הנצחת האיוולת
ועדת הכנסת החליטה סוף סוף לאמץ את מסקנות הוועדה שבדקה את השימוש בטרקטורונים על הכביש
היי, מזל טוב! בשעה טובה החליטה ועדת הכלכלה של הכנסת לאמץ את מסקנות ועדת אפנג'ר. אתם זוכרים ודאי, אותה ועדה נעלמת אודותיה סיפרנו לכם כאן לפני עשרה ימים. אכן כן, אותה ועדה שהמלצותיה שכבו כאבן שאין לה הופכין במשך שנה וחצי. ובכן, לא ברור עדיין אם זה הרעש התקשורתי שעשתה הכתבה ב-Ynet, ששכנע את חברי הוועדה המכובדים לתזוזה אחרי 18 חודשים. מה שבטוח, החלטות לפתע יש.
וכך מהיום, מי שירצה לנהוג על "מיול" או "ריינג'ר", אך אין לו רישיון נהיגה לרכב פרטי, יאלץ להוציא רישיון נהיגה לטרקטור, אחר כך יידרש להמתין שלושה חודשים מבלי לגעת ברכב, רק אז יעבור הכשרה נוספת, ובעקבותיה יוכל לגשת למבחן מעשי – הטסט המיוחל. יופי, הגיע באמת הזמן לסדר מסוים בתחום פרוץ זה. אופס, וכמעט שכחנו. הוועדה אסרה שימוש ברכב מסוג תומקר על הכביש הציבורי, והגדירה אותו כ"טרקטורון שטח", זאת לעומת קטגוריית "טרקטורון משא", אליה שייכים המיול והריינג'ר.
אנחנו שמחים, אבל
אז קודם כל, שוב, המון ברכות לוועדה. קודם כל על כך שהתעוררה מרבצה, שנית וחשוב הרבה יותר שמנעה מצב אבסורדי, מסוכן ומגוחך, בו נערים ונערות משתמשים בכביש הציבורי, בין משאיות לאוטובוסים, מוניות וסתם פראי אדם, שנה תמימה לפני שמותר להם לנהוג במכונית. זאת, כמובן, ללא כל הכשרה בנהיגת כביש.
אבל. בואו ונעמיק מעט לבחון את החלטות הוועדה. למשל, את העובדה כי החליטה לקחת את כלי הרכב הבטיחותי ביותר בין השלושה המוזכרים, התומקר, ואסרה עליו לעלות על הכביש. למי כן התירה? לשני כלי הרכב הפחות בטיחותיים. כלי רכב עם מרכז כובד גבוה יותר ומכללים שמכשירים אותם מלכתחילה לפעילות שאין בינה והכביש הציבורי כל קשר. לא במקרה הם נקראים "טרקטורוני משא".
מה עוד? היא החליטה לשים ללעג את רישיון הנהיגה בטרקטור, שכן היא מאריכה את "תקופת השכחה" מחודשיים לשלושה, אותו פרק זמן בו נהגים צעירים ישכחו למעשה את אשר למדו. והכי חמור הוא הנצחת הקשר הבלתי-הגיוני-בעליל בין כלי הרכב האמורים לטרקטורים חקלאיים. הקשר הזה, רבותיי, הדוק פחות-או-יותר כמו זה הקיים בין גלשן רוח לנושאת מטוסים.
עצלות מסוכנת
מקורות המקורבים לוועדה סיפרו ל-ynet, כי כאשר דנה בנושא הקשר בין טרקטור לכלי הקטן, שמעו חברי הוועדה באופן חד משמעי, ומפי מומחים לנושא, כי אין בין כלי רכב לשעשוע אלה ולטרקטורים לעבודה בשדה, כל קשר. אלא שהוועדה, כך מתברר, פשוט סירבה לייצר קטגוריית רישוי חדשה, והעדיפה ללכת על המוכר והידוע. האם בגלל שזה מסובך מדי, או שמא כך עדיף ליבואני הכלים?
ומה התוצאה של אותה החלטה, או אי-החלטה למעשה? כעת נאלץ לסבול את הפארסה הכוללת לימוד נהיגה כפול ופעמיים טסט מעשי. ואת הגרוע מכל, נהגים צעירים שימשיכו לעלות לכביש ללא נהג מלווה. זוכרים? מכיוון שמדובר ברישיון לטרקטור, פטור הנהג הצעיר מליווי במשך שלושה חודשים.
וכאן כבר צריך לשאול כיצד הצליחה הוועדה להתעלם במהלך שנה וחצי מבעיית נהיגה של נערים ונערות על הכביש הציבורי, ללא כל מלווה. יסבירו בבקשה חברי הוועדה את ההבדל בין מכונית ל"טרקטורון-משא" מבחינת הסכנה לנוהג בו. אם הם מתקשים, אנחנו מוכנים לעשות זאת במקומם – טרקטורון חשוף על הכביש, עם צמיגי שטח צרים ומרכז כובד גבוה, ללא הגנה כלל, מסוכן בהרבה למשתמש בו ממכונית מודרנית עם מערכות בטיחותיות מתקדמות. או שמא הוועדה המכובדת חולקת על קביעה זו?