שתף קטע נבחר

נשברו הכללים

אנחנו מקווים שהסיוט של עיתונאים שנחטפים ונרצחים – תופעה מוכרת מבגדד – אינו מגיע אלינו

אתמול אחר הצהריים, בשעה 2:45, עוד נפגשתי עם ריאד עלי גאנם. בדיוק יצאתי מרצועת עזה אחרי צילום כתבה, והוא נכנס יחד עם צוות ה-CNN. המפגש התקיים בתוך מחסום ארז. לחצנו ידיים, דיברנו קצרות וסיימנו ב"שלום שלום, תשמרו על עצמכם". לא תיארתי לעצמי שבתוך זמן קצר הוא ימצא את עצמו חטוף בידי חמושים.

 

במהלך השנים אני נכנס ויוצא מעזה באופן קבוע במסגרת עבודתי ככתב של ערוץ 2. הצלחתי לבנות מערכת יחסים ענפה כמעט עם כל הארגונים הפלסטיניים שפועלים בשטח. גם גורמים עוינים לישראל מעולם לא ביקשו לפגוע בי אישית, למרות היותי כתב ישראלי. הם תמיד עודדו את כניסתי לרצועה, דאגו לשמור על קשר טוב והעבירו לי את התחושה שהנוכחות שלי באירועים שלהם מתבקשת ורצויה.

 

יום אחד הגיע טלפון. עבדאללה שאמי, מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, לא הותיר שום ספק שהוא עצבני. "יש לך משהו נגדנו?" שאל, "למה", שאלתי. "אתה מסקר את הרשות, אבל עלינו – כלום. עשינו לך משהו שאתה מתעלם מאיתנו?" ככה זה. הוא יודע שדיווח בחדשות ערוץ 2 יביא לארגונו חשיפה רחבה בחברה הישראלי.

 

מהבכירים אני לא חושש. הם יודעים שדיווח בערוץ 2 משאיר אותם בתמונה. הבעיה מתחילה כשהבכירים יורדים למחתרת מחשש החיסולים, מה שקורה ממש בימים אלה, ואנחנו, העיתונאים, נשארים לעמוד מול הרחוב. בעקבות הלחץ הצבאי של ישראל השתנה לחלוטין יחסו של הרחוב הפלסטיני כלפינו, העיתונאים. היום אני כבר נמנע מלחשוף את המיקרופון של חדשות ערוץ 2 במהלך הפגנת זעם. זה יסכן אותי ואת צוות הצילום שלי, שהוא צוות פלסטיני.

 

בארבע השנים האחרונות מלווה הכניסה היום-יומית לרצועה ביותר ויותר חששות מהיתקלות עם חמומי המוח. בשבילם עיתונאי ישראלי הוא מטרה לזעם המצטבר. סכנה נוספת היא הקירבה לבכירים פלסטינים, אבל הסכנה אינה מהם אלא מצה"ל, שעלול בכל רגע לתקוף – ואז גם אנחנו בקו האש.

 

תקוותנו כיום ששני הצדדים יבינו את חשיבות הסיקור העיתונאי וישאירו אותנו מחוץ למעגל האלימות. אנחנו גם מקווים שהסיוט של עיתונאים שנחטפים ונרצחים – תופעה מוכרת מבגדד – אינו מגיע אלינו. כי אז באמת יישברו כל כללי המשחק.

 

סלימאן אל-שאפעי, כתב חדשות ערוץ 2

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חנוך גריזיצקי
סלימאן אל-שאפעי
צילום: חנוך גריזיצקי
מומלצים