצחות ומרסקות גברים, נשים, זקנים וזקנות, שכל חטאם הוא היותם שייכים לעם ישראל".

 

החותמים על גילוי הדעת כותבים: "עמדה מוסרית עקרונית זו אינה עומדת בסתירה לחזון השלום הנבואי ולזהירות הרבה בה מורגל העם היהודי מפגיעה בחיי אדם שאינו מצוי במלחמה עמנו. עם ישראל הצטיין משחר נעוריו בהיותו שומר דרך השם, לעשות צדקה ומשפט וזהירות ועדינות זו טבעית היא לנו".

 

בסוף גילוי הדעת כותבים החותמים: "אנו מחזקים את ידי הצבא ומפקדיו, הנאמנים למשימתם, והמקדישים את חייהם לניצחון מדינת ישראל על אויביה ולהגנת הארץ. אנו רואים חשיבות עליונה לעמוד אחריהם ולבצר את החוסן הלאומי והמוסרי של ישראל. חזק ונתחזק, בעד עמנו ובעד ערי אלוהינו, לא נירא ולא נחת".

 

בין היתר חתומים על גילוי הדעת יו"ר ועד רבני יש"ע והרב של קריית ארבע, הרב דב ליאור, הרב אליקים לבנון, רבה של ההתנחלות אלון מורה, הרב אליעזר מלמד, רבה של ההתנחלות הר ברכה, הרב אמנון שוגרמן, ראש ישיבת ההסדר בחיספין שבגולן, הרב דוד דודקביץ', רבה של ההתנחלות יצהר, ועוד.

 

הרב אברהם וסרמן, רב ישיבת ההסדר ברמת-גן, שארגן את גילוי הדעת, מסביר: "מדובר במצב שבו אין ברירה, ועל מנת להציל את אזרחינו וחיילינו, ייאלצו הכוחות לפגוע גם באזרחים חפים מפשע". הרב וסרמן ציין כי הסיבה להוצאת גילוי הדעת היום היא "טכנית לחלוטין", אבל הגיעה בעקבות העובדה שהחשש מלבצע משימות צבאיות הלך וחלחל יותר ויותר בקרב חיילים, ו"היה צורך לטפל גם בסוגייה זו". 

 

תגובות: "הם כמו האייטולות"

 

חבר הכנסת רומן ברונפמן (יחד) פנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד הרבנים. לדבריו של ברונפמן, "בדברים המסוכנים שכתבו הרבנים יש משום הסתה לרצח אזרחים חפים מפשע".

 

חבר הכנסת יוסי שריד אמר בתגובה: "מקומם מאוד ואף מאכזב שרבנים הופכים יותר ויותר דומים לאנשי דת קנאים וחשוכים אחרים, שבהשפעתם נשפך כל כך הרבה דם בכל העולם. אין שום הבדל בין הרבנים האלו לאייטולות ולמופתים המוציאים את צאן מרעייתם מדעתו. היית מצפה שדווקא רבנים יהיו הדוברים הראשיים בזכות השמירה על החיים ועל צלם אדם והם עכשיו הדוברים של המוות ושל צלם בהמה".

 

ואילו מנהיג "מימד", הרב מיכאל מלכיאור, הגיב: "יש להצטער צער רב על הנסיון לגייס את תורת ישראל ולנצלה בצורה כל כך זולה ובלתי אמיתית לצרכים פוליטיים של מיעוט קיצוני. תורת ישראל והמוסר היהודי התנגדו באופן חריף מאז ומתמיד לפגיעה בחפים מפשע. גם המאבק העיקש והמוצדק בטרור ובמבצעיו אינו מצדיק ענישה קולקטיבית".

 

בתנועת השמאל "שלום עכשיו" הגיבו: "רבני יש"ע רוצים להפוך את המדינה כולה לסדום ועמורה. מבחינתם המושג טוהר הנשק שייך להיסטוריה ופגיעה בחפים מפשע היא דבר לגיטימי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זום 77
הרב דב ליאור. בלי מוסר נוצרי
צילום: זום 77
צילום: רויטרס
התקיפה בעזה הלילה. גם אזרחים?
צילום: רויטרס
צילום: תומריקו
שריד. כמו אייטולות
צילום: תומריקו
מלכיאור. ניצול תורת ישראל
מומלצים