שתף קטע נבחר

נחתם ההסכם בין האוצר לעובדי הנמלים

הבוקר נחתם ההסכם הרשמי, לאחר שבתום מו"מ ממושך ושביתות קשות הגיעו הלילה נציגי ההסתדרות והאוצר להסכם המסדיר את זכויות העובדים במעבר לחברות נמלים עצמאיות. העובדים זכו להישגים משמעותיים: מענק של 100 אלף שקל, תוספות שכר גדולות ותוכניות פרישה מרצון בתנאים מועדפים. נתניהו: "הרפורמה בנמלים תבטיח שקט תעשייתי, תעודד השארת מפעלים בארץ ותגדיל את מספר מקומות העבודה"

הבוקר נחתם רשמית ההסכם בין האוצר להסתדרות בעניין הרפורמה בנמלים. זאת, לאחר שבתום חודשים ארוכים של משא ומתן ושבוע לאחר שחוק הרפורמה בנמלים נכנס לתוקפו, הגיעו הלילה נציגי ההסתדרות והאוצר להסכם המסדיר את זכויות העובדים בשינוי המבני של הנמלים בישראל. 

 

לאחר חתימת ההסכם אמר שר האוצר, בנימין נתניהו: "כל משקי הבית בישראל ירגישו בהדרגה את הרפורמה שתתבטא בסופו של דבר בחסכון של אלפי שקלים למשפחה מידי שנה. התחרות תביא להורדת תעריפים ובעקבותיה הוזלת מחירים של מוצרים רבים עד לכיסו של הצרכן. בכל תחום בו נוצרה תחרות המרוויח מכך היה הצרכן. כך היה בענף התקשורת וכך יהיה גם בנמלים".

 

נתניהו הוסיף: "מעתה לקוחות הנמלים יקבלו שירות טוב יותר, תחרותי יותר ויעיל יותר. תוך זמן לא רב יהיה ברור שאוניה יכולה לבחור באיזה נמל לפרוק את הסחורה בהתאם לשיקולי כדאיות, שינוי שישפר את השירות, לטובת כל אזרחי המדינה ולטובת העסקים בישראל. הרפורמה בנמלים תבטיח לנו שקט תעשייתי, תעודד השארת מפעלים בארץ ותגדיל את מספר מקומות העבודה".

 

מענק של 100 אלף שקל לעובדים

 

משרד האוצר הלך כברת דרך ארוכה לקראת העובדים על מנת להגיע להסכם ולמנוע השבתה נוספת של הנמלים. במסגרת זו יקבלו העובדים מענק של 100 אלף שקל במזומן (בשתי מנות של 50 אלף שקל כל אחת), תוספת שכר מיידית של 10% ותוספות שכר נוספות בעת הנפקת חברות הנמלים.

 

הצדדים למו"מ הביעו שביעות רצון מן ההסכם שהושג ואמרו כי שוב הוכח שכאשר יושבים למשא ומתן רציני וענייני, ניתן להגיע עם ההסתדרות להסכמות גם בנושאים הקשים והמורכבים ביותר. יצויין כי יו"ר ההסתדרות עמיר פרץ כפה על העובדים להמשיך במו"מ ולא להשבית את הנמלים, כפי שתיכננו לעשות, לאחר שתאריך היעד שנקבע להשלמת המו"מ חלף לפני שבוע מבלי שהושג הסכם חתום.

 

אלה עיקרי ההסכם שנחתם הלילה בין ההסתדרות לאוצר:

 

פיצוי לעובדים בגין המעבר

 

  • תוספת שכר של 10% בעת המעבר (ב-2005).
  • מענק של 50 אלף שקל שישולם באופן מיידי.
  • 2% תוספת שכר מדי שנה בשנים 6,7 ו-8 שלאחר הרפורמה.
  • 5% תוספת שכר נוספת עם ההנפקה הראשונה של מניות חברות הנמל.
  • מענק של 50 אלף שקל שישולם עם ההנפקה הראשונה של חברות הנמל.

 

הסכמי העבודה

 

  • זכויות הפנסיה של העובדים יובטחו בערבות מדינה ובאחריותה.
  • הסכמי העבודה, ההסדרים והנהלים הקיימים יישמרו לעוד 7 שנים. בתוך כך יאשר הממונה על השכר באוצר את כל ההסכמים הקיימים בנמלים, ובכללם אלו שנחשבו עד כה חריגים ולא קיבלו את אישור האוצר.
  • ההסכם הקיבוצי שיהיה בפועל בעת הנפקת החברות יימשך 5 שנים לאחר ההנפקה.
  • כל העובדים החדשים שייקלטו לעבודה יזכו לאותם תנאי שכר ולאותם הסכמים כמו אלה של העובדים הקיימים.
  • לא תתקיים אפלייה בעבודה ובהסכמים בין עובדי דור א' לדור ב'. יצומצם הפער בקידום בדרגות בין דור א' לדור ב' מ-12 שנים ל-4 שנים בלבד.

 

תוכניות פרישה ופיצויים

 

  • לא יהיו פיטורים של איש מהעובדים הקיימים ללא אישור יו"ר האגף לאגוד מקצועי.
  • לעובדים חדשים יהיה הליך פיטורים פריטטי עם בורר מוסכם בסוף התהליך.
  • לעובדים הוותיקים יוצעו הסכמי פרישה מרצון בתנאים מועדפים - תוספת של 16% לפנסיה וכן 15 חודשי הסתגלות. הסכמים אלה יחולו גם על עובדי המשרדים הראשיים.

לעובדי המשרדים הראשיים שלא יפרשו מרצון יימצא סידור במסגרת חברות הנמלים או חברת הנכסים.

  • בנמל אילת בו עובדים 140 עובדים, מהם 100 ותיקים מאד – יוצעו לעובדים הסכמי פרישה מרצון בתנאים מועדפים.

 

הנפקת חברות הנמלים לציבור

 

  • מניות חברות הנמלים יונפקו, בעוד חמש שנים, לציבור בלבד, בהיקף שלא יחרוג מ-15% מהון המניות של החברה.
  • עוד 49% מהמניות יונפקו בהדרגה, לציבור בלבד, מהשנה ה-6 ועד השנה ה-15.
  • הפחתת אחזקות המדינה משיעור של 51% והפיכת חברות הנמלים לחברות בבעלות פרטית תתאפשר רק בעוד 15 שנה ובתנאי שתירשם עד אז עלייה של 50% לפחות בנפח המטענים.
  • בנמל אילת יימכרו רק 15% מהמניות בהנפקה שתחל בעוד 5 שנים.
  • ההחלטה בדבר הנפקת יותר מ-15% תהיה תלויה בהפעלתו של קו רכבת לאילת.
  • הדירקטוריון של חברות הנמלים יהיה מורכב מנציגי המדינה ומנציגי העובדים.

 

נכסי הנמלים

 

  • כל שטחי התפעול (כולל אלה של הנמלים החדשים - כרמל ויובל) יוחכרו לחברות הנמל בחכירה לדורות (49 שנה). הבעלות על מנופי הגשר תישאר בידי חברות הנמלים.

השטחים העורפיים הנחוצים לתפעול יוחכרו מחברת הנכסים לחברות הנמלים.

  • תוקם רשת בטחון לחברות הנמלים - במקרה של תזרים מזומנים שלילי תלווה חברת הנכסים את הכסף הנדרש לחברות הנמל.
  • מספנות ישראל, הנמצאים בבעלות פרטית, יורשו לפעול כנמל מטענים. נפח השוק העתידי של מספנות ישראל לא יעלה על 5%, כשניתוב האניות לנמל המספנות ייעשה דרך נמל חיפה.
  • כל פיתוח עסקי של הנמלים ייעשה בהסכמה בין חברות הנמלים לחברת הנכסים. במקרה של מחלוקת, ההכרעה תועבר לשר התחבורה.

 

לין: מברך על ההסכם

 

בתגובה לחתימת ההסכם אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "הרפורמה בנמלי הים יוצאת לדרך כשהיא קצוצת כנפיים וכבולה לרגלי עופרת, אך בסופו של דבר, במאמץ רב - היא תמריא".

 

לין הוסיף כי "היה צורך לבחור בין השארת המצב הקיים עם אפשרות של שביתות בעילות שונות ואפילו שוליות המשבשות את הסחר של ישראל לבין להמשיך ברפורמה בנמלי הים ולהגיע להסכם. נראה שבתנאים הפוליטיים, הכלכליים והמשפטיים השוררים כיום בישראל לא ניתן היה לעשות זאת בתנאים טובים יותר, לכן על אף המחיר הגבוה למשק יש לברך על ההסכם".

 

 

 


פורסם לראשונה 24/02/2005 03:59

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אחיה ראב"ד
נמל חיפה. המנופים והעובדים יישארו
צילום: אחיה ראב"ד
צילום: דני סלומון
ככה זה התחיל. הפגנה בנמל אשדוד
צילום: דני סלומון
מומלצים