שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    חלקים מגדר הביטחון בצפון הבירה יומרו לחומה
    קצין בכיר בצה"ל מסביר כי בעקבות נזקים חוזרים ונשנים שנגרמו לגדר באזור ירושלים על ידי תושבים פלסטינים, הוחלט במערכת הביטחון שקטעים מהגדר יומרו לחומה. בסך הכל יומרו כ-11 ק"מ לחומה. הוא גילה גם שעם העברת האחריות הביטחונית על קלקיליה לפלסטינים, צפוי פירוק קטע של כקילומטר בגדר, מזרחית לעיר, "כדי לאפשר מרקם חיים שוטף של האוכלוסיה הפלסטינית"

    מרחיבים את החומה: במערכת הביטחון הוחלט להמיר קטעים מגדר הביטחון בצפון ירושלים, בעיקר באזורים מאוכלסים, לחומה, כתוצאה מנזקים חזרים ונשנים שנגרמו על ידי התושבים הפלסטינים לגדר. כך אמר אתמול (ד') ל-ynet קצין בכיר בצה"ל. כתוצאה מכך יעמוד היחס בין החומה לגדר על קילומטר של חומה על כל שלושה קילומטרים של גדר. זאת, במקום יחס של אחד לחמש.

     

    לאחרונה גילו במערכת הביטחון מספר אזורים בהם חיבלו פלסטינים בגדר הנבנית, כך באזור בודרוס שם נהרס חלקית קטע של גדר באורך כ-200 מטר. "בתכנון המקורי שלנו קבענו שבאזור ירושלים, שיעור החומות מכלל המכשול יעמוד על פחות מ-20 אחוז, כלומר מתוך 80 ק"מ מכשול, כ-16 ק"מ חומה. עם תחילת העבודה והניסיון שצברנו, הבנו שבאזורים אורבניים ישנה נטייה של תושבים מקומיים לפרק ולחבל בגדר תוך כדי בנייה. באותם מקומות אין לנו ברירה אלא להקים חומה", אמר הקצין הבכיר.

     

    לדבריו, התכנון כעת הוא שבכשליש מתוואי המכשול בירושלים תהיה חומה, כלומר כ-27 ק"מ מתוך 80 ק"מ. "עד כה נבנו כבר 9 ק"מ חומה", ציין.

     

    גובה החומה משתנה ממקום למקום והוא נע בין שבעה לתשעה מטרים. הקטעים בהם נבנית חומה בימים אלה בעוטף ירושלים הם שדה התעופה עטרות - מאזור פרדת ארם עד היישוב אדם, תוואי המכשול הצמוד לחיזמה, תוואי המכשול האמור לעטוף את מחנה הפליטים שועפט ותוואי המכשול שבין מחלף הזיתים לסוורחא.

     

    עוד גילה הקצין הבכיר כי עם העברת האחריות הביטחונית על העיר קלקליה לפלסטינים, צפויה מערכת הביטחון לפרק קטע של כקילומטר גדר מזרחית לקליקיליה כדי לאפשר מרקם חיים שוטף של האוכלוסיה הפלסטינית אל תוך אזור יהודה ושומרון.

     

    פירוק הקטע מתעכב כעת על ידי פיקוד המרכז, שמבקש לבצעו רק לאחר העברת האחריות הביטחונית של העיר לידי הפלסטינים. "בקטע זה הייתה דרך מעבר לאוכלוסיה המקומית, אבל הגענו למסקנה שיש לאפשר לאזרחים תנועה פתוחה וחופשית יותר. אנו נשתמש בחומרים אלה לבניית קטע במקום אחר", ציין הקצין. בתחילת 2004 פירקה מערכת הביטחון קטע גדר באורך של כ-6.5 ק"מ ממזרח לבקה אל שרקייה.

     

    "הדיונים בבג"ץ נוגעים רק ל-23 ק"מ"

     

    הקצין הבכיר גילה כי הדיונים המתקיימים כיום בבג"ץ נוגעים רק לכ-23 ק"מ (2.9%) במקומות שונים לאורך התוואי, אולם לדבריו צפויים עוד עיכובים ועצירות במהלך הבנייה בחלקים נרחבים של התוואי, בעיקר באזור ביר נבאללה. "אני מעריך שחצי מהשטח שנמצא כעת בהשגות עשוי להגיע לבג"ץ".

     

    לדבריו, כ-33 ק"מ (4.3%) נמצאים במה שמכנים במערכת הביטחון "השגות", כלומר דין ודברים בין ישראל לפלסטינים כשברקע יועצים משפטיים, כ-159 ק"מ (כ-20%) נמצאים באישור משרד המשפטים וכ-139 ק"מ (כ-18%) עדיין בתיכנון. בסך הכל אורך התוואי המתוכנן עומד על 764 ק"מ.

     

    גם בימים אלה, ועל רקע המצב החדש מול הפלסטינים, נמשכות העבודות לאורך קו התפר על ידי עשרות קבלנים פרטיים בפיקוח של ראש חטיבת הלוגיסטיקה של צה"ל, תת-אלוף ערן אופיר. עד כה סיימה מערכת הביטחון את השלב הראשון של הפרוייקט.

     

    במסגרת "דרך אחרת א'" נבנתה גדר באורך של 128 ק"מ בתוואי שבין סלאם לאלקנה. כמו כן הסתיימה בניית גדר באורך 21 ק"מ בעוטף ירושלים צפון ודרום; הקטע שבאזור קבר רחל באורך 1.8 ק"מ נמצא בביצוע וצפוי להסתיים ביולי השנה. במסגרת השלב השני של הפרוייקט "דרך אחרת ב'", הושלם תוואי באורך 39.5 ק"מ בתוואי סאלם - הר אבנר ו-20 ק"מ נוספים מהר אבנר ועד טירת צבי.

     

    במסגרת שני השלבים הראשונים יפתח צה"ל בתוך שבועות ספורים מספר מעברים, ביניהם מעבר גלבוע (ג'למה), מעבר 300 והמעבר בשער אפרים. בקיץ 2005 ייפתחו לתנועה מספר מעברים באזור ירושלים, ביניהם קלנדיה, לזרוס ושועפט. בסך הכל, לפי התכנון, ייפתחו לאורך כל התוואי 31 נקודות ביקורת, ובסך כל צפויים להיבנות לאורך התוואי כולו כ-40 אתרי מעבר לאוכלוסיה הפלסטינית.

     

    במסגרת "דרך אחרת ג'", נמצאים כעת בביצוע כ-77 ק"מ בתוואי שבין אלקנה לעופר, והעבודה על כארבעה ק"מ נוספים תחל בקרוב. במסגרת עוטף ירושלים (כ-45 ק"מ), החלק שבין ארם - ענתות, מתבצעות עבודות ב-14 ק"מ והעבודה על 4 ק"מ נוספים תחל בקרוב. ואילו בנוגע לחלק שבין המנזרים לבית סחור (15.5 ק"מ) - כעת עובדים על כ-11.5 ק"מ, והעבודות שנערכות כעת בקטע זה אמורות להסתיים בקיץ הקרוב.

     

    במקביל, מתבצעות עבודות בתוואי שבין חיבור המנהרות לשומריה ("דרך אחרת ד'"), כ-39 ק"מ כבר בביצוע, ובימים אלה יחל ביצוע עבודות תשתית למכשול שבין שומריה למצודות יהודה בתוואי שאורכו 16 ק"מ. בשבועות הקרובים תתרחב העבודה באזור זה לאורך כולל של 43 ק"מ.

     


    פרסום ראשון: 06.04.05, 23:09
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "חלקים מגדר הביטחון בצפון הבירה יומרו לחומה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: איי פי
    חומה ארוכה יותר
    צילום: איי פי
    צילום: חן מיקא
    ראש חטיבת לוגיסטיקה, תא"ל ערן אופיר
    צילום: חן מיקא
    צילום: רויטרס
    "פוגעים בגדר"
    צילום: רויטרס
    מומלצים