שתף קטע נבחר

מינויים חריגים בנמל אשדוד מרוויחים עשרות אלפי שקל

בלעדי: מטיוטת דו"ח ביקורת פנימי של רשות הנמלים עולה כי 60 עובדים בנמל אשדוד, רבים מהם בכירים, נקלטו בתפקידים המניבים להם שכר של עשרות אלפי שקלים בחודש. המינויים נעשו בלא מכרז או בלא ועדת קליטה, ונמצאו לא ראויים לתפקידם. גורמים בנמל: "מנכ"ל הרשות ידע ולא עשה דבר"; הנהלת הרשות: "כשהדו"ח יוגש, נתייחס אליו"; גם הדלפת הדו"ח אינה מקרית: רשות החברות בוחרת בימים אלה מנכ"ל לחברת הנמל

יותר מ-40% מהעובדים בנמל אשדוד נקלטו בדרך לא ראויה לעבודתם, אך זה לא מונע מרבים מהם להרוויח משכורות חודשיות של עשרות אלפי שקלים. כך עולה מטיוטת דו"ח פנימי חמור שהנהלת הנמל מכינה.

 

על פי הדו"ח, בשנים 2003-2002 נקלטו בנמל כ-60 עובדים, רובם בכירים, בלא מכרז ובלא שעברו את ועדת הקליטה ושלבים אחרים בהליך המיון התקין שרשות הנמלים קבעה להם. רבים מהעובדים הם קרובי משפחה של בכירים ועובדים בנמל.

 

בין השאר, מציין הדו"ח, כי קליטתו של סגן מנהל הנמל, דוד בן הרוש, נעשתה שלא לפי הנוהל: בן הרוש חתם על חוזה העסקתו רק 10 חודשים אחרי שהחל לעבוד בנמל, בלא שעבר ועדת קבלה. זאת, כיוון שלא היה מוכן לחתום על החוזה שהוצע לו מלכתכילה, בשל תנאי השכר שהיו כלולים בו.ל-ynet נודע כי בן-הרוש אמור להרוויח בין 50 ל-60 אלף שקל לחודש.

 

עוד קובע הדו"ח, כי גם ראש מדור שיווק וקשרי לקוחות, מירב דמרי, מועסקת בלא מכרז ובלא תקן, בעקבות שיחה עם מנהל הנמל; שכרה של דמרי נאמד בסביבות 30 אלף שקל לחודש.

 

עוד קובע הדו"ח, כי עובד בשם נסים מוסקוביץ', מועסק כאחראי על מסוע הפח בנמל, אף שהמסוע אינו קיים מזה כ-4 שנים. שכרו של מוסקוביץ' נאמד בכ-60 אלף שקלים לחודש. ואילו האחראי על מתקני הפחם בנמל, יוסי בן-נעים, עובד זה 3 שנים במשרה מלאה, למרות שמנהל הכספים של הנמל המליץ להעסיקו במשרה חלקית בלבד שכרו נאמד בכ-30 אלף שקל לחודש.

 

בדו"ח נאמר כי רכז ההדרכה לשומרים בנמל, אילן מטלון, שלח את קורות החיים שלו רק כחודש אחרי שהחל לעבוד; גם שכרו של מטלון נאמד בכ-30 אלף שקל לחודש; ואילו המפקח על עבודות הבנייה בנמל, אשר חמו, הוא קרוב משפחה של בכיר אחר, והוא מועסק בחוזה אישי שנחתם חודשיים אחרי שהחל לעבוד.

 

במסגרת הכנת הדו"ח, בדקה ועדה מקצועית את תיפקודם של העובדים ומידת התאמתם לתפקידם. הוועדה קבעה, כי חלק גדול מהעובדים שנקלטו באותה תקופה, קיבלו ציון שלילי, כלומר, בכלל לא היו ראויים להיות מועסקים בתפקידם. 

 

הדו"ח קובע, כי הליקויים בקליטת העובדים גרמו להעלאה גדולה בהוצאות השכר שלהם.

 

עוד קובע הדו"ח, כי מרבית העובדים הזמניים בנמל המועסקים בתפקידים מנהליים, הם בני עובדים ומקורבים, שנקלטו ישירות, בניגוד לנוהל, המחייב להעסיק אותם באמצעות מכרזים פומביים, או באמצעות לשכת התעסוקה וחברות כוח-אדם.

 

הנהלת הנמל: מדובר בנורמות ישנות 

 

מהנהלת נמל אשדוד נמסר בתגובה: "הנהלת רשות הנמלים והנהלת נמל אשדוד פועלים זה למעלה משנה להביא לשינוי יסודי בכל הקשור לקליטת עובדים לעבודה בנמל. זאת על ידי ביצוע תהליך קליטה מקצועי, פומבי ושוויוני ומתן עדיפות לשיבוץ באמצעות מכרזים פנימיים וחיצוניים. טיוטת דו"ח הביקורת הפנימית משקפת נורמות שנהגו בנמלים בעבר ואשר הנהלת הנמל עושה בימים אלו מאמצים גדולים לעקרם מן השורש.

 

"תהליך הקליטה והמיון המתקיים בימים אלו בנמל אשדוד שקוף ופתוח לכל, לראשונה בתולדות הנמל ובתולדות רשות הנמלים בכלל. תהליך המיון מבטיח בחירת מועמדים על בסיס איכותי בלבד ומתן הזדמנות לכל. מכל מקום, אף אחד מהמינויים הלא תקינים היה של מנהל הנמל, שאול רותם, וכל ניסיון לייחס לו מינוי לא תקין נובע מניסיון הוועדים ליצור ספין תקשורתי. העובדים שהוזכרו נבחרו על סמך מגוון כישורים, וראויים לתפקידם".

  

האם מנכ"ל הרשות ידע?

 

הנהלת רשות הנמלים טרם קיבלה את הדו"ח לידיה. ואולם, בהנהלת הנמל טוענים, כי מנכ"ל הרשות, עמוס רון, ידע על כל הפרטים המופיעים בדו"ח. בהנהלת הנמל טוענים כי רון אישר כל מינוי המופיע בדו"ח. גורמים בנמל טוענים, כי רון ידע גם על העובדה שהביקורת הפנימית מכינה דו"ח כזה, ולא עשה דבר במשך כל התקופה.  

 

"השתלשלות העניינים סביב הדו"ח הזה מוכיחה שהנמל מסריח מהראש", טוענים גורמים בנמל. "ההנהלה קלטה עובדים בלא מכרז, לפעמים בלא תקן, שילמה להם משכורות מנופחות, ואחר כך האשימה את ועד העובדים ואת ההסתדרות בשחיתות, במקום את עצמה".  

 

מהנהלת רשות הנמלים נמסר בתגובה: "אותם מינויים ושיבוצים הדורשים את אישור מנכ"ל הרשות נבחנו על ידו ונמצאו ראויים ומתאימים לתפקיד ולצרכי הנמל".

 

הדלפת הדו"ח: הכל פוליטיקה

 

גם מועד פרסום הדו"ח קשור בסבך הפוליטיקה הפנימית העכורה של רשות הנמלים. רשות החברות הממשלתיות פרסמה לאחרונה מכרז, לבחירת מנכ"ל לחברות הנמל העצמאיות, האמורות לקום במקום נמלי אשדוד ואילת במסגרת הרפורמה בנמלים. בין המתמודדים: מנהל הנמל הנוכחי, שאול רותם. גורמים ברשות הנמלים טוענים, כי הדו"ח פורסם בימים אלה כדי להכשיל את מועמדותו של רותם לתפקיד.

 

גם מהנהלת רשות הנמלים נמסר באותו נושא: "מאחורי הפרסומים עומד ועד העובדים המתנגד לרפורמה החשובה בנמלי הים ולשינוי היסודי שמובילה הנהלת הרשות בכל הקשור לתהליכי קליטת עובדים בנמלים. הוועד מעוניין בהמשך המצב הקיים - אך נכשל בכל עתירותיו לבתי הדין בנושא".

 

דובר הנמל, יגאל בן זיקרי, מסר כי מפאת צינעת הפרט מסרבת הנהלת הנמל להתייחס לגובה שכרם של העובדים. ואולם גורמים המקורבים הלנהלת הנמל טוענים כי סכומי המשכורת המצוטטים בכתבה מופרזים וגבוהים בעשרות אחוזים מן השכר האמיתי המשולם לאותם עובדים.

 

מוועד העובדים בנמל אשדוד נמסרבתגובה: "אנו דוחים את הנסיון להטיל עלינו את האחריות. אנחנו לא קלטנו את העובדים בהם מדובר. הנהלת הנמל והעומד בראשה היא אשר קלטה והיא אשר קבעה את שכרם. אנו דורשים בדיקה מהירה של הנושא".


פורסם לראשונה 08/12/2004 16:02

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גדי קבלו
הנמלים: מינויים לא תקינים שעלו הרבה כסף
צילום: גדי קבלו
מומלצים