שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר: לקויי למידה בישראל אינם מאובחנים כראוי
    סקר חדש מעלה תמונה קשה בנוגע לשיטת האבחון של לקויי הלמידה • נוהלי האבחון לא מסודרים, המאבחנים לא מקצועיים, וחוות הדעת לא ממוקדות
    ניגשים לבחינות הבגרות או לפסיכומטרי ומתקשים לזכור את החומר? פנייה לאחד ממכוני האבחון ללקויי למידה תסדר לכם ללא בעיה תוספת זמן למילוי הבחינות – כך עולה מסקר חדש שביצע "המרכז הארצי לבחינות ולהערכה", שבדק את שיטות האבחון של לקויי למידה במכוני האבחון ברחבי הארץ.

     

    בכנס היסוד של "האגודה הישראלית לפסיכומטריקה" שהתקיים אתמול בירושלים דיווחה מרים איתן מ"המרכז הארצי לבחינות ולהערכה" על הסקר שביצעה.

    הסקר בחן את שיטות האבחון של 300 ילדים שאובחנו כלקויי למידה ב-1997 בכמה מכוני אבחון ברחבי הארץ. לדברי איתן, מטרת הסקר היתה לבחון את טיב האבחון ואת עבודת המאבחנים ולא לגלות אם המאובחנים התחזו או סבלו באמת מליקויים.

     

    על-פי התוצאות, ב-82% מהמקרים שנסקרו הומלצה לנבחנים תוספת זמן מרבית בבחינות הבגרות ובמבחן הפסיכומטרי. ל-9% נוספים אף הומלץ על הקראה מלאה של הבחינה, דבר שמאריך בהרבה את זמן הבחינה.

     

    בבחינה מעמיקה של טופסי האבחון, מדווחת איתן, נמצא כי ברוב המקרים חוות הדעת של המאבחן היו מטושטשות, לא ממוקדות ולא מקצועיות. מהממצאים עלה כי רק ב-40% מהאבחונים שנדגמו דיווח הבוחן מהו נושא האבחון. רק ב-20% מהטפסים ניתן למאובחנים ציון כלשהו, ב-40% מהם הופיעה רק הערכה מילולית של תפקוד המאובחן, וב-36% מהמקרים הופיעה הערכה מילולית עמומה ולא חד-משמעית דוגמת: "נראה שהנבחן זוכר את רוב לוח הכפל, אך לפעמים עושה טעויות בביטחון רב".

     

    איתן קבלה על כך שבמדינת ישראל לא קיים נוהל בסיסי לאבחון לקויי למידה, וכי השיטה הקיימת גם מכניסה כסף למכוני האבחון וגם מעניקה תוספות זמן בבחינות לתלמידים שאינם בהכרח לקויי למידה, אך יש ביכולתם לשלם בעבור המבחנים החיצוניים האלה. לדבריה, ברוב המקרים לא ניתנה סקירה הכרחית על מצבו של המאובחן, הכוללת רקע רפואי, אישי, לימודי ועוד. כמו כן עולה מהסקר כי במבחנים לאיתור בעיות קשב ודיסלקציה לא נבחנו 5% מהמאובחנים בקריאה, ו-10% מהם לא נבחנו בחשבון.

     

    "במדינות העולם הנאור מדובר בממוצע של 10% מהאוכלוסייה הסובלים מליקויי למידה", סיכמה איתן. "בישראל, לעומת זאת, אין דרך אמיתית לדעת מהם המספרים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מחקר: לקויי למידה בישראל אינם מאובחנים כראוי"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: סי די בנק
    לקויי למידה. בישראל, לעומת זאת, אין דרך אמיתית לדעת מהם המספרים
    צילום: סי די בנק
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים