שתף קטע נבחר

אולמרט מתכנן להנהיג תעריף אחיד וכולל לשיחות הסלולר

עד שיונהג תעריף אחיד יירד מחיר הקישוריות החל ממרץ 2005 בהדרגה במשך 3 שנים בשיעור של 51% - עד ל-22 אגורות לדקה. תעריפי הקישוריות של ה-sms יירדו עד מרץ 2006 ב-90% - ל-2.5 אגורות

כארבעה חודשים לאחר ששר התקשורת, אהוד אולמרט, הודיע על כוונתו להוריד את מחיר הקישוריות (שיחות מרשת לרשת) בין חברות הסלולר בשיעור של 66% עד לרמה של 15 אגורות בינואר 2006, שינה השר את הודעתו מאז. במסיבת עיתונאים שכינס היום (ה') הודיע אולמרט כי מחיר הקישוריות יירד במשך 3 שנים ובהדרגה עד לרמה של 22 אגורות במרץ 2008, לעומת 45 אגורות כיום.

 

בנוסף, הודיע אולמרט כי בכוונתו להנהיג תעריף אחיד וכולל לשיחות סלולר - גם לשיחות בתוך הרשת וגם לשיחות בין רשתות, כך שנושא הקישוריות ייעלם לחלוטין. המשמעות היא שהחברות יצטרכו לתמחר תעריף אחיד לכל השיחות - מחוץ לרשת או בתוך הרשת. לדברי אולמרט, הודעה רשמית על כך תצא

 לחברות הסלולר בינואר 2005, ואז ייפתח תהליך שימוע.  עוד אמר אולמרט, כי יכול להיות מצב בו הנהגת התעריף האחיד תתרחש לפני 2008, ואז כל נושא ההדרגתיות של הפחתת הקישוריות לא יהיה רלוונטי.

 

לפי הודעת משרד התקשורת, הורדת תעריפי הקישוריות תתבצע ב-4 שלבים: בשלב הראשון, במרץ 2005, יירדו התעריפים ב-30%: מ-45 אגורות ל-32 אגורות. במרץ 2006 יירדו התעריפים ל-29 אגורות, במרץ 2007 ל-26 אגורות ובמרץ 2008 ל-22 אגורות. בסך הכל מדובר בהפחתה של 51% במשך 4 שנים.

 

תעריפי הקישוריות של ה-sms יירדו אף הם: מ-28.5 אגורות כיום ל-5 אגורות במרץ 2005 (ירידה של 82%) ול-2.5 אגורות במרץ 2006 (ירידה של 90%).   

 

עוד הודיע אולמרט, כי שיעור התמלוגים לחברות הסלולר יירד החל מ-2006 ב-0.5% מדי שנה (מדובר בסך הכל ב-40 מיליון שקל לכל החברות.

 

ההמלצות הראשוניות

 

על פי ההמלצות הראשונות, תעריפי הקישוריות של מפעילי הסלולר היו אמורים לרדת בתוך כשנה וחצי בשני שלבים: התעריף הנוכחי של 45 אג' יופחת ל-27 אג' בינואר מודעה 2005, ובינואר 2006 יופחת ל- 15 אג' לדקה. עוד המליצה אנליסיס  להפחית בשני שלבים את תעריף הקישוריות של הודעת SMS, מתעריף של 28.5 אג' היום ל- 5.8 אג' בינואר 2005, ולאגורה אחת בלבד בינואר 2006. ע

 

אלא שמאז שמשרד התקשורת אימץ את הדו"ח של חברת הייעוץ הבריטית שבדקה את תעריפי הקישוריות, הופעל עליו מכבש לחצים כבד מצד חברות הסלולר. הן איימו בפיטורי עובדים, בהעלאת מחירי השיחות בתוך הרשת, ובתוספת של תשלומים שונים ללקוחות.  

 

לאחר שמשרד התקשורת העביר לחברות הסלולר את המלצות חברת אנליסיס, נערך שימוע בינן לבין המשרד, אליו צורפו גם שני יועצים - ראובן גרונאו ויעקב גביש. לאחר הליך השימוע נקבעה על ידי המשרד התוצאה  הסופית עליה. גם אנליסיס בעקבות השימוע תיקנה את התמחור שלה מ-15 אגורות ל-19 אגורות.

 

"החלטה נכונה ואחראית"

 

במסיבת העיתונאים היום אמר אולמרט כי "ההחלטה שהתקבלה היא נכונה ואחראית, עם שינוי חסר תקדים בתעריפים. מדובר בהחלטה משותפת של כל הגורמים המקצועיים שהשתתפו בגיבוש התוכנית".

 

אולמרט ציין, כי "זו לא תפיסת עולמנו לפגוע בהישגים וברווחיות של חברות הסלולר. מטרת התהליך היתה ליצור שקיפות מקסימלית במבנה התעריפים, כדי שהצרכנים יידעו בדיוק על מה הם משלמים, ולבחור את הבחירה הנכונה מבחינתם כיצד להשתמש בסלולר שלהם".

  

עוד אמר שר התקשורת, כי "צפינו כי חברות הסלולר יעלו תעריפים אחרים, וזה נלקח בחשבון. אין לנו בעיה עם זה כי המחירים האלו שקופים לציבור. זה לא משחרר את החברות מתחרות ביניהן. כל חברה יכולה לגבות את המחיר שהיא רוצה, אבל היא צריכה לקחת בחשבון שחברה אחרת תתן מחירים נמוכים יותר".

 

אולמרט אמר עוד, כי "התוצאה של ההחלטה משרתת את המטרה: הצרכנים ירוויחו ותהיה להם שקיפות מלאה. הם יידעו בדיוק כמה ועל מה הם משלמים. אין לי ספק שתגבר התחרות".

 

לשאלת ynet אם הוא ציפה למאבק כל כך חריף מול חברות הסלולר, אמר אולמרט כי "שמעתי ממנהלי חברות הסלולר ומבעלי המניות שלהם דברים מאוד לא פשוטים וחסרי תקדים בחריפותם".

 

חברות הסלולר, כמובן, זועמות על ההחלטה למרות שמדובר בהחלטה שונה לגמרי מהמלצות אנליסיס. עם זאת, עדיין מדובר מבחינתן באובדן הכנסות עצום. כל אגורה שמפחיתים מדמי הקישוריות שוות ערך להכנסות בסך של 75 מיליון שקל בשנה. המשמעות של ההפחתה במרץ 2005 ל-30 אגורות היא אובדן הכנסות שנתיות של למעלה מ-1.2 מיליארד שקל לכל חברות הסלולר.

 

מנכ"ל פלאפון, יעקב גלברד, כבר מסר כי "מדובר בהחלטה חפוזה שתוביל לעליות מחירים". גם בסלקום מביעים זעם על ההחלטה.

 

לתגובת חברות הסלולר לחצו כאן.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים