שתף קטע נבחר

גוגל מעלה את הספריות לרשת

ענקית החיפוש הכריזה על הסכמים עם ספריות מחקר מובילות בארה"ב, לפיהם תעלה 15 מיליון ספרים לרשת, שיהיו זמינים לחיפוש חינם, תוך 10-20 שנים. לקראת מימוש חזון הספריה הגלובלית?

צעד ראשון לקראת ספריה גלובלית. גוגל מכריזה היום (ג') על שורה של הסכמים עם ספריות המחקר המובילות בארה"ב, לפיו תחל בהמרת מיליוני ספרים לפורמט דיגיטלי, על מנת שיהיו זמינים לחיפוש חינם ברשת.

 

גולשים יוכלו לחפש מילות מפתח בספרים ולקרוא בהם - חינם, אך ייחשפו לפרסומות. תוצאות החיפוש יוצגו במסגרת מנוע החיפוש הרגיל של גוגל, הכולל בשלב זה מאגר של שמונה מיליארד דפי אינטרנט ונהנה מעשרות מיליוני מבקרים בכל יום.

 

ההסכמים מקיפים שבע ספריות גדולות, בהן הספריות של אוניברסיטת הארוורד, מישיגן, סטנפורד והספריה הציבורית של ניו יורק. התכנים שייסרקו אינם כוללים ספרות אקדמית בלבד ויכללו גם רומנים, שירה, ספרות תיעודית, פוליטית ואמנות, נמסר מאוניברסיטת אוקספורד. היעד הוא להעשיר את האינטרנט (ואת גוגל) בתכנים איכותיים שרובם אינם זמינים כיום ברשת, אשר יהיו ניתנים לחיפוש במקום אחד.

 

15 מיליון ספרים יועלו לרשת

 

גוגל הסכימה לרתום את יכולותיה הטכניות לטובת הפרויקט ותהיה אחראית על הסריקה והדיגיטציה של עשרות אלפי דפים ביום בכל ספריה. אנשי החברה יסרקו ספרים ומסמכים בספריות אלה באמצעות סורקים מתקדמים ומהירים. אחד האתגרים שיוצבו בפני הסוקרים תהיה ההתמודדות עם המרת תכנים בשפות שאינן אנגלית באמצעות טכנולוגיית OCR.

 

על אף שמנהלי גוגל סרבו למסור מידע על עלות הפרויקט, על פי הערכות מדובר בעלות של 150 מיליון דולר (10 דולרים לכל ספר מבין 15 מיליון הספרים והמסמכים הכלולים בהסכם). ספרנים המעורבים בפרויקט מעריכים כי הוא יארך עשור עד 20 שנים לפחות.

 

פרסום בדפי התוצאות

 

ענקית החיפוש לא משקיעה הון בפרויקט רק כדי להעשיר את המרחב הדיגיטלי בידע אנושי הנגיש לכל גולש, כמובן. החברה מתכוונת להרוויח באמצעות הצבת פרסומות רלוונטיות בתוך דפי התוצאות - בדומה לאלה המשולבות במנועי החיפוש של החברה ובשירות הדואר האלקטרוני Gmail. דפי הספרים לא יכללו פרסומות אך יפנו את הגולש לרכישת הספר באמזון - מקור ההכנסה של הספריות משיתוף הפעולה. קישורים נוספים יפנו גולשים לאתרי הספריות הציבוריות כך שיוכלו ללוות ספרים בהם.

 

ההסכמים של גוגל עם הספריות מאפשרים לחברה לפרסם במלואם רק ספרים ישנים אשר אינם מוגנים בזכויות יוצרים. כאשר מדובר בספרים המוגנים בזכויות יוצרים, גוגל תאפשר חיפוש בכל הטקסט אך תציג רק קטעים מתוכו. נוסף על כך, החברה תגביל את יכולת המשתמש להעתיק את התכנים או להדפיסם.

 

המגמה: להעלות מידע אקדמי לרשת

 

הצעד האחרון הוא חלק ממגמה גוברת בחודשים האחרונים, להעלות גם מידע אקדמי לרשת ולהנגיש אותו בפני שיעור רב יותר מקבוצות היעד (סטודנטים, חוקרים) שנחשפו אליו בעבר. גוגל השיקה לאחרונה את Google Scholar, מנוע חיפוש למחקר אקדמי.

 

גוגל לא לבד. ספריית הקונגרס בארה"ב הכריזה לאחרונה על יוזמה ליצור ארכיון דיגיטלי המקיף מיליון ספרים, בה נוטלים חלק ספריות מקנדה, מצרים, סין והולנד, כאשר בשלב ראשון יועלו לרשת 70 אלף כותרים עד חודש אפריל. במסגרת פרויקט "גוטנברג" הוותיק הועלו כ-13 אלף ספרים לרשת. אולם, כל היוזמות האלה עומדות בצל לצד הפרויקט האחרון של גוגל.

 

"מטרת המיזם היא לפתוח את המנעול הסוגר על מידע עשיר ואיכותי מחוץ לרשת ולהעלות אותו לרשת", אמרה סוזאן ווג'קיקי, מנהלת המוצר בגוגל. החברה הכריזה בעבר על הסכמים עם הוצאות לאור גדולות, בהם ספרי פינגווין, הארפר-קולינס ואחרים, לפיהם החברה תעלה ספרים של חברות אלה לרשת במסגרת תוכנית Google Print.

 

ההר יבוא אל מוחמד

 

"מדובר בהזדמנות חשובה להביא את בשורת התכנים שלנו לשאר העולם", אמר פול לקלרק, נשיא הספרייה הציבורית של ניו יורק. "כך תיפתר בעיה עתיקה: אם מוחמד לא יבוא אל ההר, ההר יבוא אל מוחמד".

 

גם ספרנים הגיבו בהתלהבות על האפשרות ליצור מאגר נתונים ענק הכולל תכנים שחלקם נכתבו אלפי שנים לפני שהומצאו המחשבים. "היום העולם משתנה", אמר לסוכנות הידיעות איי פי ג'ון וילקין, ספרן בספריית אוניברסיטת מישיגן, "יהיו אנשים שיחששו מפני תחילת הסוף של הספריות, אך המשמעות היא שנוכל להחיות מחדש את המקצוע שלנו ולצקת בו תכנים חדשים".

 

גוגל - צעד אחד לפני מיקרוסופט

 

במסגרת התחרות המתלהטת בתחום החיפוש, המתחרים, בהם גוגל, מיקרוסופט ויאהו!, מבקשים למשוך כמה שיותר גולשים למנועי החיפוש שלהם כדי שיוכלו להגדיל את הכנסותיהם ממודעות טקסט המשולבות בדפי התוצאות. אחת הדרכים העיקריות להגדיל את ההכנסות היא באמצעות הוספת תוכנות ושירותים חדשים (כגון תוכנות לחיפוש במחשב) או תכנים חדשים. 

 

ההסכמים של גוגל עם הספריות אינם מעניקים בלעדיות למנוע החיפוש, כך שהמתחרות העיקריות של החברה, בראשן מיקרוסופט, צפויות לפצוח עמה "במירוץ חימוש" גם בתחום החיפוש של תכנים אקדמיים. Amazon.com כבר מאפשרת היום חיפושים מוגבלים בתוך הספרים שהיא מוכרת.

 

הפרויקט החדש מספק בידי גוגל קלפים חדשים נגד המתחרה העיקרית שלה, מיקרוסופט, שרק היום הכריזה על השקת תוכנת חיפוש שולחנית חדשה לחיפוש במחשב האישי, בעקבות הכרזת גוגל על השקת תוכנה דומה לפני חודשיים. גוגל מאותתת בצעד האחרון כי מיקרוסופט ממשיכה להיות צעד אחד בעקבותיה ולא לפניה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
גוגל. צעד אחד לפני כל השאר
צילום: איי פי
מומלצים