שתף קטע נבחר

איך לבחור מצלמה דיגיטלית

איך לבחור את המצלמה הדיגיטלית הנכונה עבורכם מבין כל מאות האפשרויות? על מה חשוב להקפיד ומה קובע את איכות המצלמה? מעבדות PC Magazine בדקו מצלמות רבות במטרה לענות על שאלה זו בצורה מוסמכת

קניית מצלמה דיגיטלית היא עסק מלחיץ. החנויות מחזיקות במלאי רק קומץ של מצלמות שמתחלפות בקצב מסחרר, והמוכרים בדרך כלל לא ממש עוזרים להחליט - משום שחלקם מבינים בזה פחות מכם. אפשר לבקש המלצות מחברים, אבל אפילו אם הם אוהבים את המצלמה שלהם, ייתכן שהיא כבר ירדה מהמדפים.

 

היצרנים מחליפים את כל הדגמים שלהם במחזוריות של חצי שנה בערך. תצטרכו לחיות עם הידיעה, שהמצלמה תהייה מיושנת עוד לפני שהגעתם הביתה והוצאתם אותה מהאריזה בפעם הראשונה. כנראה שנמשיך לחיות עם ההרגשה שהטכנולוגיה רצה מהר מדי עוד כמה שנים טובות. כך או כך, לא צריך להרים ידיים. קצת איסוף מודיעין, וכמה סקירות מוצרים שלנו יעזרו לפשט את התהליך ולהגיע הביתה עם מצלמה שעונה לדרישותיכם.

 

כמו במחשבים, טלפונים ומכוניות, מצלמות דיגיטליות באות בכל הגדלים והצורות, ואחרי שבחרתם במצלמה מסוימת תאלצו לחיות איתה זמן מה. לכן, כדאי לפרק את תהליך ההחלטה למספר היבטים, ולהשוות בין המצלמות, כדי לקבוע איזו מתאימה ביותר לצרכים. למשל, רצוי לבדוק איכות תמונה, ביצועים, מידת הארגונומיה של המוצר, העיצוב, המיומנות שלכם כצלמים, וכמובן את המחיר.

 

מה חשוב ומה לא

 

הבעייה העיקרית בבחירת מצלמה דיגיטלית היא לדעת מה חשוב לכם כמשתמשים ומה משמש בסך הכל אמצעי לשיפור התדמית של המצלמה בלי לתרום ליכולת שלכם להפיק ממנה תמונה טובה בתנאי צילום אופייניים לצורת השימוש שלכם. 

 

צמצם ומהירות

  

במצלמה דיגיטלית מוחלף הפילם הישן בחיישן CCD. כמו הפילם, גם הוא מושפע מהחשיפה לאור. במצלמות בסיסיות - כוון ולחץ - לא תוכלו לשנות את גודל הצמצם ומהירות סגר התריס, כלומר לא תשלטו על החשיפה לאור. מצלמות מתקדמות יותר יאפשרו שליטה טובה יותר, במחיר פשטות שימוש. עניין של טעם. היחידה המודדת את פתיחת הצמצם מיוצגת על ידי האות f. ככלל עדשה גדולה ו-f קטן יבטיחו תוצאות טובות.

 

זום

  

יכולת הזום קובעת עד כמה נוכל להתקרב לאובייקט המצולם. לכו על זום אופטי, והתעלמו מהפרמטר של זום דיגיטלי - מדובר בגימיק המגדיל את התמונה תוך פגיעה באיכותה. הסטנדרט בחנויות היום הוא זום אופטי כפול 3, גדול יותר יהיה טוב יותר.

 

פלאש

 

לרוב המצלמות הדיגיטליות יש פלאש מובנה המספיק לטווח של שישה מטר. לרוב, בגלל מיקום הפלאש הוא יוצר לרוב אפקט של "עיניים אדומות" בתמונה - מצלמות רבות כוללות מנגנון לביטול האפקט המרגיז.

 

מגה-פיקסלים

 

הם נשמעים נורא חשובים, אבל אלגוריתם עיבוד התמונה וההיבטים האופטיים חשובים לא פחות. לעיתים קרובות (יותר קרובות ממה שאתם משערים, משום שיש הרבה פחות יצרני CCD מיצרני מצלמות) אפשר למצוא את אותו חיישן (כלומר את אותו שבב CCD עם אותה אבחנה נומינלית) בשתי מצלמות שונות של שני יצרנים שונים, ואיכות הצילום תהיה שונה משום שלכל אחד מהם יש מעבד תמונה משל עצמו. מדי פעם נתקלנו במצלמה המפיקה תוצאות טובות יותר מאשר אחרת עם יותר מגה-פיקסלים.

 

עם זאת, אי אפשר לזלזל לחלוטין בכמות המגה-פיקסלים, המשליכה על הגודל המרבי של התמונה שאפשר להדפיס, כמו גם על היכולת לעבד את התמונה תוך שמירה על איכות מתקבלת על הדעת. שימו לב שיכולת זו נשמרת רק אם לא דוחסים את התמונה באגרסיביות. אם אתם מחפשים להגדיל תמונה לגודל של פוסטר, עליכם לשמור עליה בפורמט RAW או TIFF.

 

מסך

  

בידקו את מסך ה-LCD שמאחורי המצלמה, המאפשר לראות את התמונה לפני הלחיצה הגורלית. שימו לב שהתמונה שהוא מספק איכותית, ושהממשק - האייקונים השונים המספקים מידע על פעולות שניתן לבצע במצלמה - ברורים וגדולים מספיק.

 

כרטיס הזיכרון

  

התמונות שתצלמו יאוחסנו על כרטיס זיכרון (לחלק מהמצלמות יש גם זיכרון פנימי מובנה). רוב המצלמות תומכות בתקן אחד בלבד מבין כמה תקנים שונים של כרטיסי זיכרון. בדקו מה נפח הכרטיס המסופק עם המצלמה. רוב המצלמות החדשות כוללות 32 או 64 מגה בייט לפחות. זה לא בהכרח מספיק וסביר שתקנו כרטיס נוסף - ככל שאיכות התמונה טובה יותר, היא תופסת נפח גדול יותר. אפשר לקרוא עוד על כרטיסי הזיכרון בכתבה הבאה.

 

איכות התמונה

 

מדד חשוב יותר מאשר כמות הפיקסלים. רוב המצלמות מוציאות תמונות טובות, עשירות בצבע, ובעלות חדות וטווח דינמי, שיירצו את רוב החובבים. דירגנו את המצלמות שבדקנו לפי חדות (יותר קווים מופרדים לאינטש, lpi, בצילום המטרה הסטנדרטית - יותר טוב) ולפי אחוז הפיקסלים שנתפסו במעבר (transition pixels) בין שחור ללבן (יותר פיקסלים "אפורים" במקום מעבר חד - פחות טוב). בדקנו גם רפרודוקציית צבע ודיוק משך החשיפה בצילום אוטומטי.

 

אם כל כוונתכם היא לשלוח את התמונות הדיגיטליות בדואר אלקטרוני, או להדפיס אותן על נייר רגיל, אל תהיו בררנים, משום שגם מצלמות די פשוטות וזולות יספקו את האיכות הדרושה. המחיר ישחק תפקיד מפתח ועם הכסף הנחסך תוכלו לקנות הרבה דיו להדפיס הרבה תמונות. אבל אם אתם רוצים דיוק כירורגי והדפסה מקצועית בגודל כרזה, איכות היא לא מילה גסה.

 

מהירות/השהיית צילום

 

המצלמות הדיגיטליות נעשות יותר מהירות אבל הן עדיין איטיות יותר ממצלמות פילם. בדקנו את זמן האתחול של כל מצלמה, ואת זמן המחזור - משך הזמן בין תמונות. זמני אתחול ממושכים עיצבנו אותנו, וזמני מחזור ממושכים - אפילו יותר. אין לנו פרמטרים שמתאימים לכולם, משום שכנראה מחצית הקונים פחות קצרי רוח מאיתנו והחצי השני הרבה יותר עצבניים מצוות הבוחנים. קנו מצלמה רק אחרי שבדקתם את הזמנים כשהיא ביד - אל תסיקו מסקנות מהמפרט הטכני - ורק אם אתם בטוחים שביכולתכם לחיות בשלום עם הקצב של המצלמה. אם צריך לקנות ללא הזדמנות בדיקה פיזית, מדדו עם שעון עצר איך מרגישות חמש שניות המתנה בין צילום לצילום.

 

המאפיינים הנדרשים

 

לכאורה כל המצלמות מציעות מצב אוטומטי לחלוטין, פשוט ללחוץ על ההדק והמצלמה תצלם. מה שמפתיע הוא, שהתמונות הדיגיטליות יוצאות בהחלט לא רע גם אם הידע בצילום הוא אפסי (מה שלא נכון בצילום על פילם). אבל אם יש לכם יומרות קצת יותר מפותחות, לתת לתמונות אופי אישי יותר, אומנותי יותר, המצלמות הדיגיטליות מעל רמת המינימום מקנות שליטה בפרמטרים כאוות נפשכם (חשיפה, צבע, טווח דינמי, מניעת עיניים אדומות, אפשרויות צילום פנורמי).

 

בשיפוט לצורך סקירה זו ובאופן כללי כהמלצה לחובבים - נעדיף מצלמה שמצלמת תמונות טובות יותר, על פני מצלמה שרק מתהדרת במאפיינים. תמיד תוכלו להסיר "עיניים אדומות" בעיבוד תמונה שנעשה אחר שהתמונות הועברו למחשב, אבל לעולם לא תוכלו להוסיף את הפרטים שמצלמה גרועה פיספסה.

 

ארגונומיה וסגנון

 

גם אלה חשובים, אפילו חשובים מאוד. שאלו את עצמכם, איך המצלמה מרגישה ביד: כבדה מדי? גדולה מדי? ואולי היא נוחה למדי לאחזקה ביד בזמן הצילום אבל לא לתלות על הצוואר במשך יום שלם? האם גוף הפלסטיק שלה מרגיש כמו צעצוע? האם המתכת לא מחליקה מידיים רטובות? האם הכפתורים נמצאים במקום הגיוני? יש מהם יותר מדי או פחות מדי?

 

אפשר להגיע אליהם גם אם האצבעות קצרות או עבות מהיד האידיאלית של המעצב? האם קל להתמצא בתפריטים? לגלות את כל התכונות בעומק הקינון שלהם? ולקינוח - מצלמה היא גם סמל סטטוס, ולא תרצו לקחת מצלמה שתביך

 אתכם. אנו לא נקבע מוסכמות בנושא הסגנון, אבל יש מצלמות שפשוט מזמינות יותר לקחת אותן בידיים.

 

סיווגנו את המצלמות לפי הקטגוריות הבאות: קטנות וזעירות (קומפקטיות), סופר-זום (פחות קומפקטיות), מצלמות חובבים (דגש על איכות יותר מאשר קומפקטיות), ומצלמות SLR דיגיטליות (שהן בפירוש לא קומפקטיות). אתם מוזמנים ללחוץ על הקישור בכל אחת המסגרות כדי לקרוא את הסקירה הרלוונטית עבורכם:

 

מצלמות קטנות וקטנות מאוד

 

אלה אינן הטובות ביותר, הקטנות ביותר, היפות ביותר, או המתוחכמות ביותר. הן מצלמות צילומים לא רעים, ומצוידות בעדשות טובות יותר ומפגינות ביצועים טובים יותר ביחס לרוב המצלמות הקטנות מאוד (הסקסיות יותר, והיקרות יותר). למצלמות הקטנות אין מאפיינים וביצועים מקצועיים, אבל הן הפופולריות ביותר הודות לנוחיות "כוון ולחץ" ומחיר נוח.

 

ישנן מצלמות זעירות אשר קטנות מספיק כדי שתערסלו אותן בכף ידכם כצעצוע יקר ערך - במיוחד לאלה שחייבים את הצעצועים הכי שווים. הן יכולות להיות פשוטות או מתוחכמות, ועם כמות מגה-פיקסלים קטנה או גדולה. בכל אופן, הביצועים, רמת המאפיינים ואיכות הצילום אינם מרשימים כמו העיצוב.

 

מצלמות חובבים

 

הן גדולות יותר, ויקרות יותר. יש להן כפתורים יותר הגיוניים, עדשות טובות יותר, ויותר מאפיינים. הכי חשוב - הן מצלמות תמונות טובות יותר, שניתן להדפיס על נייר גדול יותר. בדרך כלל יש להן ביצועים טובים יותר, זום חזק יותר, אבחנה טובה יותר, ושליטה טובה

על ההיבטים הטכניים של הצילום.

 

מצלמות סופר-זום

 

המגדילות פי 10 ומעלה, הן תת מחלקה שמגשרת בין מצלמות החובבים למצלמות הקומפקטיות.

הן מצוידות בעדשות ורסטיליות, המהוות את נקודת המשיכה העיקרית

של הקטגוריה. חלק ממצלמות אלה עשיר במאפיינים מתקדמים, המתאימים לחובבים, אם כי קהל המשתמשים מעדיף בדרך כלל לצלם אוטומטית. הן נמכרות במחיר הנע בין מחירי המצלמות הקומפקטיות לבין מצלמות החובבים האחרות.

 

מצלמות SLR דיגיטליות

 

מצלמות SLR דיגיטליות

שולטות בכיפה של עולם הצילום הדיגיטלי, עם צילום רפלקס אמיתי, אפשרות להחליף ולהוסיף עדשות, שליטה מוחלטת על המפתח והחשיפה, ושפע אבזרי עזר. בנוסף למאפיינים המתקדמים, בורכו מצלמות אלה בביצועים השקולים לאלה של מצלמות פילם 35 מ"מ מבחינת מהירות, הצגת שדה הצילום בחדות המאפשרת מיקוד ידני או בחירת עומק שדה. הן מצלמות את הצילומים הטובים ביותר, ובאיכות הטובה ביותר מבין כל הדיגיטליות.

 

תהליך בחירה רציונלי

 

בשורה התחתונה, הכל נחתך על פי השאלה, כמה כסף אתם רוצים להשקיע. עליכם להחליט על חשיבות הצורה החיצונית והמאפיינים, ועל פי השימוש שאתם צופים לה.

את תהליך הבחירה אפשר כך לחלק לשלבים:

 

• חפשו מצלמה בגבולות התקציב שלכם. זה הפרמטר הראשון משום שהקושי הגדול ביותר הוא לא להיסחף למעלה - כי האויבת של מצלמה מספיק טובה היא מצלמה עוד יותר טובה.

 

• בחנו את סקירת המוצרים ואת המלצותינו, בחרו מועמדות שבאות בחשבון הסופי.

 

• אל תסתפקו בקריאה ובהמלצות כתובות. בדקו אותן בחנות, ואם יתאפשר לכם, קחו אותן להתנסות בחוץ. אפילו שעה אחת של סיבוב בקניון וצילומים אקראיים בתנאים שונים יתנו לכם מושג טוב יותר האם המצלמה מתאימה לצורת השימוש המיועדת.

 

• חפשו בשוק את העסקה הטובה ביותר - אבל היזהרו ממציאות. יש אתרי Web שמוכרים דגמים שלא מיובאים בצורה סדירה לישראל, או מצלמות Refurbished, כלומר שהוחזרו ליצרן לצורך תיקון.

 

• המחירים המצוינים בסקירות הם מחירי שוק בארה"ב. בישראל יש להוסיף מיסים ועלויות יבוא - כך שמחיר הוגן הוא בערך 30 אחוז מעל המחיר האמריקאי.

 

כתבו: דניאל גרוטה וסאלי ווינר גרוטה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פי סי מגזין
לפעמים כדאי להשקיע יותר
צילום: פי סי מגזין
מומלצים