שתף קטע נבחר

השוואת מחירים: זהירות, מונופול

רכישת "זאפ" מספקת לדפי זהב מונופול בתנאי לוקסוס בתחום השוואת המחירים. לתשומת לבו של דרור שטרום. מצד שני, מדובר בצעד הראשון בדרך הארוכה שהחברה חייבת לעבור אם ברצונה לשרוד בעידן האינטרנט, לנוכח האתגרים הרבים

הפעילות המקוונת של דפי זהב יכולה לשמש מופת לכישלון. במקום לפתח אינדקס אתרים עסקי יעיל ונוח, בראשית דרכה באינטרנט פיגרה החברה אחר מדריכי האתרים הגדולים וסיפקה לגולשיה חוויית שימוש בלתי מספקת בעליל.

 

בימי הבועה העליזים, כאשר מוכרני "דפי זהב" ניסו לשכנע נגרים, נפחים ועוסקים זעירים אחרים כי הם פשוט חייבים לרכוש לעצמם במחיר מופקע דף אישי משלהם במסגרת האתר, צצה מתחרה צעירה בשם "זאפ" מקיבוץ רמת הכובש וגנבה את השוק. זה לא כל כך מפתיע, בהתחשב בכך שגם בעולם, היו אלה חברות האינטרנט 'הטהורות' שפרצו דרך: אמזון בתחום הספרים, eBay בזירת המכירות בין גולשים, גוגל בחיפוש, יאהו! בתחום אינדקס האתרים והשירותים המקוונים. חברות 'טיח ולבנים' (Brick and Mortar) שצמחו לפני האינטרנט, הסתפקו בחיקוי החלוצות וניסו לרכוש אותן.

 

כאשר ב"דפי זהב" חשבו עדיין כמו מוציאה לאור של ספרי דפוס עבי כרס, ב"זאפ" חשבו דיגיטלית ופיתחו מנוע חיפוש ורטיקלי חכם, שמשווה מוצרים במספר רב של אתרי קניות ומעדכן את מחיריהם באופן אוטומטי. "טעינו פחות מהמתחרים", מצטנע מנכ"ל זאפ, ליאור פרומר.

 

יכולת ההשוואה הזו, בין מידע ממקורות שונים, מתאפשרת רק באינטרנט והיא אחד מיישומי המחץ המוצלחים והמהנים של הרשת. הגולשים אוהבים להשוות וכמה שיותר. למשל, מהם אתרי היכרויות אם לא מנועים להשוואת אנשים?

  

ההחמצה של דפ"ז

 

גם כאשר התעוררה "דפי זהב" והשיקה שירות השוואת מחירים משלה, נפל המנוע שלה מזה של "זאפ" ועל הממשק אין טעם להכביר מילים. מי שחיפש אי פעם ב"דפי זהב" מיקרוגל או נגן מוזיקה והתייאש בעמוד 2 מתוך 40 יודע בדיוק על מה מדובר. שרתים איטיים להחריד ותפעול טכנולוגי שאינו מניח את הדעת תרמו אף הם להחמצה של דפ"ז.

 

בעקבות רכישת דפי זהב מ'עורק' על ידי קרן ההשקעות מרקסטון, וגיוס 500 מיליון דולר, התעשתה החברה ובאיחור ניכר הבינה מה דרוש לה כדי לפעול בהצלחה באינטרנט. לאחרונה שדרגה את האתר וביום ה' הכריזה עלרכישת 70% מ'זאפ', מנוע השוואת המחירים המוביל. ההכרזה האחרונה קצת נבלעה בשאון המצות וליל הסדר, אך מדובר באחת הבשורות החשובות של העת האחרונה.

 

מונופול בתנאי לוקסוס

 

אם עד הרכישה נהנתה זאפ ממונופול דה פקטו בתחום השוואת המחירים, הרי שבעקבותיה תהנה דפי זהב ממונופול בתנאי לוקסוס, כמי ששולטת, הלכה למעשה, על "השיבר" של המסחר האלקטרוני בישראל. כבר היום, אתרי קניות שאינם נוכחים ב'זאפ' מתקשים להצליח ובעידן של דפ"ז-זאפ, המשפט 'אם אתה לא שם - אתה לא קיים' יתחזק אף יותר. בהחלט עניין שראוי להתייחסותו של הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום.

 

אמנם, שני האתרים ימשיכו להתקיים בנפרד, אך הצפי הוא כי בסופו של דבר מנוע השוואת המחירים הטוב יותר, כלומר, המנוע של "זאפ", ישולב בשני האתרים.

 

החשש גובר לנוכח הקשר הכלכלי בין זאפ לאתרי הקניות שהוא מפנה אליהם, המשלמים לו על פי קליקים של הגולשים (Pay Per Click). כלומר, גם אם אין קנייה, בעלי האתרים צריכים לשלם ב'זאפ'. כיום, אתר 'דפי זהב' אינו גובה כסף מאתרי המסחר שמוצריהם מופיעים בשירות השוואת המחירים שלו, אך מה יהיה בעתיד, בהנחה כי דפי זהב תיישר קו על פי המודל של זאפ? מדפי זהב נמסר בתגובה: "נכון להיום, המודל העסקי של השוואת המחירים ב'דפי זהב' לא משתנה. אופן השילוב של 'זאפ' בדפי זהב יידון בשבועות הקרובים".

 

הדומיננטיות של זאפ

 

בינתיים, אף אחד מהמתחרים לא קרוב לדגדג את הדומיננטיות של זאפ, שהשיק לאחרונה גירסה חדשה ומוצלחת, עם ממשק משופר ונוח, העשיר בתכונות ופרטים חדשים על המוצרים וכלל גם אפשרות של גולשים לדרג חנויות, ולצד כל חנות מופיע ציון הגולשים הניתן לה. תכונה זו מספקת לגולשים שירות חשוב נגד תופעת האתרים הקיקיוניים, שהציעו למכירה מוצרים במחיר זול יותר מהמתחרים, אך השירות שלהם היה מתחת לכל ביקורת.

 

מנגד, על פי תלונות של גולשים שהגיעו למערכת, ב'זאפ' דורשים מלקוחות השולחים ביקורות שליליות על אתרים העתקים בפס של חשבונית הקנייה, כהוכחה לכך שאכן קנו בחנות. מגבלה זו מפחיתה דרמטית את הביקורת על החנויות באתר, מהן מתפרנסת 'זאפ'. פרומר מאשר את המידע אך טוען כי בדיקה זו נועדה אך ורק לשפר את המידע המוגש לגולשים ולמנוע הטיות של אינטרסנטים. "בסופו של דבר הגולשים נהנים מפידבק הרבה יותר אמין", הוא אומר ל-ynet.

 

כבר היום יכולים משתמשי זאפ להשוות מחירים גם בסלולר והם נהנים משירות התראה לדואר אלקטרוני או SMS, המבשר להם כי המוצר בו הם חושקים הגיע למחיר המבוקש. פרומר מעריך כי בסופו של דבר, 'זאפ' תהיה גם בטלוויזיה האינטראקטיבית.

 

האתגרים הסבוכים של דפי זהב

 

אך יכול להיות שלא תידרש כלל התערבות של הרגולטור, אם דפי זהב לא תדע לשמור על התרנגולת המטילה דפי זהב, ותחזור ב'זאפ' על שגיאות דומות לאלה שאפיינו את פעילותה האינטרנטית עד לאחרונה.

 

הגולשים מגלים נאמנות קטנה מאוד לאתרים שמאכזבים אותם, ותרחיש כזה עשוי להיות שעתם היפה של המתחרים הקטנים, getprice.co.ilבזמן ו- pricer.co.il. מי מהם שיספק מגוון רחב של מוצרים, בממשק נוח ואמין, מבלי לגבות עמלות מהחנויות המקוונות עשוי להגדיל בהדרגה את נתח השוק שלו. המפתח הוא שירות טוב יותר לצרכן.

 

הפוטנציאל של הזיווג זאפ-דפ"ז רב כמעט כמו האתגרים: מנוע החיפוש של דפי זהב אינו מספק לגולש את השירות לו הוא מצפה גם היום, ודי לאנשי 'דפי זהב' לגלוש לשירות "דו"ח מפה" כדי להבין מה הם לא עושים והיה ראוי לעשות. בקיץ יושק שירות "דפי זהב" גם בסלולר, אך כמה זמן נצטרך להמתין בטרם תספק החברה שירותים מבוססי מיקום בצירוף מפות (למשל, שירות שיתריע ויודיע: "לחנות בגדים פנה ברחוב הבא ימינה ולך 5 מטרים").

 

אתגר נוסף מציבים לדפי זהב מנועי חיפוש כמו גוגל ויאהו!, המספקים שירות חיפוש של בתי עסק מקומיים (Google Local). רכישת זאפ אינה אלא הצעד הראשון.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכישת "זאפ" היא צעד בכיוון הנכון, אך האם האצבעות יקליקו?
רכישת "זאפ" היא צעד בכיוון הנכון, אך האם האצבעות יקליקו?
מומלצים