שתף קטע נבחר

יותר צעירים דתיים בעד סקס לפני החתונה

לרובנו אין שום בעיה עם זה. כעת, בעקבות כנס שהתקיים לאחרונה, מסתבר שיותר ויותר צעירים בקרב הציבור הדתי-לאומי-בורגני מעוניינים לבקר במיטה עוד לפני החתונה • סטודנטית: "להלכה אין פתרון לאנשים שנשארים רווקים בגילאים מבוגרים יותר. אדם צריך חום אנושי, חמלה, ליטוף, מגע, לא רק מין, מכלול שכאישה בוגרת הרגשתי שחסר לי"

נקודת המשבר של ט., צעיר דתי-ירושלמי, היתה בגיל 27. עד אז הקפיד, כמצוות ההלכה, שלא לקיים מגע מיני עם נשים, אבל התשוקה גברה עליו. "אמרתי, די. אני חייב מין", נזכר ט. בערגה. "יצאתי כבר עם עשרות בחורות, שמרתי נגיעה והכל, והחתונה לא הגיעה. הייתי ממש מתוסכל מינית. הייתי כל הזמן יוצא עם בחורות ולאחר מכן רץ לשזו"ל עליהן (להוציא זרע לבטלה – ח.ל). נכנסתי לדיכאונות קשים. החלטתי שאיסור על מגע מיני עם נשים בלי חתונה מתאים אולי לגילאי התיכון. הרגשתי שאני בשל לקיים יחסי מין.

 

"לאחר כמה שבועות התחלתי מערכת יחסים עם מישהי, וקיימנו יחסי מין. אני מרגיש יותר בריא ושלם עם זה. נכון שזה אסור, אבל אני לא מכיר אדם אחד שלא חוטא לפעמים".

 

המגבלות נשברו

 

ט. הוא לא יחיד בדורו. דילמת קיום יחסי מין לפני החתונה הפכה בשנים האחרונות לטרנד לוהט בקרב הציבור הדתי-לאומי-בורגני. בכל מקום שבו מתקבצים צעירים וצעירות דתיים – בבתי קפה בירושלים, בקמפוס של בר-אילן ובדירות בתל-אביב – דנים כולם בסוגיה: היחס למין לפני החתונה.

 

כידוע, לפי ההלכה, אסור לקיים יחסי מין עם אישה לא נשואה (ועם נשואות לאחרים, כמובן). כדי לא להתפתות לכך, קבעה ההלכה גדרים רבים: אסור להתלבש חשוף, אסור לגעת באישה, ואפילו אסור להישאר איתה בחדר סגור. אבל מתחת לפני השטח הגדרים נשברו.

 

בשנים האחרונות נמצא גיל הנישואים בחברה הדתית בעלייה תלולה, ורבים כבר הגיעו לשנות השלושים לחייהם בלי חופה וקידושים. גם הטאבואים החלו להישבר. צעירים וצעירות החלו לאחוז ידיים, להתנשק, ואפילו לקיים יחסי מין. "החזקתי מעמד עד גיל 24, 25, ואז כבר אי-אפשר יותר", אומרת ח', סטודנטית ירושלמית. "אצל החרדים, בגלל התאווה למין אנשים מתחתנים בגיל 18, 20, דברים לא אנושיים בכלל.

 

"לפי הדת אני אמורה להיות בגיל 22 עם בעל ושני ילדים, רק בגלל שרציתי מגע. להלכה אין פתרון לאנשים שנשארים רווקים בגילאים מבוגרים יותר. אדם צריך חום אנושי, חמלה, ליטוף, מגע. זה לא רק מין. זה מכלול שלם של פיזיות, שכאישה בוגרת הרגשתי שחסר לי. התחלתי ללכת מדי חודש למקווה, והשאר כבר אי-אפשר לספר".

 

- יש לך רגשות אשמה?

 

"בהתחלה היו קצת, אבל זה עובר לאט לאט. אני חלק מחברה שלמה שהדת לא נותנת לנו מענה, ואנחנו מוצאים לעצמנו את המענה שלנו, בעדינות ובשקט".

 

צורך לחיות

 

אחרי ששיח המין התקיים בעיקר בטוקבקים באינטרנט, פירסם בשבוע שעבר כתב העת הדתי "דעות" מאמר שעורר פולמוס רחב היקף, צונאמי של ממש, בציבור הדתי-לאומי. במאמר רואיינו גברים ונשים שלא בדיוק חיכו עד החתונה. "זה לא משהו שאני גאה בו, אבל אני מרגיש שאני צריך גם לחיות. היום אני כבר לא מסוגל ולא רוצה לבלות את כל הלילות שלי לבד", מצוטט ח' מירושלים.

 

ט', בוגרת אולפנה, מוסיפה בכתבה: "בעיניי, יש הלכות שאחרי גיל 30 מאבדות את התוקף שלהן. אי אפשר לצפות ממני לא לנהל חיים מלאים לנצח. מצד שני, להתחתן רק בשביל זה, זה עוד יותר גרוע. לאורך זמן, אם אני אמשיך לשמור, אני אהיה אדם ממורמר ומתוסכל. זאת נראית לי דרישה לא לגיטימית להגיד לאנשים שלא התחתנו שלנצח אסור יהיה להם לקיים יחסי מין".

 

המאמר עבר במהירות מפה לאוזן, ונתלה כמעט בכל מוסד דתי שמכבד את עצמו. אחת מהבעיות היא סוגיית הטבילה במקווה. כידוע, נשים נשואות טובלות במקווה כדי להיטהר מטומאת המחזור החודשי לפני שהן מקיימות יחסי מין. כדי למנוע מרווקות לקיים יחסי מין, אסרו עליהן גדולי התורה לטבול במקווה. כחלק מהשינוי, ביקשו רווקות שמקיימות יחסים היתר הלכתי לטבילה. מענה חלקי לבעיה נותן הרב שלמה ריסקן, רב היישוב אפרת, ששולל כמובן את יחסי המין לפני החתונה, אבל אומר שאם כבר, אז ללכת למקווה.

 

אין מה להסתיר

 

בעקבות הפולמוס, אירגנה תנועת נאמני תורה ועבודה, שבכתב העת שלה פורסם המאמר, ערב עיון בנושא, שהתקיים בבית הכנסת אוהל נחמה בירושלים. הערב זכה להיענות בלתי רגילה: צעירים מתלבטים, מחפשי חתנים וכלות, יחד עם האליטה האינטלקטואלית של רחביה גדשו את בית הכנסת. אנשים ישבו על המדרגות ונצמדו לחלונות כדי לשמוע את הבשורה המינית.

 

"אחרי שפירסמנו את הכתבה, אף אחד לא אמר, 'התופעה לא קיימת', אלא 'למה אנחנו מדברים על זה', למה לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ", אמרה רבקי רוזנר, 25, עורכת כתב העת. "לדעתי, אין לנו מה להסתיר. אין שום דבר שצריך לסגור בבית. בעבר אמרו שצריך לכבס הטרדות מיניות ונשים עגונות בפנים, והמחיר היה כבד. צריך לדבר על זה. לי אין פתרונות, קטונתי, אבל עצם הדיון מעמיד את הדברים במקום אחר לגמרי".

 

אחת הדוברות בכנס היתה שרון מייבסקי, 31, אשת תיאטרון שעיקר פרסומה נובע מנכונותה לדבר בכל עת ובכל מקום על יחסי מין לרווקות. "זו גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. כותבים לנו בטוקבקים באינטרנט, 'אז בא לי לאכול חזיר'. כאילו שזה קפריזה שלנו. כל אחד צריך להחליט מה הוא עושה ומה הוא לא עושה. בסופו של דבר יש את ההלכה, אבל כל אחד הולך לישון איתו ועם הקב"ה. הגבולות משתנים כשאני מגלה שהמחיר הפסיכולוגי שאני משלמת הוא יותר ממה שאני מוכנה לשלם. צריך להחליט מה מקדם את הבריאות הפיזית והנפשית שלי יותר".

 

לא כל אחד מושלם

 

הרב ד"ר אריאל פיקאר ביקש להעיר את העניין מהזווית התורנית. "יש היסטריה בציבור מכל תחום המיניות", אמר. "החרדות, ההיסטריה, השימוש במילה 'זה'. השימוש במינוח 'שומר נגיעה' כמו 'שומר שבת'. מה זה 'שומר נגיעה'? יש גם אנשים שהם 'שומרים הלנת שכר שכיר?' אנחנו חברה החיה בחרדה מפני המיניות שלה, וההיסטריה היא לא הלכתית אלא תרבותית. אני מצפה מהרבנים שיגידו את האמת ההלכתית כשבאים לשאול על טבילה לפני הנישואים. רב שאומר 'לא' משקר לזוג'.

 

פיקאר הרחיב את הדיבור על השינוי שהתחולל בחברה הדתית. "בחלק מהציבור הדתי השתנה משהו. בשנות החמישים יחסי מין לפני הנישואים היו טאבו. זה היה דבר 'לא מוסרי'. זה התאים מאוד לתפיסה המוסרית. היום בציבור הדתי, כמו בציבור הכללי, התפיסה היא שמדובר במשהו 'אסור', לא במשהו 'לא מוסרי'".

 

מוקד הסצינה המינית הוא במה שמכונה בסלנג "הביצה הירושלמית". באזור רחביה, טלביה, וקטמון הישנה בירושלים מתגוררים מאות צעירים דתיים מבוגרים יחסית, בדרך כלל סטודנטים באוניברסיטה, פנויים ומודעים לעצמם. החבורה נוהגת להתכנס בבית הכנסת אוהל נחמה מדי שבת להחלפת דעות, רשמים ומספרי טלפון. פה, בביצה, יש אולי 20 אחוז בתולים ובתולות", אומר ק., אייקון ביצה ידוע. "זה מקובל פה חברתית. כשמגיעים לפה תושבים חדשים, הם אולי מופתעים מרמת הפתיחות בהתחלה, אבל משתלבים נהדר. אני, אישית, כבר עברתי את הדילמה וביליתי עם נשים רבות. אחרת הייתי מאונן כל היום, שזה גם גרוע לפי ההלכה. אין מה לעשות. אני לא הרב עובדיה, ולא כל אחד מושלם".

 

"זה נהיה ממש אופנתי כאן בביצה", מספרת נ., תושבת קטמון הישנה, שמתרחקת מה"ז'אנר". "יותר משזה טרנד לקיים יחסי מין, זה טרנד 'לרוץ ולספר לחברה'. מי ששומר על עצמו, הוא 'לא מבין את המצוקות', ומי שמקיים יחסי מין, זה האידיאל המוסרי. הם לא עושים זאת בשביל ההנאה, חלילה, אלא כי הם מתלבטים ורגישים וחושבים ו'יש בעיות שצריך לפתור' וכן הלאה. לעיתים נדמה שהם כל כך סובלים מלקיים יחסי מין, וזעקתם היא כזעקת הקוזק הנגזל".

 

למרות שהנושא עלה על פני השטח, לא צפוי שינוי של ממש בסטנדרטים של החברה הדתית. אלו שמקיימים יחסי המין, יישארו מעט שייתפס כנהנתן ויזכה לבוז מצד הרבנים. הממסד הרבני עדיין מקפיד מאוד בענייני צניעות. "אנשים שעושים את זה, משעבדים את העתיד למען ההווה. זה לא המיטב של הציונות הדתית, אל השוליים שבשוליים", מסביר הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת. "זה כמו לקחת הלוואה במאפיה. אתה לוקח אלף דולר ובסוף מוכר את כל הבית שלך. יש מחקרים שמוכיחים שרוב אלה שקיימו יחסים לפני הנישואים, לא הצליחו לשמור על חיי הנישואים שלהם. הפתרון הוא לרפא את המחסום שמונע חתונה, ולא להשתמש בסם מרגיע אבל משעבד את העתיד".
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג' בנק
כבר לא נחשב ל"לא מוסרי"
צילום: גטי אימג' בנק
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים