שתף קטע נבחר

המשחקים הטובים של 2004 לפלייסטיישן 2

השנה האחרונה הייתה טובה מאוד לקונסולת PS2 של סוני, שלא התרשמה יותר מדי מניסיונות ההדחה של Xbox. כתבי Vgames, ערוץ המשחקים הישראלי, מסכמים ובוחרים את המשחקים הנבחרים שלהם

שנת 2004 היתה שנה מוצלחת עבור הפלייסטיישן 2. בשנה זו הופיעו משחקים מצוינים, הטובים ביותר שבהם מפורטים בהמשך. זו הייתה השנה שמרה הקונסולה של סוני על מעמדה כאלופת הטלוויזיה. מיקרוסופט ניסתה וניסתה, אך ה-Xbox נשארה כינור שני ל-PS2.

 

עם זאת, קונסולת ה-PS2 כבר איננה צעירה כפי שהיתה, והשנה התחלנו להרגיש זאת באופן ניכר מבעבר. משחקים שיוצאים למספר קונסולות נראים טוב יותר ויותר על הקונסולות היריבות, והחומרה המיושנת של ה-PS2 מראה את אותותיה במקום בו זה הכי כואב - בגרפיקה.

 

אנו נמצאים כעת בסופה של תקופה,

בנקודת השינוי. בחודשיים-שלושה האחרונים שמענו פרטים רבים יותר ויותר על קונסולות הדור הבא (הרביעי? החמישי? מישהו עדיין סופר?), ובשנה-שנתיים הקרובות נשמע הרבה יותר, עד אשר הן יצאו לשוק ויחליפו את קודמותיהן.

 

בזמן שה-Xbox וה-GameCube כנראה כשירות מספיק בשביל לחצות את תקופת הפער עד שיוחלפו על ידי אחיותיהן הבאות, מצבה של ה-PS2 אינו כה ברור. האם הקונסולה המצוינת הזו "תסחוב" עוד שנה? האם היא תשמור על מעמדה בראש, ועל קצב קבוע של משחקים איכותיים, עד סופה? או שמא ערכה ירד בחודשים המתקרבים, וחברות הפיתוח ירכזו את מאמציהן בקונסולות מבטיחות יותר?

 

שאלות שכאלו אומנם מעניינות ושוות התייחסות, אך הן לא משמעותיות כרגע. חשוב לזכור שגם אם ירד קרנה של ה-PS2, לא ניתן להתעלם מהמשחקים שכבר זמינים עבורה. משחקים לא מתים, הם רק נשכחים - בימינו עדיין אפשר לשחק ב-Pacman וליהנות ממנו כאילו לא עבר יום מאז שנוצר. אך עם כל הכבוד לבחור הצהוב, הזוכים בפרסי השנה ל-PS2 טובים ומעניינים אלפי מונים יותר ממנו, והרי הם לפניכם.

 

משחקי מירוצים

 

2004 היתה שנה יפה מאוד למירוצי מכוניות.

כל כך יפה, עד שאחד ממשחקי הז`אנר נמצא בין המועמדים המובילים לתואר "המשחק הטוב ביותר של השנה". למרות שמשחקי מרוצים היו מאז ומתמיד אחד מסוגי המשחקים האהובים והפופולריים ביותר, בשנים האחרונות נדמה היה שהתחום קצת עומד במקום, עד להגעתם של משחקי ה"אקסטרים" שפשוט עשו מהפכה של ממש בז`אנר.

 

משחק משובח וממכר כמו Burnout 3 לא היה לנו בתחום המירוצים מזה שנים, והיום, משחקי הז'אנר דורשים יותר מאשר לקחת את הסיבוב כמו שצריך. יש צורך בנהיגה מדויקת מול הסכנות האורבות בדרך. למעשה, מירוצי אקסטרים הם גם משחקי פעולה, והאקשן הרב הופך אותם לאחד התחומים ה"חמים" ביותר בתעשייה כרגע.

 

משחקי פעולה

 

השנה בלטו אותן מגמות שהסתמנו בשנה שעברה: הנטייה להכניס גיוון ואפילו חופש למשחקי הפעולה, ולמשוך את השחקן עם הרבה יותר מאשר רק ירי. רוקסטאר הפתיעו עם

 משחק GTA שמצליח לחדש ולהתעלות על קודמיו הרבה מעבר לציפיות המוקדמות, ואפילו EA הגדולה הבינה סוף סוף שמשחקי-מותג, גם כאלו המבוססים על סרטי קולנוע מצליחים כמו ג`יימס בונד, לא יגיעו לשום מקום אם הם לא יהיו מושקעים.

 

מלבד המשחקים המועמדים לפרס, צריך להזכיר השנה את SOCOM 2 המצליח שפשוט לא כל כך רלוונטי לשוק הישראלי נטול-הרשת, ואת Spider-Man 2 שהיה לו פוטנציאל אדיר אבל לא ממומש. ואלו לא היחידים - 2004 היתה באמת שנה כל כך טובה למשחקי פעולה ל- PS2, עד שגם משחק יחסית שולי כמו Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy התגלה כהפתעה נעימה וכיפית. יופי של שנה!

 

משחקי תפקידים

 

שלא כמו אחיהם על גבי המחשב, משחקי התפקידים לקונסולות - ובעיקר ל-PS2 כמובן - שומרים כבר שנים על מעמד של כבוד והם יציבים כמו סלע.

 

משחקים אלה פונים בדרך כלל לגרעין הקשה של שחקני התפקידים,

כמו למשל Disgaea, שיבהיל במהירות כל אחד שלא התנסה בז`אנר לפני כן; אך לעיתים נעשים ניסיונות לפנות לקהלים גדולים יותר, ולהכניס אותם לעולם הדרגות ונקודות הניסיון.

 

The Lord of the Rings: The Third Age היה ניסיון אמיץ להעתיק (כמעט אחד לאחד) את המשחקיות של סדרת Final Fantasy במעטה שיקרוץ לקהל המערבי, ועל כן חבל שלא הצליח להגיע לאיכות גבוהה. אבל לפחות הוא התאמץ - סדרת Dot Hack התגלתה כאכזבה משחקית משעממת ומחזורית שניסתה לרכב על שם המותג שלה.

 

עלייתם של משחקי התפקידים-פעולה בזמן האחרון עשויה להביא לתוצאה מעניינת, של הגירת שחקנים מז`אנר אחד לשני. חייו של שחקן ה-RPG היפניים הממוצע טובים, ובזכות זרם מתמשך של משחקים איכותיים אין לו סיבה לפזול לז`אנרים אחרים, אך כך הוא מפספס חוויות משחק שאולי יכיר ויעריך לראשונה בעזרת משחקי התפקידים-פעולה.

 

פלטפורמות

 

שנת 2004 היתה טובה לז`אנר הפלטפורמה. לאחר שנשאר קבוע באופיו במשך שנים ארוכות נכנסה בו לאחרונה רוח חדשה, כפי שניתן לראות מכך שכל סדרות הפלפטפורמה הבולטות

של ה-Playstation 2 התפתחו השנה אל השלב הבא. Jak 3 הביא עוד מאותו דבר, אבל זהו דבר שהשביח עם השנים והניסיון, ו-Ratchet & Clank מציעים לראשונה בז`אנר ריבוי משתתפים וברמה גבוהה, עם כל ההנאה המשתמעת מכך.

 

אך לא רק המשכונים יש לנו השנה, ובראש השמות החדשים עומד בגאווה Viewtifull Joe, המעוצב במראה רטרו משובח וצעקני ומראה שאפשר לחדש אפילו כשאתה בעצם הולך אחורה. הז`אנר הכיפי והקליל ביותר של הקונסולות נהנה משנה מצוינת, ונקווה שימשיך ויעלה ברמת האיכות גם בשנים הבאות.

 

משחקי ספורט

 

הקונסולות הן סביבתם הטבעית של משחקי הספורט הממוחשבים, כמו שהטלוויזיה הפכה למדיום הטבעי של משחקי הספורט התחרותיים. הז`אנר גם נעשה פופולרי אפילו יותר מבעבר,

 והשנה יצאו ל-PS2 יותר משחקי ספורט מבשנים קודמות, משלל סגנונות ומותגים שונים.

 

נוכחותם של משחקי האקסטרים הצטמצמה מעט, ולעומתם קרנו של הספורט המיינסטרימי עלה. עם זאת, המיינסטרים אינו מה שהיה - חלק מהמשחקים מתחילים להראות עדיפות למשחקיות "חיה" יותר, ובמקום לתאר את המתרחש גבוה מלמעלה הם מורידים את השחקן אל המגרש ונותנים לו את הכדור ביד. השיפור הגרפי המתמיד הביא לכך שהמשחקים השנה כבר כמעט ונראים מציאותיים לגמרי, ובשנים הבאות צפויה רק התקדמות נוספת.

 

משחקי תפקידים-פעולה

 

לאחרונה התגבש בקונסולות תת-ז`אנר חדש, בהשראתו של אבא Diablo, שמגיע דווקא מהמחשב האישי. בסגנון משחק זה אנו מגלמים דמות שצוברת ניסיון ויכולות חדשות, מתחמשת בכמות

מרשימה של כלי נשק שונים, ובעיקר - שוחטת עדרים של מפלצות שתוקפות אותה גלים גלים.

 

אמנם, עדיין מוקדם מכדי שנוכל לקבוע כי ימיו של הז`אנר הזה ספורים או שמא הוא נכון להשאר עוד שנים ארוכות, אך בינתיים לא כל כך איכפת לנו: המשחקיות הממכרת וההשקעה הרבה שהושקעה במשחקים מעודדים אותנו לשחק בהם עוד ועוד, במשך שעות. נקווה כי משחקי התפקידים-פעולה ימשיכו להתחזק גם בשנה הבאה, אם כי בינתיים המועמד המבטיח ביותר בתחום הוא Jade Empire שיוצא ל-Xbox דווקא.

 

גרפיקה

 

אין זה סוד גדול כי ה-PS2 היא כיום מכונת המשחקים הותיקה ביותר בשוק. מבחינת חומרה, יכולותיה הגרפיות עומדות במקום כבר כמה שנים טובות, בזמן שקונסולות שצצו אחריה מתהדרות במפרט טכני מרשים יותר,

 ואילו המחשב האישי מתקדם בצעדי ענק אפילו כל מספר חודשים.

 

ובכל זאת, למרות שהיא ותיקה היא איננה קשישה: מתכנתי המשחקים הפליאו אותנו השנה בהציגם איכויות גרפיות גבוהות הן בתחום הטכני והן בתחום העיצוב, בכך מוכיחים כי מה שיש מספיק, והרבה יותר. השנה הקרובה תהווה את ההמתנה הארוכה עד ל-PS3, בזמן שאחותה הנוכחית תתיישן אפילו יותר. האם יצליחו משחקי הקונסולה לשמור על איכותם הגרפית שנה נוספת, או שיפלו סופית אל מול התחרות?

 

פסקול ודיבוב

 

תחום הדיבוב, הסאונד והפסקול הוא אחד התחומים הכי זנוחים בתעשיית המשחקים. לא בכדי הוא מקבל אזכורים רק בסופן של כתבות כמו זו שלפניכם. אנחנו כל כך רגילים להתרכז במה שהעין רואה, לא רק במשחקי מחשב אלא גם בסרטים, עד שהאוזן תופסת

במקום משני. ולמרות זאת, אין כמו סאונד טוב כדי להעביר תחושות, לגרום לאדרנלין לזרום וליצור אווירה משכנעת במיוחד.

 

השנה, בהמשך ישיר למגמה הניכרת זה כמה שנים, ניתן לראות שיפור של ממש בתחום הקולי. משחקים רבים מתהדרים בפסקול שלא יבייש גם סרט קולנוע הוליוודי, שמות גדולים נשכרים כדי לדבב את הדמויות, ומחלקות הסאונד עובדות שעות נוספות על מנת ליצור אפקטים משכנעים וטובים. זוהי שעתו היפה של הסאונד במשחקים, והיא צפויה רק להשתפר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Burnout3. משחק המירוצים של השנה
GTA: San Andreas. משחק הפעולה של השנה
Final Fantasy X-2. משחק התפקידים של השנה
Ratchet & Clank 3. משחק הפלטפורמות של השנה
אתר המשחקים Vgames
מומלצים