שתף קטע נבחר

שימו לב לברי סחרוף החדש

משתפי הקבצים מתלוננים לרוב על מחירי הדיסקים והחשיבה המיושנת של חברות המוזיקה. האלבום החדש של ברי סחרוף ורע מוכיח, שהופץ השבוע רק באינטרנט עבור 25 שקלים, מספק להם הזדמנות להוכיח את אהבתם למוזיקה

מחירי הדיסקים גבוהים מדי, וחברות המוזיקה לא מדברות בשפת האינטרנט. הן נאחזות בחנויות הדיסקים המתרוקנות כמשענת קנה רצוץ, ובמקביל מניפות שוט משפטי על משתפי הקבצים הפיראטיים, מתוך מחשבה נואלת כי ביכולתן להחזיר את הגלגל לאחור. הן טועות, כמובן.

 

הנימוקים האלה, המשמשים גולשים בעלי מצפון מיוסר להצדיק את הורדת השירים הפיראטית, נכונים עד תום, אך משתפי הקבצים עושים לעצמם חיים קלים מדי לעיתים. מה הם יגידו על זמר ענק בקנה מידה ארצי, שעקף את חברות המוזיקה וגלגל"צ, ומאפשר להוריד מהרשת את אלבומו החדש עבור 25 שקלים בלבד?

 

"11 א'", אלבומם המשותף של ברי סחרוף ורע מוכיח, הופץ השבוע ישירות לאינטרנט, בלי יחסי ציבור ובלי הוצאת סינגלים לרדיו. האלבום זמין החל מאתמול באתר iMusic, ויופץ לחנויות רק בשבוע הבא במחיר של בין 50 ל-60 שקלים.

 

משתפי הקבצים ניצחו מזמן 

 

25 שקלים הם כ-2.20 שקלים לשיר, סכום נמוך בכל קנה מידה, שלא יזרום לכיסם של טייקוני מדיה תאבי בצע. יש גולשים שיגיבו גם על ההצעה הזו ב"פחחח...." אחד ארוך. הרי סביר להניח שכבר עכשיו אפשר להוריד את האלבום בשלמותו מ-eMule, אך כדאי שישאלו את עצמם את מי באמת הם דופקים הפעם.

   

לא צריך להתרגש יותר מדי מאיומי התביעה של חברות המוזיקה. משתפי הקבצים כבר ניצחו מזמן. בידיהם, ולא בהוליווד, השליטה על עתיד המוזיקה הדיגיטלית.

 

לאוהבי מוזיקה ישראלית וסחרוף בפרט, וגולשי הפחחח ביניהם, ניתנה כעת הזדמנות להוכיח כי הטענה על המחירים הגבוהים לא הייתה רק תירוץ. האם הם ידעו ללכת לקראת אמנים שהולכים לקראתם? סחרוף ומוכיח לא יתעשרו מ-25 השקלים האלה, שהעדרם לא יורגש בכיסם של רוב הגולשים, אך היענות רבתי תסייע להשקיט את החששות של אמנים רבים, שחושבים שעידן האינטרנט עלול לגזור עליהם לעבוד בהתנדבות. תקנו את החדש של סחרוף ומוכיח ברשת, ותעזרו להוכיח כי למוזיקה צפוי עתיד גדול באינטרנט.

 

סוג של ניסוי

 

"הפצת האלבום של סחרוף ומוכיח ברשת היא סוג של ניסוי", אומר ניצן זעירא, בעליו של "נענע דיסק" ואתר iMusic, "ביקשנו לבחון את ההיבטים השיווקיים של הפצת מוזיקה ברשת. האינטרנט מבטל את הצורך במתווכים והוא משנה את תהליכי הפצת המוזיקה".

 

למה שהגולשים ישלמו? הרי אפשר להוריד את השירים חינם

 

"לתוכנות שיתוף הקבצים יש גם חסרונות. למשל, הסיכון להיתבע".

 

הפער בין המחיר באינטרנט לחנויות נובע רק מפערי התיווך או שמחירי הדיסקים יקרים מדי?

 

"הפער נובע מכך שבאינטרנט אין צורך להפיק דיסק ממשי, אין צורך בשינוע הדיסקים והפצתם לחנויות, אין ניירות ושיטות ההפצה זולות יותר. הפקת דיסק עולה היום לאמן בין 40 ל-50 אלף דולר. דיסק שנמכר בחנות במחיר של 59 שקלים לא משאיר לאמן יותר משלושה דולרים ביד, ועליו למכור, בממוצע, 15,000 עותקים רק כדי לכסות את העלות".

 

האם אמנים שמוכרים את המוזיקה שלהם באינטרנט עבור 25 שקלים כן יכולים להרוויח?

 

"פלטפורמת האינטרנט אינה רווחית נכון להיום. הפיראטיות חוגגת, ובסופו של דבר הקהל שואף לקבל את המוזיקה שלו במחיר זול מאוד. יחד עם זאת, האינטרנט פותח פתח לאפשרויות חדשות. בוודאי יחלפו כמה שנים עד שנלמד איך לנצל את המדיום הזה ונחנך את הקהל לשלם עבור מוזיקה, אבל לדעתי הפיראטיות תעלם לגמרי.

 

"לא בטוח שהגולשים ישלמו בכל המקרים על השירים שהם מורידים - במקרים מסוימים ייתכן שיהיו אלה חברות מסחריות שישלמו במקומם כדי להציע מוזיקה כהטבה ללקוחות שלהם. האינטרנט והסלולר משתלבים כבר היום בתהליך השיווק של המוזיקה - אפשר לראות ניצנים של שירים בתשלום המזכים את הרוכשים בהנחה להופעה של האמן המבצע ולהפך.

 

"על אף הפיראטיות, האינטרנט והסלולר תרמו לתעשיית המוזיקה יותר מכפי שהם פגעו בה, וסייעו לה להתפתח. לדעתי, הפיראטים שצורבים מוזיקה מחוץ לרשת ומפיצים אותה בכמויות מסחריות היו תובעים את קאזה אילו היו יכולים".

 

הצעה: למסות את ספקי האינטרנט

 

זעירא מדווח על עליה מתמדת במספר הגולשים הרוכשים שירים דרך iMusic, אתר ההורדות החוקי השני שקיים בישראל, לאחר Songs.co.il. אין מה לדבר על שיתוף פעולה, בינתיים. "שיתוף הפעולה בינינו בא לידי ביטוי בכך שאנחנו ממליצים בחום רב על האתר שלהם, גם בדף הקישורים באתר שלנו", הוא אומר.

 

הקטלוג המוזיקלי של האתר כולל 10,000 שירים כיום, ובחודש ממוצע נמכרים בו כ-6,000 עד 7,000 שירים. כלומר, כ-540 עד 640 אלבומים - כמות נאה במונחים של חנות מוזיקה קטנה. רוב הגולשים עדיין לא בתמונה. 45 אחוז מגולשי האתר מגיעים בכלל מחו"ל - הנעזרים בו לצורך הורדה מהירה של מוזיקה חדשה מישראל, מבלי שיצטרכו לחכות למשלוח הבא מהארץ.

 

"העסק מתפתח כל הזמן", אומר זעירא. כדי לעודד את המוזיקה החוקית ברשת, הוא בכלל חושב שנכון להטיל מס על ההכנסות של ספקי האינטרנט. "25 אחוז מההכנסות שלהם צריכות לעבור לבעלי הזכויות. הרי כ-60 אחוז מתעבורת הפס הרחב מנוצלת על ידי גולשים המורידים שירים באופן פיראטי".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סחרוף. צעד חשוב
סחרוף. צעד חשוב
צילום: אפי שריר
מומלצים