שתף קטע נבחר

משרד התחבורה נגד שיפורי אימפרזה טורבו

יבואנית סובארו קיבלה אולטימטום מפתיע: לפרק בתוך חודש את ערכות הביצועים של "פרודרייב" מדגמי האימפרזה WRX, או להעביר אותן תקינה מזורזת

בשורה רעה לבעלי מכוניות סובארו אימפרזה WRX שבהן הורכבו ערכות "פרודרייב" לשיפור הביצועים: משרד התחבורה עלול לדרוש מכם כבר במהלך החודש הקרוב לפרק את הערכות האלה ולהחזיר את הרכב למצבו הקודם - למרות שהן הורכבו בידי יבואנית סובארו עצמה, חברת יפנאוטו.

 

הקיט של "פרודרייב" הבריטית החל להימכר בארץ ב-2001, והעלה את הספק מנוע ה-2 ליטר טורבו של ה-WRX מ-218 כ"ס ל-245 כ"ס, תמורת תשלום של כ-20 אלף שקל. בכך הפכה יפנאוטו ליבואנית הרכב הראשונה בארץ שמתקינה ערכות שיפורים רשמיות, במקום לשלוח את לקוחותיה לרכוש אותן ממתקינים פרטיים, מוכשרים יותר או פחות.


סובארו אימפרזה WRX. בקרוב בלי ערכת "פרודרייב"? 

 

משרד התחבורה טוען כעת שהחברה התקינה 110 ערכות כאלה מבלי שתהיה רשאית לעשות זאת. לטענת המשרד, המתייחס רק לדגמי ה-WRX ולא מזכיר במכתבו את דגמי ה-STI החזקים יותר, יפנאוטו לא ביצעה תקינה ישראלית לערכת השיפורים וביצעה שינויי מבנה ברכב ללא היתר, ומבלי שהציגה למשרד אב-טיפוס מאושר לשינויים.

 

לחברה נערך שימוע אצל חווה בן-ארי, מנהלת בכירה בענף הרכב במשרד התחבורה, שבו טענה כי משרד התחבורה אישר את יבוא הערכה ונאמר לה שהתקנתה אינה מהווה שינוי מבנה לרכב. בן-ארי דחתה את טענות החברה וקבעה כי אישור היבוא אינו מהווה אישור התקנה, שכן לאחר ההתקנה עולה הספק המנוע לכן מדובר בשינוי מבנה. לדבריה, על החברה היתה מוטלת האחריות לברר האם מותר לה לרשום את הרכב ולקבל תשובה חד-משמעית מרשות הרישוי. "מסקנתי", מציינת בן-ארי, "כי החברה לא פעלה לברר את סמכויותיה על-פי כתב ההרשאה בזהירות הנדרשת וכתוצאה מכך פעלה תוך חריגה מהסמכויות שניתנו לה".

 

בן-ארי חייבה את החברה להגיש לה עד סוף החודש נהלים חדשים שגיבשה, ואת הלקחים שהפיקה מהמקרה. בין השאר חויבה יפנאוטו לגייס מהנדס תקינה אחד לפחות כדי למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד.

 

לגבי כלי הרכב המשופרים, ציינה בן-ארי כי לאחר התייעצות עם מומחים בתוך משרד התחבורה ומחוצה לו, העלאת הספק המנוע היא בעלת השפעה ניכרת על מערכות העברת הכוח, הבלמים והקירור. "אם מעוניינת החברה בקבלת אישור להתקנת מערכות אלה, יהיה עליה להמציא למחלקת התקינה במשרד התחבורה אישור מיצרן הרכב, לרבות תעודה ממעבדה אירופית לעמידת הרכב בתקני זיהום אוויר, וזאת בפרק זמן של 30 ימים. אם אין באפשרותה לעשות כן - יהיה עליה לפרק את הערכות שהרכיבה בכלי הרכב ולהחזירם למצבם המקורי".

 

בן-ארי החליטה גם להסתפק ברישום אזהרה בתיק היבואנית, ואם יישנו מקרים כאלה בעתיד ינקטו נגדה צעדים חריפים יותר.

 

יונתן ולד, המנכ"ל היוצא של יפנאוטו, מסר בתגובה: "אנחנו לומדים את המכתב של חווה בן-ארי, שאותו קיבלנו רק באחרונה, ובימים הקרובים נחליט כיצד לנהוג בעניין".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים