שתף קטע נבחר

פרסומות: עוד שש דקות וחזרנו

גם לכם יש הרגשה שבזמן האחרון הפרסומות בערוץ 2 לא נגמרות? החלטנו לבדוק אם יש קשר בין התחושה למציאות ומדדנו את זמני הפרסומות, החסויות והפרומואים המשודרים בפריים-טיים; התוצאה: חריגות אדירות מהזמן המותר על פי כללי הרשות השנייה. אלא שברשות עצמה, למרבה הפלא, לא התרגשו והסבירו לנו שלא ספרנו נכון

באחרונה נדמה שערוץ 2 הפך פרסומי יותר - בעיקר בתחום הפרסום העצמי. המכרז המדובר על הפעלת הערוץ דחף את הזכייניות למצב את עצמן בעזרת פרומואים ופרסום עצמי רב, גם בערוץ וגם בעיתונים, שילוט חוצות ועוד.

 

לרשות השנייה יש תקנות לגבי כמות הפרסומות והפרומואים המותרת בערוץ - 12 דקות בשעה. ברשות לא מבדילים לצורך עניין זה בין פרסומות בתשלום של גופים עיסקיים לבין פרומואים עצמיים של זכיינית שמנסה לשפר את תדמיתה בעיני הצופים ובעיני חברי מועצת הרשות השנייה. מי שאחראי על אכיפת הנושא היא הרשות השנייה. מי שתקוע מול המסך וצריך לראות את כל הפרסומות האלה - נכון, זה אנחנו.

 

18 דקות בשעה

 

אז יצאנו לבדוק כמה פרסומות ופרומואים אנחנו רואים כל ערב כשאנחנו יושבים מול מדורת השבט. לצורך הבדיקה בחרנו יום שידורים אחד של כל אחת מהזכייניות ומדדנו את האורך הכולל של הפסקות הפרסומות ששודו בו בין השעות 20:00 ל-

23:00.

 

התוצאות הפתיעו גם אותנו. בכל אחד מהימים שנבדקו היתה שעה אחת לפחות, שבה האמירו זמני הפרסומות ל-17 ואפילו 18 דקות - וזה כבר מתקרב ל-30% מזמן השידור (!). כמו כן, ההבטחה של יאיר לפיד עוד 4 פרסומות וחזרנו התבררה כהבטחה לא כל-כך נכונה, בלשון המעטה: היה צריך להגיד עוד 4 פרסומות ושתי חסויות וחזרנו. גם כשאילנה דיין אומרת עוד דקה וחזרנו, המשמעות הערוץ-שתיימית היא: עוד שש דקות מפרכות ועמוסות פרסומות ופרומואים וחזרנו. כמו כן, הפתיע אותנו בדיעבד שתוכנית כמו חדר מלחמה - תמונת מצב, שהיא בעצם פרומו של 5 דקות על חשבון הצופים, אושרה כתוכנית, ולא אמורה להיכלל במכסת הפרסומות והפרומואים. אנחנו, למיטב הבנתנו, דווקא ספרנו אותה כפרומו.

 

איפה נמדדו החריגות הבולטות? בטלעד, ב-31 בינואר, בשעות 23:00-22:00, נמדדו לא פחות מ-18 דקות ו-10 שניות של פרסומות ופרומואים. רשת, בגלל התוכנית חדר מלחמה - תמונת מצב (שאורכה 5 דקות ו-10 שניות), הגיעה לסך-הכול של 17 דקות ו-50 שניות בין השעות 21:00 ו-22:00.

  

קשת היתה שיאנית המדידה שלנו - ב-2 בפברואר בין השעות 22:00 ל-23:00 היא סיפקה פרסומות ופרומואים במשך 18 דקות ו-55 שניות. וזה עוד בלי לספור את הסוף של התוכנית השגריר, שהיה פשוט פרומו של שתי דקות לפרק הבא (והוא עצמו זוכה להפסקת פרסומות אחת לפניו ואחת אחריו).

 

לא סופרים חסויות

 

הזכייניות טוענות בתגובה ששיטת החישוב שלנו לא תואמת את חוקי הרשות השנייה, וכי הן עומדות בתקנות. אילת מצגר, סמנכ"ל הטלוויזיה ברשות השנייה, הסבירה לנו מהי שיטת החישוב שנוהגים ברשות, ואמרה כי בחודש האחרון נרשמו מספר חריגות קלות של הזכייניות מהזמן המותר להן, אך לא בתאריכים ובזמנים שבהם אנחנו בדקנו. בתאריכים ובזמנים האלה, לטענתה, לא היו כל חריגות ממדיניות הרשות. היא הוסיפה עם זאת, שכל מדיניות הפרסומות והפרומואים של הרשות השנייה נשקלת עכשיו מחדש, בעקבות תחושה, כי באחרונה חלה אינפלציה בזמני הפרסומות והפרומואים.

 

מצגר הסבירה, כי בהפסקות הפרסומות יש מספר סוגי שידורים שאינם נספרים כפרסומת ולא נכנסים למכסת 12 הדקות בשעה. אחד מהם הוא פרומואים להפקות של הרשות השנייה. עד 2% מהיקף השידורים של הערוצים 2 ו-10 יכולים להיות הפקות של הרשות השנייה. בין ההפקות יש סרטי תעודה ותוכניות כמו "נספח תרבות" ו"דו"ח אינטימי".

  

גם קדימונים של חברת החדשות לא נספרים. ואם זה לא מספיק - הרשות מכריחה את הזכייניות לשדר קדימונים לשידורי הטלוויזיה החינוכית, וגם הם לא נספרים.

  

עוד נתון מפתיע: הרשות השנייה לא סופרת הודעות חסות כפרסומות. לדברי מצגר, מדובר במדיניות של שנועדה ליצור אפיקי הכנסה נוספים לזכייניות, נוכח העובדה כי בערוץ 1, ובמידה פחותה יותר גם בכבלים ובלוויין, ניתן לשדר חסויות פרסומיות.  

  

ברשות השנייה לא סופרים גם את אות המעבר בין השידורים לפרסומות כחלק מהפסקת הפרסומות. מה שעוד לא נכלל בתוך 12 הדקות המותרות הוא מה שהרשות מגדירה "פינות לתוכניות". למשל: הזמנה להשתתף בסדרת ריאליטי זו או אחרת, פינה המעודדת את בחירת המערכון המועדף בארץ נהדרת, פינות לקידום פרויקט יומטוב ועוד. ברשות השנייה אומרים כי פינות אלה מעניקות שירות לציבור, ואינן תוכן פרסומי.

 

איזה יופי. פתרו לנו את הבעיה. מה שנראה כמו חריגות איומות ונוראות מהתקנות, התברר בעצם כטעויות מדידה של אנשים שאינם מבינים את תקנות הרשות השנייה. כמה שאלות נותרו פתוחות: כמה מאזרחי ישראל מכירים את התקנות? האם משנה למי מהם אם מדובר בהפקה של הרשות, פינה לתוכנית או הודעת חסות? ולמה הם צריכים לסבול הפסקות פרסומות של עד 30% מזמן השידור?

  

ברשות השנייה החלו כבר לפני כמה שבועות לבדוק את ההגדרות מהו פרומו ומהי פרסומת. נותר רק לקוות שבירור ההגדרות גם יקצר עבורנו את זמן הצפייה בפרסומות-פרומואים-חסויות-פינות-אותות-מעבר ושאר ירקות. בכל מקרה, לפי תקנות מכרז ערוץ 2, החל מנובמבר הקרוב אמור להצטמצם זמן הפרסומות והפרומואים מ-12 דקות בשעה ל-10 דקות בשעה. גם זה משהו לחכות לו.

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דיין. עוד דקה וחזרנו? לא ממש
דיין. עוד דקה וחזרנו? לא ממש
צילום: יוסי צבקר
מומלצים