שתף קטע נבחר

שרון: יש לטפל במורים, אין מקום לקוסמטיקה

במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל פרסום דו"ח דברת לרפורמה במערכת החינוך הבהיר ראש הממשלה: החינוך אינו נופל בחשיבותו מהביטחון. עוד קרא שרון לשרת החינוך לדון במסקנות הדו"ח יחד עם נציגי המורים. לבנת אמרה שלנגד עיניה מטרה אחת - התלמידים, וכי היא מחוייבת להעניק סיכויים לחלשים

"יש לטפל במעמד המורה בצורה יסודית - אין עוד מקום לטיפולים קוסמטיים". כך אמר ראש הממשלה, אריאל שרון, במסיבת עיתונאים שנערכה היום (א') בעקבות פרסום דו"ח דברת. עוד אמר שרון כי ברצונו שהרפורמה בחינוך תעבור ברוב גדול ככל האפשר, וקרא לשרת החינוך, ארגוני המורים והרשויות המקומיות לשבת יחד ולדון בעיקרי הדו"ח.

 

 

עוד אמר שרון כי נושא החינוך אינו נופל בחשיבותו מהדאגה המתמדת לנושאי ביטחון, והבהיר כי  הדו"ח יובא לאישור הממשלה כבר ביום ג' הקרוב.


שרון התייחס בדבריו להתבטאויות השונות בנוגע למסקנות הדו"ח, ואמר: "אני שומע את הקולות הנשמעים מחוגים ספקניים שונים. אני מכיר את הקולות הללו גם מנושאים אחרים אותם אני מוביל. אומרים שהדו"ח הזה ייגנז במגרות ויעלה אבק, כפי שקרה לדו"חות אחרים. לכל אותם אלה אני אומר בלשון ברורה: הדו"ח הזה ייושם".


בהתייחסו לתקצוב המלצות הדו"ח, המסתכמות במיליארדי שקלים, אמר שרון כי "עיקרי ההמלצות תוקצבו והסכמות רחבות גובשו בשלבים שונים של עבודת הוועדה. כבר בשנת התקציב הנוכחית בכוונתנו להשקיע ברפורמה למעלה ממיליארד וחצי שקלים, מעבר לתקציב הרגיל של משרד החינוך".


לבנת: נעשה הכל כדי לתת לחלשים סיכוי שווה


שרת החינוך, לימור לבנת, אמרה במסיבת העיתונאים כי "לנגד עינינו עומדת רק מטרה אחת - התלמידים". לדבריה, "החלטתי שנעשה הכל כדי לתת לחלשים סיכוי שווה. הרי לא יכול להיות ש-30% מהילדים בכיתה ו' בעיר מסויימת לא ידעו קרוא וכתוב".


"התוכנית הזאת שאני מציגה בפניכם היום אינה תוכנית של תיקונים", אמרה לבנת, "זוהי תוכנית שכמותה לא הייתה עד היום במדינת ישראל. תוכנית חירום כוללת שמייצגת ראשית לכל – חזון חדש. זה לא היה כדי לעשות איזה תיקונצ'יק שיראה טוב בקלפי. כולנו יודעים כי מימוש התוכנית הוא מעבר לכל ויכוח מפלגתי פוליטי או סקטוריאלי".


לטענת לבנת, הגשמת התוכנית תביא לכך שהמורים שייכנסו לכיתות יהיו הטובים ביותר, ובעלי מוטיבציה גבוהה. לדבריה, "התוכנית הזאת תחזיר את הכבוד ללב המערכת – למורים שישתכרו יותר עבור עבודתם ויהיו השותפים המרכזיים להובלת המערכת לעתיד חדש.


"כמו כל שינוי, גם המהפכה בחינוך אינה דבר קל: אנשים חוששים למקום עבודתם, אנשים התרגלו למערכת מסובכת ולא יעילה ואנשים חוששים משינויים, ואני מוכרחה לומר שליבי אתם. אני מבינה את הקשיים. כל השינויים ייעשו מתוך התחשבות ואמפתיה לכולם".


שלמה דברת התייחס במסיבת העיתונאים לאחד הנושאים הבוערים ביותר בדו"ח-  שכרם ומעמדם של המורים. לטענתו, שכר של מורה מורשה מתחיל יעמוד על 5,500 שקלים בחודש. שכר ממוצע של מורה ותיק יותר ינוע בין 9,000 ל-10,000 שקלים בחודש, כאשר השכר הממוצע יעמוד על 9,400 שקלים בחודש ללא ביגוד והבראה. לאחר התוספות השונות עשוי השכר להגיע עד ל-18 אלף שקלים בחודש, אולם מעט מאוד מורים ייזכו לסכום זה.


שכר המנהלים ינוע בין 11,400 שקלים בחודש למנהל מתחיל ל-19 אלף למנהל ותיק. לאחר תוספות שונות יכול להגיע שכר המנהל לתקרה של 30 אלף שקלים.


דו"ח דברת: הרפורמה וההחמצות


דו"ח דברת לרפורמה במערכת החינוך הונח הבוקר על שולחן הממשלה לאישורה. הכותרת המרכזית שתעסיק רבבות מורים היא זו: במסגרת יישום הדו"ח, יפוטרו ב-5 השנים הקרובות בין 9,000 ל-14 אלף מורים, כ-10 אחוזים מכלל המורים. בכוונת משרד החינוך לעודד פרישה מרצון של מורים. שכרם של הנותרים, מבטיחים חברי הוועדה, יועלה באופן משמעותי. 


על-פי הדו"ח, כל העובדים בבית הספר, כולל המנהל, יחתימו שעון נוכחות בכניסה לבית הספר וביציאה ממנו. המורה, כמו תלמידיו, יקבל גם הוא גיליון הערכה אישי. משרת המורה תכלול יום עבודה בן שמונה שעות ושבוע עבודה בן חמישה ימים. 


המורה יחלק את זמנו כך: הוראה בפועל בכיתה (23 עד 26 שעות בשבוע), הוראה פרטנית, חונכות וקבלת הורים, השתלמויות, פיתוח מקצועי ועבודת צוות, ולבסוף, עבודה של המורה עם עצמו. המורים יידרשו לקבל רשיון הוראה ממשרד החינוך. רישוי ידרוש תואר אקדמי מלא בתחום הדעת הרלוונטי, תעודת הוראה, שנת התמחות בבית ספר או בגן ילדים ועמידה במבחני רישוי.


מסקנות נוספות בדו"ח: 


מעבר לשבוע לימודים מקוצר בן חמישה ימים.

קיום יום לימודים ארוך עם מערך הזנה לתלמידים

שנת הלימודים תחולק לשתי מחציות שוות באורכן שביניהן חופשה.

ביטול חטיבות הביניים.

הגדרת שתי תוכניות ליבה (מלאה וחלקית).

חינוך ציבורי חינם החל מגיל שלוש.

הקמת מנהלי חינוך אזוריים.

תקצוב דיפרנציאלי לתלמידים על פי מעמד סוציו אקונומי.

הקמת מועצה לאומית לחינוך.

זכות לקיום ארבע מערכות חינוך נפרדות - דתית, חרדית, ערבית ודרוזית. 


עיקרי החמצות הדו"ח:


אי-יישום מסקנות הדו"ח לגבי המגזר החרדי במסגרת ההסכם הקואליציוני בין נציגי יהדות התורה לראש הממשלה, אריאל שרון.

ההורים יממנו את הפעילות ביום שישי שבו לא יתקיימו הלימודים ובכלל ימשיכו לשאת בנטל "תשלומי הורים" כפי שיקבע משרד החינוך וועדת החינוך בכנסת.

במבנה בבגרויות אין מהפך לעומת המצב היום. למרות תכנון הוועדה לצמצם לארבעה מקצועות בלבד את בחינות הבגרות, יתקיימו בחינות בשמונה מקצועות.

הרפורמה בעיקרה איננה פדגוגית וכל השינויים בה מבניים.

חוק זכויות התלמיד כלל איננו מצוי בדו"ח ובכלל מורגש חיסרון קולם של התלמידים.

משרד האוצר לא תיקצב את שיפור התשתיות בבתי הספר, כפי שממליץ הדו"ח, והנטל הזה ימשיך ליפול על כתפיהן של הרשויות המקומיות הקורסות. הבעיה חריפה במיוחד ברשויות הערביות וברשויות העניות. 


תהליך יישום הרפורמה ילווה בחקיקת "חוק החינוך הציבורי", שיחליף בסופו של דבר את כלל החוקים השונים העוסקים בחינוך כיום. החוק יבהיר נושאי יסוד, בהם מעמדו המשפטי של בית הספר, סוגי בתי הספר השונים, אופן מימונם, חובותיהם ועוד. החוק יהווה למעשה את ההצהרה הפומבית, המסכמת והמשפטית של המלצות דו"ח דברת. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באובאו
הדו"ח מוגש לשרון
צילום: באובאו
צילום: צביקה טישלר
התייחס לשכר. דברת
צילום: צביקה טישלר
צילום: רויטרס
בלי קוסמטיקה. שרון
צילום: רויטרס
צילום: סבסטיאן שיינר
טובת הילדים. לבנת
צילום: סבסטיאן שיינר
מומלצים