שתף קטע נבחר

הפילוסופיה של האסטרולוגיה

לרגל צאת ספרו החדש, מציג ירון ליבנה את עיקרי הפילוסופיה העומדת מאחורי האסטרולוגיה, ומדגים את עקרונותיה של החשיבה הארכיטיפית וסוגי הקשרים בין המזלות המשלימים והמנוגדים. ממצרים העתיקה ועד הוליווד הנוצצת של ימינו

מיתוסים ומיסטיקה הם חלק מרכזי באסטרולוגיה, ולרבים נדמה כי הם חלק עיקרי ובלתי-נפרד ממנה. אך לאסטרולוגיה, המוכרת לאנושות כבר מאות בשנים, ישנה נגיעה לתחומים רבים של חיינו והיא חולשת על תחומי ידע מגוונים ובפרט אלה הקשורים בפילוסופיה ובאמונה הדתית.

 

על מנת להבין את עולמה הרוחני הפנימי והמניע של האסטרולוגיה, יש לפזר את הערפל המיסטי, ולהכניס נקודות תצפית פילוסופיות ופסיכולוגיות – וזאת על מנת להתוות מעין מפת ניווט בנושא, וליצור בעבור המתעניין מערכת קואורדינאטות לניווט נכון במידע הרב. בתהליך הדרגתי של חקר האסטרולוגיה, נחשפות שיטות המחשבה העומדות מאחוריה.

 

כדי לרדת לעומקה ולחקור את טיבה, אין להגדיר את האסטרולוגיה הגדרה מצומצמת או להטיל בה תוויות לשם נוחות והתמצאות בלבד. זאת, משום שהיא מקפלת בתוכה הן התבוננות מיסטית, הרהור והארה, בכפיפה אחת עם מחשבה מסודרת, ודאות וספקנות, ובעיקר הכרה שהמציאות עשירה ומורכבת מכדי לתפסה דרך נקודת מבט אחת יחידה.

 

האסטרולוגיה מאפשרת התבוננות מטאפיזית על המציאות, כל עוד קיימת מודעות לתחומה ומוגבלותה. במשקפיים אלה, של בחינת גבולותיה והכרה בהם, נוצרות תבניות ניתוח, כדגם רעיוני להתבוננות עומק בנפש האדם, כפרט וכקבוצה.

 

במסע רוחני מהפירמידות והספינקס במצרים ועד להוליווד הנוצצת, משמשים שניים-עשר טיפוסים (מזלות) שונים כשחקנים במשחק שחוקיו גיאומטריים-מתמטיים, במהלכו נוצרת דינאמיקה של קשרי גומלין, זרימות וזיקות בין המזלות האסטרולוגיים. כל אחד מהטיפוסים בגלגל המזלות יוצר קשר בין עולמות הפיזיקה המודרנית, הפילוסופיה, ותחומי ידע שונים של התרבות האנושית - המיתולוגיה, הקולנוע, התיאטרון, הפוליטיקה והספורט - זהו התבוננות רב-תחומית בעלת רבדים רבים ושונים הקושרים בין הפרט לקבוצה ולמערכת.

 

שנים עשר המזלות יוצרים תורת טיפוסים עשירה, צבעונית ומרתקת. לכן היצ'קוק, קלינטון או מדונה מסבירים לנו את השחקן הצנטרליסטי של אריה וקושרים בצורה סימביוטית את דמי מור וג'ודי פוסטר יחד עם הסנטור מקארתי, לעסקת חבילה השופכת אור על התכונות העקרביות אשר משלימות את מזל אריה. המזלות הללו קשורים זה בזה בהיותם רב תחומיים ולא ניתן להפרידם. לכן, רק חשיבה רב תחומית, שימוש בפרדוקסים, אינטואיציה, מעוף, דמיון ויצירה יכולים לכוון את העדשה אל האסטרולוגיה הארכיטיפית, לסוג התבוננות חדש – ישן זה.

 

קוטביות והפכים משלימים

 

אמנחותפ הכיר את האסטרולוגיה היטב, כאשר העתיק לפני 5,000 שנה את המשולשים הגיאומטריים מגלגל המזלות השמימי למבנה פירמידלי מדויק בגיזה שבמצרים. כל משולש בפירמידה מייצג יסוד אסטרולוגי מגלגל המזלות: אש, אויר, מים ואדמה. הספינקס העומד ליד הפירמידה הוא בעל פני אדם וגוף של אריה, ובכך הוא משקף את אחת התובנות המרכזיות ברעיון האסטרולוגי. קוטביות והפכים משלימים. לספינקס פנים של אדם - מזל דלי; וגוף של אריה - מזל אריה. מסתבר שהמזלות בגלגל ניצבים זה מול זה, כצמד המצוי בהליך דיאלקטי, בזרימה דו סיטרית תמידית: טלה-מאזניים, שור-עקרב, תאומים-קשת, סרטן-גדי, אריה-דלי, בתולה-דגים.

 

המציאות אפוא נולדת מתוך סתירה בלתי פוסקת של דבר והיפוכו: דלי-אריה, אריה-דלי וחוזר חלילה. הספינקס מייצג יפה את עיקרון ההפכים והובן כבר במצריים העתיקה.

 

הצגת המפורסמים, חייהם, פעילותם ויצירתם, כמי שמונעים באנרגיות פיצוי חזקות, תאפשר לנו להדגים את הקשרים שבין המזלות המנוגדים. כך למשל הראנו שברוב האריות המפורסמים קיימת משאלה עקרבית חבויה העשויה לבוא לביטוי במלוא עוצמתה – ממש כמו בסיפור קלינטון ומוניקה לוינסקי, או מוטיב הפחד ביצירותיו של היצ'קוק. מאחורי הביקורתיות והסלקטיביות של הבתולה או השיפוט הגדיי מסתתרים ויתור וסלחנות דגיים או סרטניים. למעשה אנו מצויים בתהליך של הכללה בלתי פוסקת על ידי קשירת הזרימות בין המזלות וקשירה נסתרת לשלם גדול יותר מהמזל הפרטי.

 

האסטרולוגיה ברב תחומיותה הופכת בעצם לשפה, אמנות, פילוסופיה וחוויה, ולא מדע במובן המדויק של המילה. האדם הופך לנשא של רעיונות והופך אותם לסרט עלילתי - מכניס את הרעיונות לזמן ולהיסטוריה, ובכך הופך למתווך בין הנצחי לזמני.

 

ניתן להזדהות עם ביטוייה של אנרגיות הפיצוי ולהרגיש את המשחק האסטרולוגי המרתק המתנהל כאן בפלנטה. הארכיטיפים (טיפוסי המזלות) מהווים סוג של כסוּת, לבוש לרעיונות מופשטים וכך הצעיף הצבעוני הופך את הנצחי והלא מוחשי או בלתי נראה, לנתפס בשכל ובחושים.

 

בניגוד לגישות המקובלות, לפיהן האסטרולוגיה מכתיבה את חיינו, על פי גישה אסטרולוגית זו, האדם הוא השחקן המפיק והבמאי של חייו. האסטרולוג, אם כן, הוא לא מדען ולא מיסטיקן אלא אמן, צופה ומחפש אחר חוקיות להסבר נוסף להתנהגות ונפש האדם.

 

הדיון משתרע במרחבים הפתוחים מהפירמידות והספינקס במצרים העתיקה של לפני 5,000 שנה ועד למחקר החדש בפיזיקה המודרנית. אל הדרך הצטרפו בין היתר, מנהיגים, גנרלים, שחקנים ופילוסופים שבאישיותם ובנסיבות חייהם המחישו את הרעיונות שבסיסם הוא מתמטי גיאומטרי היות שאנו נזקקים למשקפיים נכונים, שרק עמם הנוף מתחיל להתגלות.

 

יש להשתחרר, אם כן, מדפוסי מחשבה רגילים ומצומצמים ולהיכנס למבט פנורמי רחב יריעה. למחשבה האסטרולוגית צופן ושפה, ולכן לא ניתן לראות באסטרולוגיה הארכיטיפית "שוליית הקוסם" של מדעי ההתנהגות אלא רעיון ופילוסופיה העומד בפני עצמו, ובוודאי לא שרטוט של תיאוריות שמקורן בתפיסות חיצוניות לה. יתרה מזו האסטרולוגיה הופכת במבט דרך העדשה הנכונה לתורת טיפוסים מרתקת וכפלטפורמה למבט על נפש האדם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גבי מנשה
ירון ליבנה. האסטרולוג הוא לא מדען ולא מיסטיקן אלא אמן
צילום: גבי מנשה
עטיפת הספר. מבט פנורמי רחב יריעה
עטיפת הספר
מומלצים