שתף קטע נבחר

למה בנות פוחדות ממתמטיקה?

רתיעה מתחרותיות, הערכה עצמית נמוכה, חוסר תמיכה מצד המשפחה והחברה - טוענים המומחים, אחראים לתופעה. ראש חוג ללימודי מתמטיקה: החברה מעודדת את הבנים ללמוד חמש יחידות מתמטיקה ומשדרת לבנות שהן צריכות להצליח בתחומי ההומניים

המאמצים שנעשו בשנים האחרונות במשרד החינוך כדי לקרב את הבנות לתחומי המתמטיקה והפיזיקה, החלו להניב פירות, לפחות במתמטיקה. יותר ויותר בנות ניגשות לבחינת הבגרות במקצוע זה ואף מצטיינות בו יותר מהבנים. ובכל זאת: יותר בנים מבנות ניגשים לבחינה במתמטיקה ברמה מוגברת של חמש יחידות ומספר הבנות שלומדות פיזיקה נמוך יחסית לבנים. גם בתחרויות ובאולימפיאדות במתמטיקה, פיזיקה, מחשבים ושחמט מספרן של הבנות נמוך יותר.

 

"מעט מאוד בנות נוטלות לצערי חלק בתחרויות הבינלאומיות בתחומים אלה, למרות שאין הבדל ביכולת בינן לבין הבנים", אומר ד"ר דוד גינת, מרצה מאוניברסיטת תל-אביב ששימש ראש נבחרת הנוער של ישראל במחשבים באולימפיאדת אתונה האחרונה. "ייתכן שתחרותיות מרתיעה בנות, בניגוד לבנים, שמתח והישגיות מושכים אותם מאוד".

 

הערכה עצמית מפורזת

 

אנשי חינוך ומומחים מציינים מספר הסברים אפשריים לרתיעה של בנות מתחומי המתמטיקה והמדעים. לצד היעדר תחרותיות ותעוזה בקרב בנות, הם מונים גם מסורת של חיזוקים סמויים וגלויים הניתנים לבנים על-ידי המורים וההורים יותר מאשר לבנות ותחושת נחיתות והערכה עצמית נמוכה שחשות חלק מהבנות.

 

מחקר שנערך באחרונה באוניברסיטת חיפה ובדק האם יש קשר בין הערכה עצמית גבוהה לבין שיפור ההישגים במתמטיקה, מצא כי חיזוק ההערכה העצמית של בנות לגבי יכולותן במתמטיקה תורם לשיפור ההישגים שלהן במקצוע זה. 

לדברי עורכת המחקר, דר ג'ני קורמן, מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, המתמטיקה מוגדרת כמקצוע גברי. במחקר נטלו חלק 259 תלמידים מכיתות ח'-ט', מתוכם 143 בנות ו-116 בנים.

 

 

 

במחקר עולה כי בנים העריכו את עצמם באופן מוגזם במתמטיקה, למרות שבפועל הציונים שקיבלו היו נמוכים יותר. ממוצע הציונים שנתנו לעצמם בסולם מ-1 עד 6 היה 5.23 בעוד שממוצע הציונים שקיבלו היה 4.79. הבנות, לעומת זאת, נתנו לעצמם ציון ממוצע של 4.52 ואילו ציוניהן בפועל היו 84.4.

 

בשלב השני של המחקר נבדק הקשר בין הערכה והאדרה עצמית ונמצא, כי בנות שהעריכו את עצמן לחיוב בצורה מוגזמת, שיפרו את כישורי הלמידה שלהן במתמטיקה. דר קורמן: "המחקר מוכיח שצריך לחזק את ההערכה העצמית של הבנות לגבי מתמטיקה, אפילו על חשבון הדיוק במסרים, כדי להכניס אותן למעגל חיובי של מאמץ ושיפור הישגים".

 

"לעומת זאת, חיזוקים בכל תנאי עלולים לפגוע בהתנהגות הלמידה של הבנים. הצורך במערכת חיזוקים דיפרנציאלית לשני המינים מציבה אתגר לא פשוט בפני מערכת החינוך, ומהווה תמיכה ברעיון ליצור מסגרות לימוד נפרדות לבנים ולבנות במתטיקה ומדעים".

 

לא מגיעות לבחינות

 

רפי שפיז, מדריך שחמט בכיר, מנהל פרויקט ילדים חושבים, תושב רמת-גן, מציין, כי מספר הבנות המשתתפות בחוגים ובמסגרות שונות לשחמט, נמוך. לדבריו, מדובר ביחס של בת אחת לארבעים-חמישים בנים. שפיז: "גם במצב שבו יש תלמידה שמשתתפת בשיעור שחמט ומגלה יכולות מצוינות, הרי שביום התחרות היא לא תגיע אליה מסיבות שונות.

 

"גם במשחקים המתקיימים בסוף כל שיעור חלק מהבנות מבקשות לא להשתתף למרות שהן יותר טובות מהאחרים באותה כיתה. מובן שמיותר לציין שלבנות יכולות בדיוק כמו לבנים בתחום. עובדה, השחקנית הטובה ביותר בשחמט, יהודייה בשם יהודית פולגה, החיה ומשחקת בנבחרת ארצות-הברית, ויתרה מראש על השתתפות בתחרויות נשים ומתחרה בהצלחה רבה מאוד מול גברים".

 

משרד החינוך הנהיג במספר בתי-ספר תיכוניים ניסוי במסגרתו נעשתה הפרדה בין בנים לבנות בשיעורי המתמטיקה כדי לבדוק האם הדבר ישפיע עליהן בתהליך הלמידה. התברר שכתוצאה מההפרדה, הבנות שיפרו את ציוניהן באופן משמעותי, התבטאו בחופשיות ונתנו ביטוי ליכולות שלהן ללא לחצים חיצוניים.  

 

שולי אופיר, מרכזת תחום מתמטיקה במכללה האקדמית לחינוך גורדון, סבורה כי ההבדלים בין הבנים לבנות בתחום לימודי המתמטיקה נובעים מסיבות חברתיות. "החברה מעודדת יותר את הבנים ללמוד חמש יחידות מתמטיקה ומשדרת לבנות שהן צריכות להצליח יותר בתחומים ההומניים ובאמנות", אומרת אופיר.

 

"זה לא נכון. לדעתי, מבחינת החשיבה המתמטית בנים ובנות שווים". לדברי אופיר, מחקרים שנערכו מוכיחים כי אין כמעט הבדלים בין בנים ובנות בתחום החשיבה המתמטית. "הבנות זוקות לעידוד", היא סבורה. "אם קצת קשה להן, הן שואלות את עצמן למה להן ללמוד מתמטיקה ומוותרות, שכן החברה משדרת להן שהן צריכות ללמוד תקשורת ותיאטרון".

 

"המשפחה, החברים והחברה בכלללותה צריכים לשדר לבנות שהן מסוגלות לכך. אני, באופן אישי, עודדתי את בנותי ללימודי מתמטיקה ואמרתי להן כל הזמן שהן מסוגלות לכך". ביטוי לתפיסה השגויה לפיה נשים אינן שוות לגברים קיים גם בחברות ההייטק, בהן מועסקים גברים יותר מנשים. והרי מי לימד את אותם בנים הלומדים חמש יחידות לימוד? כמובן שמורות. 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אז למה בנות פוחדות ממתמטיקה?
אז למה בנות פוחדות ממתמטיקה?
צילום: סי די בנק
מומלצים