שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר: הישראלים מאמינים יותר לחדשות ברשת
    אתרי החדשות נתפשים כיותר הוגנים, מאוזנים, מדויקים, אמינים, ומספרים את כל הסיפור מאשר אמצעי תקשורת אחרים, על פי מחקר ראשוני של מכון הרצוג. קריאת החדשות ברשת לא נוגסת בשיעור קריאת העיתונים או הצפייה בחדשות בטלוויזיה אלא נוספת על פעילויות אלה. ממצא מפתיע נוסף: רוב הגולשים לא שלחו תגובה לכתבות באינטרנט

    74 אחוזים מהישראלים המחוברים לרשת צורכים חדשות באינטרנט, אך רובם ניזונים במקביל מחדשות באמצעי תקשורת נוספים, על פי מחקר ראשון מסוגו של מכון הרצוג לתקשורת, חברה ופוליטיקה באוניברסיטת תל אביב. המחקר, בנושא צריכת חדשות באינטרנט, מגלה, כי רוב צרכני החדשות ברשת אינם עושים זאת במקום קריאת עיתונים או צפייה בחדשות בטלוויזיה אלא בנוסף לפעילויות אלה. רק 14.6 אחוז מצרכני החדשות באינטרנט עושים זאת באינטרנט בלבד.

     

    להערכת עורכי המחקר, ראש המכון ד"ר יורם פרי וד"ר יריב צפתי מאוניברסיטת חיפה, מגמה זו מנוגדת לתהליך המאפיין מדינות רבות בעולם, במיוחד בארה"ב, שם הולך וקטן מספר קוראי העיתונים. הדבר נובע, לדעתם, מכך שהישראלים הם צרכנים כבדים מאוד של חדשות. לכן, הגולשים הישראלים שצורכים הרבה חדשות בתקשורת החדשה צורכים גם הרבה חדשות באמצעי התקשורת הישנים. כלומר, עיתונות מקוונת אינה מהווה תחליף לצריכת מדיה מסורתית, אלא משמשת אפיק נוסף לקבלת מידע לאלה שמלכתחילה מגלים עניין בחדשות.

     

    הגולשים מאמינים יותר לחדשות ברשת

     

    המחקר על צריכת האינטרנט נערך במסגרת מחקר שוטף של מדד אמון הציבור בתקשורת שעושה מכון הרצוג. מן הסקר עולה, כי רמת האמון שהציבור מייחס

    לחדשות באינטרנט גבוהה מזו של כל שאר אמצעי התקשורת. בעוד רמת האמון הכללית בתקשורת היא 3.1 בסולם של 1-5, האמון באינטרנט עומד על 3.41 נקודות. בכך שיפר האינטרנט את מעמדו בעיני הציבור. במחקר שנערך בשנת 2002 פיגר האמון באינטרנט אחרי הטלוויזיה והרדיו והקדים רק את העיתונים. לאחר ניתוח הממצאים, קובעים החוקרים כי בעיני הגולשים, אתרי החדשות נתפשים כיותר הוגנים, מאוזנים, מדויקים, אמינים, ומספרים את כל הסיפור מאשר אמצעי התקשורת האחרים.

     

    שאלת האמון

     

    מתברר, כי ארבעה אחוז מהגולשים שקוראים ידיעה מניחים מראש שהיא אמינה, חמישה אחוז נוספים מתייחסים אליה בחוסר אמון מלכתחילה. יתר הגולשים מנסים לבחון את אמינותה במגוון דרכים. רוב הגולשים (54%) מסתייעים לשם כך במקורות מידע אחרים, כמו התייעצות עם גולשים אחרים וחברים או אמצעי תקשורת נוספים, בראשם אתרי אינטרנט אחרים (הרבה יותר מבדיקה מול הרדיו, הטלוויזיה או העיתונות המודפסת). 37 אחוז מהנשאלים מחליטים אם להאמין למידע שהגיע לידיהם על פי הידיעה עצמה (מי הכותב או האתר העומד מאחוריה, ואם הידיעה נראית להם הגיונית).

     

    עוד עולה מהמחקר, כי כ-68 אחוז מצרכני החדשות באינטרנט מבלים כשעה ביום בגלישה באתרי החדשות. רק 8.7 אחוזים מהגולשים עושים זאת במשך שעתיים או יותר ביממה. מבין הגולשים לאתרי חדשות, 23.8 אחוז מהנשאלים שומרים אמונים לאתר חדשות אחד. 25.7 אחוז נוהגים לבקר בשני אתרי חדשות ו-20.7 אחוז מהנשאלים מבקרים בשלושה אתרים. רוב (62.8 אחוז) מהגולשים נוהגים להיכנס לעיתים קרובות או באופן קבוע לאתרי חדשות של גופים מסחריים (ynet, הארץ, nrg, וואלה) ורק שמונה אחוזים מהגולשים אינם מבקרים באתרים אלה כלל.

     

    3.9 אחוז בלבד מדווחים כי הם נוהגים לבקר באופן קבוע או לעיתים קרובות באתרי חדשות עצמאיים, שאינם מקושרים לגוף תקשורתי מסחרי גדול (למשל, NFC ועניין מרכזי). רק 11.1 מבקרים לעיתים קרובות או באופן קבוע באתרי חדשות זרים כמו BBC או CNN.

     

    מה מושך גולשים לאתרי חדשות?

     

    החוקרים גילו, כי האופן בו אתרי החדשות נתפשים בעיני הגולשים, משפיע על משך הזמן שהם מקדישים לגלישה באתרים אלה. נראה, כי הגולשים מונעים מרצון להיחשף למידע רב ומגוון הן בתכנים המערכתיים והן בתגובות לכתבות. כך למשל נמצא, כי גולשים נוהגים לבלות זמן רב יותר באתרי החדשות שלדעתם מספקים במה למגוון דעות של גולשים ומספקים מידע שלא ניתן למצוא במקומות אחרים.

     

    רוב הגולשים לא מגיבים

     

    בניגוד לרושם שנוצר לעיתים באתרי החדשות, מהמחקר מתברר, כי רוב הגולשים אינם מנצלים את היתרונות האינטראקטיביים של המדיום החדש. רק 21.5% מהגולשים לאתרי החדשות שלחו אי פעם תגובה לפרסום (בארה"ב שיעורם מגיע ל-50% בערך, על פי המחקר). ורק אחוז אחד פנו לעורכי האתר בתגובה לכתבות. עם זאת, כ-33 אחוז מהגולשים שלחו לחבריהם הפניות לכתבות באתרי חדשות (לעומת 17 אחוז בלבד בארה"ב).

     

    גולשים המבלים זמן רב יותר באינטרנט בכלל ובאתרי חדשות בפרט, נוטים להיות פעילים יותר, לצפות יותר בתגובות גולשים אחרים, לשלוח יותר תגובות ולהשתמש יותר בקישורים בתגובות.

      

    פרופיל צרכן החדשות ברשת

     

    החוקרים גילו כי בעוד הגולש הישראלי הטיפוסי צעיר יחסית (גילם הממוצע של הגולשים עומד על 37), משך הזמן המוקדש לגלישה באתרי חדשות דווקא עולה עם הגיל. גילם הממוצע של גולשים המבלים באתרי חדשות במשך שעה או שעתיים ביום בממוצע הוא 37, בעוד גולשים המבלים באתרי חדשות שלוש שעות או יותר הם בני יותר מ-45 בממוצע. חרדים, שמשקלם היחסי בקרב כלל הגולשים הוא אחוז אחד בלבד, מבקרים אף הם באתרי חדשות, ומתגלים כצרכנים כבדים יותר של אקטואליה. הגולש החרדי נמצא באתרי חדשות בממוצע במשך שעתיים - יותר מפי שניים לעומת הגולש החילוני הממוצע.

     

    המחקר כלל 532 מרואיינים בקרב האוכלוסיה היהודית הבוגרת בלבד. המדגם מורכב מ-50.6 אחוז גברים, 13.6% עולים מחבר העמים, ו-31.1% מזרחיים. 60 אחוז הגדירו עצמם חילוניים, 27 אחוז מסורתיים, 9 אחוז דתיים ו-3.5 אחוז חרדים. רוב הנשאלים הם בעלי נגישות לאינטרנט.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מחקר: הישראלים מאמינים יותר לחדשות ברשת"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים