לראשונה מ-1949: טיסות ישירות בין סין לטייוואן
לרגל אירועי השנה החדשה הסכימו שתי המדינות היריבות לקיים מספר טיסות ישירות ביניהן. מדובר בצעד היסטורי על רקע המתיחות בין טייפה לבייג'יניג, הרואה בטיוואן כמחוז מורד ומתנגדת לעצמאותה
התחממות ביחסי טייפה-בייג'ינג: לראשונה מזה 56 שנה, ולרגל אירועי השנה החדשה, המריא הלילה (שבת) מטוס נוסעים סיני מהבירה בייג'ינג בטיסה ישירה לבירת היריבה הוותיקה טייוואן. מטוסים נוספים המריאו מערים נוספות בטייוואן ומשנגחאי בסין.
מדובר בצעד היסטורי חשוב על רקע העובדה שסין רואה בטייוואן כמחוז ששייך לה אך מרד ופרש ממנה, ומתנגדת באופן נחרץ לעצמאותו.
הטיסה, עם כ-300 נוסעים, היא אחת מתוך 48 טיסות שתואמו בין שתי המדינות לרגל החג. כמה דקות לאחר מכן המריאה טיסה מקבילה מכיוון ההפוך - משדה התעופה הבינלאומי בטייפה לבייג'ינג.
תחילה ישמשו הטיסות אנשי עסקים ואת בני משפחותיהם מטייוואן, המעוניינים לחגוג בסין את החג שיצויין ב-9 בפברואר. בהמשך מקווים שקו הטיסות יהפוך לקבוע.
כשהכוחות הקומוניסטיים השתלטו על סין ב-1949, נמלט לטייוואן הנשיא, הגנרל צ'אנג קאי-שק, יחד עם חברי מפלגתו הלאומנית, כדי לתכנן את ההשתלטות מחדש על המדינה. עם עלייתו של מאו צה-דונג לשלטון בסין עברו גם מיליון וחצי סינים לטייוואן, והכריזו על עצמם הרפובליקה של סין.
גם מנהיגי סין הקומוניסטית ביבשת וגם מנהיגי הרפובליקה של סין (טייוואן) טוענים שהם מייצגים את כל תושבי סין, אך הקהילה הבינלאומית העדיפה כמעט ללא יוצא מהכלל ביחסים עם סין הגדולה על פני טיפוח העצמאות של הרפובליקה הפורשת. ב-1979 למשל חזרה בה ארצות הברית מהכרתה ברפובליקה, ומאז היא הולכת על הסף - שומרת על טייוואן מפני פלישה סינית, מסייעת להם בנשק אבל גם נזהרת שלא להרגיז את בייג'ינג יתר על המידה.
העמדות הפוליטיות בטייוואן מתחלקות בין אלה התומכים באיחוד מחודש עם סין לאלה השואפים לעצמאות. היחסים בין היבשת לאי היו תמיד קרירים, אך צללו לשפל חדש ב-1995 כשמנהיג טייוואן ביקר בארה"ב.
במרץ 2000 בחרה טייוואן לנשיא את צ'ן שווי-ביאן, מועמד המפלגה הפרוגרסיבית הדמוקרטית, שבמצעה כלולה הצהרת עצמאות רשמית של האי. המהפך שם קץ ל-55 שנות שלטון של המפלגה הלאומנית בטייוואן, ועורר עצבנות רבה בסין.
"איני יכולה לתאר כמה אני נרגשת. העולם צופה ברגע ההיסטורי הזה ואני כה גאה להיות חלק ממנו", אמרה סדרנית הטיסה הראשונה שהמריאה מטייוואן, ג'סיקה פאן.
ההערכה היא כי כמיליון טייוואנים, המהווים כחמישה אחוזים מאוכלוסיית טייוואן, עובדים או מתגוררים בסין ונאלצים לעבור דרך נקודות ביניים, כמו הונג קונג, כשהם נעים בין שתי המדינות.