שתף קטע נבחר

ילדים: בעיות ריכוז וקשב? בדקו את השמיעה שלהם

מערכת השמע שלנו אחראית על הרבה יותר מאשר פיענוח קולות. שיטת "טומטיס" מצליחה לסייע בפתרון בעיות התפתחות, ריכוז וקשב באמצעות אבחון מדויק והאזנה לצלילים הנכונים

כשדן (השמות האמיתיים שמורים במערכת) היה בן שנה וחצי הבחינה מילי, אמו, כי הוא אינו מחקה צלילים. הוא חזר על ארבעה צלילים בלבד, הצליח לבטא את המילה "אבא", אבל בניגוד לפעוטות אחרים בגילו, לא ידע לענות על שאלות שגורות כמו "איך נובח כלב?" ו"איך עושה פרה?".

 

מילי, מורה לילדי חינוך מיוחד בצפון הארץ, מיהרה לקחת את דן לבדיקות שמיעה. הגילוי כי שמיעתו של בנה נפגעת בשל הצטברות נוזלים באוזנו אמנם הקל עליה, אך החששות נמשכו כשגם אחרי ניתוח לניקוז הנוזלים משהו בהתקדמות של הילד היה איטי מדי, שונה מההתקדמות של ילדים אחרים.

 

כשדן אובחן בטעות כאוטיסט, מילי החליטה "להפוך את העולם" כדי למצוא טיפול שיעזור לבנה להדביק את הפער ויוכיח שהוא ילד ככל הילדים. היום, שנה אחרי, דן הוא ילד פעיל, דברן, שמכיר בעל-פה ספרים שלמים, שר ושמח.

 

השינוי האדיר הזה ביכולותיו ובהתנהגותו של דן, מאמינה אמו, התרחש בזכות טיפול ייחודי שניתן לו ב"מרכז הקשבה טומטיס" בכפר-סבא. שם התחבר דן לאוזניות שהשמיעו לו מוזיקה קלאסית בעיבוד ייחודי. בתקופת הטיפול הראשונה דן פשוט ישן לאורך אימוני ההקשבה הללו. בהמשך, כמו ילדים רבים אחרים המטופלים במרכז, העביר את הזמן במשחק, ציור והרכבת פאזלים.

 

גירוי שמשפר הקשבה

 

ד"ר אלפרד טומטיס, רופא אף-אוזן-גרון צרפתי, פיתח את השיטה הקרויה על-שמו, לאחר שגילה כי האוזן אחראית לתפקודים גופניים, תקשורתיים והתנהגותיים וכי סטייה בת-תיקון בתפקוד האוזן גורמת לליקויים ולכשלים ברמות שונות של התפקודים הללו. השיטה מיושמת במרכזים רבים ברחבי העולם ככלי טיפולי יעיל במקרים של ליקויי למידה ודיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז, בעיות שפה, דיבור וקול, אוטיזם בדרגותיו השונות, עיכובים התפתחותיים שונים, בעיות שמיעה וטנטון, קשיי הסתגלות וקושי ברכישת שפות זרות.

 

תהליך הטיפול בשיטת טומטיס כרוך באבחון הבעיה והגורמים לה באמצעות בדיקת הקשבה ייחודית ותשאול מפורט. הבדיקה נעשית באודיומטר, בדומה לבדיקת שמיעה רגילה, אך המכשיר מכוייל אחרת ובודק את הפרופיל האודיטורי האישי של כל נבדק: תגובותיו לצלילים בתדירויות שונות, דרך אוזניות רגילות ודרך אוזניות המותקנות מאחורי האוזן. לאחר-מכן נבנית תוכנית טיפול אישית בידי מוסמכי השיטה, הכוללת אימוני הקשבה אינטנסיביים למוזיקה המהווה גירוי צלילי, לאחר שעברה עיבוד אקוסטי ב"אוזן האלקטרונית" (ציוד אלקטרוני מיוחד הרשום כפטנט עולמי).

 

הגירוי הצלילי משפר את ההקשבה שבניגוד לשמיעה, היא תהליך פעיל, רצוני ומכוון. האימונים בהקשבה מגרים את מערכת העצבים המרכזית וגורמים לאוזן לפעול בצורה תקינה ויעילה, וכך מובילים לשיפור התפקודים המיוחל.

 

שומעים את השגיאה

 

מנהלות המרכז, שהביאו ארצה את השיטה הייחודית, הן אנג'לה נאי-גולדנברג ודבי קליגר. כל טיפול נמשך כשלוש שעות. בחלקו הראשון הוא פאסיבי, ובמהלכו מקשיב כל אחד לצלילים אחרים, שהותאמו לו אישית לפי הפרופיל האודיטורי שלו. התוכנית משתנה בהתאם למעקב הממוחשב המתמיד אחר תגובותיו של המטופל. השלב השני, האקטיבי, כולל ישיבה באחד מתאי ההקשבה הקטנים וחזרה על מילים ומשפטים או קריאת טקסט מספר, בהתאם להנחיות.

 

המטופל שומע את עצמו באוזניות. רבים מתארים את ההתנסות הזאת כפעם הראשונה בה הם נפגשים באמת עם קולם. "ילדים עם בעיות קריאה ואיות שומעים כאן את עצמם נטו לראשונה קוראים בשגיאה. זו הפעם הראשונה בה הם יכולים להיות מודעים לשגיאה, לאתר אותה וללמוד כיצד לתקן", מספרת קליגר.

 

הספרייה הצלילית במרכז הישראלי, בו מועסקים תשעה מאמני הקשבה, כוללת מאות דיסקים של מוזיקה וטקסטים. נאי-גולדנברג: "אנחנו מטפלים בילדים, מתבגרים ובמבוגרים ומחפשים את המקור לקושי שהם חווים בקשב ובריכוז, בזיכרון וכו' בדרך הייחודית לנו. אנו מגלים, למשל, רגישות גדולה מדי לגירויים שיוצרת הצפה וגורמת לכך שקשה ליצור מיקוד בגירוי מרכזי מסוים כדי להטמיע מידע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
בדיקת שמיעה. קריטית הרבה יותר ממה שחשבנו
צילום: סי די בנק
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים