מטוסי קרב הוזנקו לעבר מטוס קל שנחשד כעוין
חיל האוויר הזניק שני מטוסי F-15 לעבר מטוס קל, שביקש לנחות בישראל ללא תיאום מוקדם. טייסי הקרב ליוו את הטייס לנחיתה בבסיס חצור של חיל האוויר, שם עוכב לחקירה. מפקד יחידת הבקרה בחיל האוויר: "אנחנו לא לוקחים סיכון, בעיקר בכל הנוגע לטרור אווירי"
שני מטוסי קרב של חיל האוויר הוזנקו אחר הצהריים (שבת) לעבר מטוס קל ישראלי, שהגיע מיוון וביקש לנחות בישראל, ללא תיאום מוקדם. בחיל האוויר חשדו שמדובר בכלי טיס עוין, והזניקו לעברו את מטוסי הקרב. המטוס לווה לנחיתה בבסיס חיל האוויר בחצור, שם התברר כי הטייס הישראלי "שכח" לתאם את הגעתו. הוא נעצר יחד עם שני נוסעים והועברו לבירור במשטרת ישראל בתחנת קריית מלאכי.
טייס מטוס מסוג ססנה חד-מנועי, שהמריא מהאי סנטוריני שליד יוון ביקש לנחות בנמל התעופה בן גוריון. בקשתו נשמעה תמוהה, שכן במגדל הפיקוח לא הכירו את פרטיו ומיד נדלקה נורה אדומה מחשש שמדובר בכלי טיס עוין.
חיל האוויר הקפיץ לעברו שני מטוסי F-15 מבסיס במרכז הארץ. שני המטוסים התייצבו משני צידיו של הססנה שבו שהו באותה העת טייס ושני נוסעים. טייסי חיל האוויר סימנו לטייס להתלוות אליהם והנחיתו אותו בבסיס חיל האוויר בחצור. גורמים בחיל האוויר ציינו כי הטייס לא תיאם את הגעתו לארץ ולכן עורר חשד.
בבסיס חיל האוויר בחצור המתינו לטייס כוחות משטרה והוא עוכב לחקירה. בחיל האוויר רואים בחומרה את האירוע ולא מן הנמנע שיינקטו צעדים משפטיים נגד הטייס, כפי שהוחלט באחרונה לנהוג לגבי מקרים כאלה. זאת על מנת לגבות את עלות הפעלתם של שני מטוסי הקרב מהטייסים האזרחיים הסוררים.
רק לפני מספר חודשים התריע קצין בכיר בחיל האוויר על תופעה של טייסים ישראלים שחורגים מהשטח המותר לטיס או לחלופין מבצעים טיסות ללא אישורים מתאימים, ולכן חיל האוויר נאלץ להקפיץ מטוסי קרב על מנת לבדוק את הנושא. עלות כל הזנקה שכזו - עשרות אלפי דולרים.
חיל האוויר: אנחנו לא לוקחים סיכון
מפקד יחידת הבקרה בחיל האוויר, אלוף משנה מאיר בן-שיה, אמר ל-ynet: "ברגע שעלה החשד אנו לא לוקחים סיכון בכל הקשור לטרור אווירי ולכן נפלה ההחלטה להזניק את מטוסי הקרב". לדבריו, פקחי רשות שדות התעופה זיהו את המטוס ממרחק של יותר מ-200 קילומטרים מחופי המדינה ודיווחו כי למטוס אין אישור כניסה לישראל משום שהגיש טופס "מרשה טיסה" שלא על-פי הנהלים.
"יש שיתוף פעולה הדוק בין גורמים אזרחיים לחיל האוויר וברגע שהדיווח הועבר אלינו, החלטנו לפעול", אמר אל"מ בן-שיה. לדבריו של אלוף משנה בן שיה, לחיל האוויר היה ידוע שמדובר במטוס קל כיוון שניתן היה לראות את מהירותו (140 קשר), ועל אף העובדה שנוצר קשר עם הטייס שדיבר בעברית הוחלט לדרוש מהטייס לנחות בניקוסיה שבקפריסין, אולם הוא השיב כי אין במכליו מספיק דלק לבצע נחיתה זו ולכן כ-100 קילומטר מערבית לחופי תל-אביב נצמדו אליו משני צידיו מטוסי F-15.
"ביצענו את המשימה בצורה זהירה על-פי הוראות הבטיחות על מנת לא לסכן את הטייס ואת מטוסינו. הטייס בססנה נשמע לכל ההנחיות וההחלטה להנחית אותו בחצור התקבלה בשל העובדה שמדובר באזור המרוחק ממרכז הארץ. עם נחיתתו, הוא תוחקר בצורה מפורטת".
אל"מ בן-שיה הוסיף כי זה היה אירוע חריג, משום שבאחרונה נוחתים בארץ טייסים פרטיים רבים מקפריסין, שמסדירים את כל נהלי הנחיתה בצורה קפדנית ומסודרת. במקרה זה הייתה אי הבנה בין הטייס לבין רשויות הטיס, ולכן הוא לא הורשה להיכנס לארץ. "אנו מגלים רגישות ואחריות גבוהה מאוד בכל הקשור לטרור אווירי, בעיקר לאחר אירועי 11 בספטמבר וכל תנועה אווירית שאנו מזהים שאינה עונה לקריטריונים, מטפלים בה בצורה ביטחונית ובטיחותית".
לפני חמישה חודשים הוזנקו שני מטוסי אף-16 לעבר כלי טיס חשוד שנראה במכ"ם השליטה של חיל האוויר, באזור השרון, ואילצו אותו לנחות. לבסוף התברר כי מדובר בטייס אולטרלייט תמים.
בחיל האוויר הבחינו שכלי הטיס חרג מהשטח המותר לתעופה בכך ששהה מעל שטח פלסטיני - אזור טול כרם. הטייסים במטוסי הקרב שהוזנקו לעברו הבחינו כי מדובר בכלי טיס שאינו עוין, מטוס מסוג אולטרלייט, וסימנו לטייס לנחות. זאת, כאשר אזרחים רבים עקבו מהקרקע בדאגה אחר האירוע.
טייס האולטרלייט נחת באזור יקום והועבר לחקירה במשטרה. ככל הנראה מדובר בטעות אנוש. טייסי הקרב חזרו לאחר מכן לבסיסים.