פרופ' עמנואל הנסקי

סוף לחיידק הטורף

פרופסור הנסקי הצליח לקבל הגנה מוחלטת מפני מוות של עכברים שהודבקו בחיידק הטורף. הוא גילה שהחיידק פוגע בחומר שאחראי על הפעלת המערכת החיסונית בגוף. הוא יצר את החומר באופן מלאכותי וע"י הזרקתו עורר את מערכת החיסון של העכברים ומנע את התפשטות המחלה.

החיידק הטורף (סטרפטוקוקוס מקבוצה A), הוא חיידק שגורם למגוון של מחלות. אנגינה, דלקות עור נרחבות, דלקת ריאות, הלם הרעלן (מחלה שגורמת להפעלת יתר של המערכת החיסונית שמכניסה את הגוף לשוק), ועוד. בתנאים מסוימים הופך החיידק אלים וגורם להתכלות מהירה מאוד של רקמות הגוף. החיידק גורם לנמק ברקמות השרירים ואלו מתפשטות מהר וב 20-60 אחוזים מהמקרים גורם למוות.

פרופ' הנסקי חוקר את החיידק מזה חמש שנים ולאחרונה הצליח למנוע את התפשטות המחלה בעכברים. הדרך להשיג הנ"ל הייתה ארוכה והמחקר עודו ממשיך על מנת למצוא תרופה למחלה. השלב הראשון במחקר היה הגילוי שהחיידק הטורף גורם לאותן התופעות בבני אדם ועכברים.

לאחר מכן הבחינו החוקרים שברקמות הנמקות מופיעים המון חיידקים אך תאי הדם הלבנים שתפקידם לבלוע את החיידקים (נאוטרופילים) נעדרים מאותן הרקמות. תגלית זו כיוונה ומיקדה את המחקר. עתה התמקד הנסקי בסיבות להיעדר אותם תאים. החוקרים גילו שהחיידק הטורף מייצר אנזים (פרוטאז) שמונע את פעילות החלבון שאחראי על גיוס תאי הדם הלבנים לפעולה (החלבון- אינטרלופין 8). למעשה, החיידק הטורף "משבית את השומר" שמתריע כשיש מתקפה ומגייס את התאים לפעולה, הוא למעשה מבטל את פעולת המערכת החיסונית כנגד המחלה.

בגוף ישנה קבוצת גנים הנקראות לופוס. הלופוס אחראי על פעילותו של החלבון המגייס את תאי הדם הלבנים לפעילות (אינטרלופין 8). במחקר גילו שהחיידק הטורף מבטל את יצור מערכת הבקרה הפנימית של הלופוס (הלופוס מבוקר ע"י פפטיד) בגוף ובכך פוגע בפעילות הלופוס. ברגע שפעילות הלופוס נפגעת, פעילותו של החלבון המגייס את תאי הדם הלבנים (אינטרלופין 8) נפגעת וכתוצאה מכך המערכת החיסונית לא מתפקדת כראוי ומחלת החיידק הטורף מתפשטת בגוף.

הנסקי ועמיתיו הבינו שאם יבטלו את הפגיעה במערכת הבקרה של הלופוס ( יבטלו את הפגיעה בפפטיד) יצליחו "להפעיל" את המערכת החיסונית ולעצור את התפשטות החיידק. הם יצרו באופן סינטטי את החומר שבו פוגע החיידק (את פפטיד) וכשהחדירו אותו לעכברים, תאי דם לבנים הגיעו אל הרקמות הנגועות והעכברים נותרו בחיים.

כיום ישנם שני כיווני מחקר עיקריים לקראת מציאת תרופה למחלה. הראשון הוא הבנת אופן הפעולה של האנזים שמייצר החיידק שגורם להרס הפפטיד. ההנחה היא שאם יוכלו לעכב את האנזים, יוכלו לרפא את החולה. הכיוון השני הוא יצירת תרופה המבוססת על הפפטיד המסונתז.

השכיחות בה הופך החיידק לטורף היא קטנה. כיום לא יודעים מה משפיע על החיידק וגורם למגוון כה רחב של מחלות שהוא גורם. ההשערה היא שיחסי הגומלין בין האדם לחיידק הם שמשפיעים על המחלה שהוא ייצור. החיידק יכול להפוך לטורף גם באנשים בריאים לחלוטין, מחלות מסוימות שנגרמות על ידו הן מאוד מדבקות (דלקת גרון), ומחלות אחרות אינן מדבקות כלל (נקרוטייזנפטאטיס- המחלה בה הופך החיידק לטורף).

פרופ' עמנואל הנסקי התארח בתכנית מספר 152