קייטרהם: אותה אדרת בשינוי הגברת
48 שנים לאחר שהוצגה לראשונה כלוטוס 7, זוכה מי שנחשבת גם כיום לאחת ממכוניות הספורט הטהורות ביותר, לשדרוג המקיף ביותר בתולדותיה
קייטרהם, יצרנית מכוניות הספורט הבריטית, חשפה 7 חדשה. למי שלא מכיר, נציין כי הדו-מושבית הקטנה יוצרה במקור על-ידי לוטוס בין השנים 1957 ל-1973, ומאז מיוצרת ברשיון על-ידי קייטרהם, שהייתה סוכנות מכירה של המכונית באותם השנים.
ולמרות ש-48 שנים בתעשיית הרכב הם כחיי מתושלח, הרי שבכל מה שנוגע להנאה מנהיגה, התנהגות כביש ואפילו ביצועים, גם בפתח העשור השישי לחייה ל-7 הוותיקה יש הרבה מאוד מה לתת. כל זה כמובן לא מספיק לקייטרהם, שמציגים כעת גרסה חדשה לחלוטין.
7 CSR
לאחר שנים רבות כל-כך ללא שינוי, מדובר במהפכה של ממש. ל-7 החדשה, המכונה "7 CSR", מערך מתלים חדש לחלוטין - מתלי עצמות עצה כפולות עצמאיות מלפנים, "דמויות מתלי פורמולה 1" מלפנים. אלו האחרונים הביאו גם לשינוי במפסק הסרן הקדמי, שרחב יותר כעת בחמישה ס"מ לטובת יציבות טובה יותר בפניות מהירות.

את השינויים למערך המתלים והשלדה ביצעו אנשי היצרנית בסיוע סדנת מולטימטיק, והם חייבו גם שינויים לשלדה. בקייטרהם מבטיחים כעת כי זו תהיה קשיחה יותר ב-25%. מידות ה-7 החדשה עומדות על אורך של 330 ס"מ, רוחב של 168.5 ס"מ וגובה של 114 ס"מ (עם גג סגור, 101.5 כשפתוח). בסיס הגלגלים צמח בתשעה ס"מ מ-222.5 ל-231.5 ב-CSR.
ואם זה לא מספיק, מבטיחים בקייטרהם גם אווירודינמיות משופרת. זאת, בסיוע של חיפויי גלגלים מעוצבים מחדש וקרובים יותר לגלגלים לטובת מקדם גרר יעיל יותר, חרטום גדול יותר, משולב עם ספוילר קדמי - לטובת הפחתת אפקט העילוי ב-50%. לדברי קייטרהם, מסוגלת המכונית להתמודד כך טוב יותר משמעותית עם תת-היגוי במהירויות גבוהות. ויש לכך ערך מוסף נוסף - החרטום הרחב יותר מאפשר קירור טוב יותר של מנוע הקוזוורת' החדש (על כך בהמשך). זאת, אומרים הבריטים, לטובת שווקים בעלי מזג אוויר חם ולח. מי אמר ישראל? (ולא קיבל...).
מנוע קוזוורת'
בקייטרהם מתגאים במיוחד במנוע החדש, יחידת ארבעה צילינדרים בנפח 2.3 ליטר, שמקורה בפורד, ושודרגה על-ידי קוזוורת'. זו תוצע בשתי גרסאות הספק - "בסיסית" עם 200 כ"ס וחזקה-עוד-יותר עם 260. ואם המספרים הללו לא נשמעים מרשימים מאוד בימים בהם "יותר הספק" הוא המוטו של יצרניות הרכב, אולי כעת הוא הזמן לספר על נתוני הביצועים.
אלו עומדים על 3.7 שניות(!) מעמידה ל-100 קמ"ש לגרסה הבסיסית ו-3.1(!!) לגרסת ה-260 כ"ס. אלו נתונים שמכוניות על חזקות ויקרות בהרבה מתקשות לספק. המהירות המרבית עומדת על 225 ו-250 קמ"ש בהתאמה. לביצועים הללו מסייע לא רק המשקל הנמוך, אלא גם תיבת שישה הילוכים ידנית, המעבירה את הכוח לגלגלים האחוריים דרך דיפרנציאל מוגבל החלקה. ואם כבר גלגלים, הרי שמדובר בצמיגי אוון CR500 במידה 225/40R15 מאחור, ו-195/45R15 מלפנים.
_wa.jpg)
תא נוסעים חדש
עוד מספרים בקייטרהם שה-CSR מצוידת ב"תא הנוסעים האיכותי ביותר בתולדותיה", עובדה שככל הנראה לא הייתה קשה להשגה - אחרי הכל, ספרטניות הייתה אז - ועודנה כיום - שם המשחק בכל הנוגע למכונית הספורט הממוקדת הזו. עם זאת, הבריטים מבטיחים כעת לוח מחוונים וקונסולה הממוקדים יותר לכיוון הנהג, ואפילו תא אחסון בין המושבים. מי יודע, אולי בשדרוג המקיף הבא, בעוד 48 שנים, יהיה אפילו מחזיק לכוסות...