שתף קטע נבחר

מחצות: הכביש-שטח התייקר

שר האוצר החליט: מס הקנייה על רכבי כביש-שטח יושווה למס על רכב פרטי. המשמעות: התייקרות אפשרית של עשרות-אלפי שקלים. היבואנים: האוצר מתנהג כגנב בלילה

החל מהלילה (יום ב') בחצות הושווה מס הקנייה המוטל על רכבי כביש-שטח לזה המוטל על רכב פרטי. מי שכבר הזמין -  יאלץ לשלם הרבה יותר. האוצר טוען כי השינוי - המתבטא בתוספת של 8-10% במחיר הרכב לצרכן - יכניס לקופת המדינה כ-180 מיליון שקל. היבואנים זועמים, וטוענים כי ההחלטה להחיל את השינוי באופן מיידי "מתאימה למשטרים חשוכים".

 

"ביטול העיוות"

 

עד היום עמד ההבדל במס הקנייה על 20% - 75% לרכב כביש-שטח, 95% לרכב פרטי. מדובר במיסוי המוטל על מחיר הרכב לפני צאתו מהנמל, כולל מחירו ליבואן, דמי ההובלה והמכס. השינוי האמור מתבטא בהתייקרות של כמה עשרות-אלפי שקלים לדגמים השונים. לדוגמה, כ-25,000 שקלים לרכב שעלה עד עתה 300,000 שקלים.


לנד רובר ריינג' רובר. בלי הטבות, בלי טובות

 

על צו המאשר את השינוי האמור חתם אתמול שר האוצר, בנימין נתניהו, ובכך קיבל - לטענת רשות המיסים - את המלצתו של איתן רוב, מנהל רשות המיסים. בהודעה לעיתונות אומר רוב, כי במקור נבע המיסוי השונה עקב הגדרת רכב כביש-שטח כרכב מסחרי. הגדרת רכב שכזה כ"מסחרי", התאפשרה רק אם גובהו עמד על יותר מ-1.75 מטר. אלא שלטענת רוב, אין כל סיבה לעודד רכישת רכב כביש-שטח-פנאי יוקרתי, שבכל מקרה שימש רק לעיתים רחוקות לייעוד מסחרי.

 

"גנבים בלילה"

 

"אין לי בעיה עם השוואת המיסוי, שנראית על-פניה הוגנת לחלוטין. אין כל סיבה שרוכשי רכב יוקרה בחצי מיליון שקל, יהנו מ'העדפת מס' לעומת פועל קשה יום החוסך במשך שנים כדי להגיע למכונית סופר-מיני זולה" - אמר ל-ynet אחד היבואנים שייפגעו מיידית מהחלטת האוצר. "אלא שההחלטה להחיל את החוק מיידית, ולפגוע בכך בכל מזמיני כלי הרכב והיבואנים ש'נתקעו' עם מלאי גדול, מריחה לא טוב".

 

"לא יתכן שתושב ישראל יאלץ להתמודד שוב, בשנת 2005, עם מצב בו מרגע אחד לשני, ללא כל אזהרה והתחשבות, הוא מאבד חלק גדול מכספו, או מחויב לשלם הרבה יותר. אין שום סיבה הגיונית בגללה לא ניתן היה להודיע כי הצו ייכנס לתוקפו בתחילת שנת הדגם הבאה, או לפחות לא יכלול כלי רכב שהוזמנו כבר, או נמצאים בארץ וממתינים לקונה", אמר יבואן אחר.

 

בהודעה לעיתונות מסביר רוב, כי הצו האמור הוא "חלק ממדיניות עקבית של רשות המיסים הפועלת לבטל עיוותים במערכת המס, כחלק ממגמה של... הפחתת נטל המס על כלל הציבור". ובאותה נשימה אנו ממתינים לשמוע כיצד מצדיק רוב את ההטבה שמקבלים בישראל וואנים יוקרתיים גדולים, המשמשים להסעת נוסעים ונמצאים בשימוש פרטי בעיקר של משפחות מרובות ילדים. לטענת היבואנים, בעיקר מהמגזר החרדי החשוב כל-כך מבחינה פוליטית.

 

לשאלת ynet מדוע לא מצהירה המדינה מראש על העלאת מיסים צפויה, ומונעת בכך את חוסר הבהירות והביטחון במחיר רכב חדש עבור הצרכן, אשר הזמין רכב חדש ולפתע נאלץ להתמודד עם התייקרות לא מתוכננת, ענתה דוברת רשות המס כי "אנחנו לעולם לא מודיעים מראש על העלאת מיסים, שכן אם נעשה זאת, ירוצו כולם וירכשו רכב חדש. את זה אנחנו רוצים למנוע. מלבד זאת, גם כאשר אנחנו מורידים מיסים, כמו לפני זמן לא רב עכל משאיות כבדות, לא הודענו מראש. אז יצאו מזמיני הרכב נשכרים, הפעם הם מפסידים".


פורסם לראשונה 21/02/2005 20:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פורשה קאיין
פולקסווגן טוארג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים